Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övergång till ny brandvägg inatt

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi kommer äntligen genomföra bytet av brandvägg under natten mellan måndag och tisdag. Jag befinner mig i tidszonen +10 timmar så det är inga problem för mig att göra jobbet vid 03.00 på natten så ingen kommer märka av det korta stopp som uppstår.

Vad innebär det för dig som använder mac.se?
Jag kommer skicka ut en liten nyhet till alla mac.se användare under kommande vecka med en presentation av dom nya funktioner vi alla får tillgång till.

Den främsta och mest efterlängtade funktionen är en personlig "portal" med möjlighet till personliga anti-spam och anti-virus inställningar. Där finns exempelvis möjlighet att vitlista och svartlista avsändare bara för ditt mac.se konto.

Driftstoppet blir så kort och odramatiskt att ni troligen inte ens kommer märka av det - vi flyttar IP numret från ena brandväggen till den andra så servern behöver inte ens startas om.

För övrigt kan jag tipsa om att vår nya mac.se QuadCore Xserve med 6TB disk är skeppad från Apple på Irland och beräknas landa inom ett par dagar

Ursprungligen av Björnström:

Vi kommer äntligen genomföra bytet av brandvägg under natten mellan måndag och tisdag. Jag befinner mig i tidszonen +10 timmar så det är inga problem för mig att göra jobbet vid 03.00 på natten så ingen kommer märka av det korta stopp som uppstår.

Hehe, nu tror jag du underskattar oss nördar! O:-)

Då rullar vi igång med brandväggsbytet här ifrån Melbourne!

...och nu kör 99.se på nya brandväggen också!

Jag upplever att 99.se laddar väldigt långsamt första gången - men sen går det snabbt. Felsöker för fullt just nu!

Sidorna verkar ladda med exakt 1 minuts fördröjning. Någon timeout?

Anger man "195.43.255.237" (serverns IP) så laddar sidan direkt.

DNScheck på domänerna visar att allt är ok:
DNSCheck
DNSCheck

Upplever inga problem. Kan det vara så att trafiken till Australien är hårt belastad?

Ursprungligen av ohennig:

Upplever inga problem. Kan det vara så att trafiken till Australien är hårt belastad?

Konstigt nog säger många att sidorna laddar blixtsnabbt. Kanske är fel på min lina bara? Felsöker för fullt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-28 08:17
Ursprungligen av Björnström:

Konstigt nog säger många att sidorna laddar blixtsnabbt. Kanske är fel på min lina bara? Felsöker för fullt

Segt för mig också

  • Medlem
  • 2008-10-28 08:16

Snurrar på bra här på jobbet.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-28 08:40

Laddade långsamt första gången för mig också. Väl inne rullar det på.

Jag kommer flytta 99.se till gamla brandväggen igen mest för att utesluta en del av processen. Helt klart är något fel.

Brandväggskonsulterna är inne och tittar på konfigurationen nu!

And were back

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-28 12:08

Sidan gick fortfarande tungt att öpnna efter en stunds idle. Hoppas det uppmärksammats innan arbetet slutfördes eller att det var något lokalt för mig.

Nu har 99.se bytt IP nummer, nätverksoperatör (nu kör vi på vårt eget IP nätverk!) och brandvägg. Inom 30 minuter är vi alla samlade här igen

Jag blir jätteglad om ni rapporterar eventuella fel i denna tråd!

Hittills verkar allt rulla på bra och snabbt - heller hur?

För mig rullar allt på :)!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-29 08:43

Det kan vara en placebo-effekt men jag upplever att bilder som avatarer laddas långsammare nu.

Ursprungligen av Sidde:

Det kan vara en placebo-effekt men jag upplever att bilder som avatarer laddas långsammare nu.

Jag skulle tro att det antingen är "allt eller inget". Har svårt att se att avatarer skulle laddas långsammare från samma server.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle tro att det antingen är "allt eller inget". Har svårt att se att avatarer skulle laddas långsammare från samma server.

Hmm det verkar vara skypestatusen som står och tuggar....
hela sidan laddar klart för mig föutom skypestatus.
Däremot om jag skriver in skypestatus direkt i webbrowsern tex: http://mystatus.skype.com/smallicon/martin.bjo........
så laddas det direkt, skumt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-10-31 12:48

Hej!
Märker att om jag skriver addressen: www.99mac.se kommer jag inte fram till sidan, står att ni byter ip-nummer, men om jag skriver www.99.se/mac kommer jag hit.
...ska det inte gå att använda den förstnämnda adressen längre?

Vill i övrigt säga att allt rullar på fint inne på sidan för mig... som vanligt

Rullar på riktigt fint för mig, och då sitter jag just nu på en uppkoppling som är en rejäl speciallösning här på jobbet. Känns faktiskt lite snabbare än tidigare.

En temporär redirect från "vi byter IP-nummer"-sidan hade varit mumma... min leverantör är notoriskt seg med sina DNS och nu kommer jag bara åt 99an från jobbet :-/

Inga problem. Alls. När jag grovkollar iaf. Klarar inget datafinlir så jag är lyckligt omedveten om att sidorna ev laddar ned 1,2 sek senare.:tveksam:

Bara jag som blir attackerad av detta?

Använder Safari 3.0.2 om det hjälper...

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Bara jag som blir attackerad av detta?

Använder Safari 3.0.2 om det hjälper...

Jag blev också bombarderad av den. Har jag webbläsarcachen avslagen (som jag oftast har då jag webbutvecklar mycket) så får jag 403 hela tiden. Har dock fungerat på sistonde.

  • Medlem
  • 2008-11-01 15:29

Det där råkade jag ut för en hel del dagarna innan bytet. Det var när jag öppnade många tabbar snabbt i firefox som alla gick mot 99.se. Irriterande.

Ursprungligen av jgb:

Det där råkade jag ut för en hel del dagarna innan bytet. Det var när jag öppnade många tabbar snabbt i firefox som alla gick mot 99.se. Irriterande.

Hände idag när försökte byta avatar. Hade även bara en flik mot 99.se öppen. Har även hänt många andra dagar, börjar bli lite irriterande.

Problemet med 99mac.se händer här med. Funkar dock när jag går från 99.se till 99mac eller om jag skriver 99.se/mac istället.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-01 15:55

har absolut inga problem med 99:an nu, tycker det flyter på snabbt som attan.
kör safari 3.1.2. det var väldigt mycket slöare förut.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-01 16:41

Har ni flyttat 99mac.se DNS också? Dom verkar stå på gamla IP adresser och ingen ändring verkar vara gjord ?

Bevaka tråden