Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket grafikkort och brännare till PowerMac G5?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa min första mac om några dar, en powermac g5 med följande specs:

1.6 Ghz Processor
2.5 GB RAM
80 GB HD
Superdrive
nVidia GeForce FX 5200 Ultra 64MB
Leopard

Hade tänkt att hotta den genom att köpa detta ram:
Komplett.se - Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 KIT Kit w/two matched PC3200 CL3 DDRs
Denna hårddisk:
Komplett.se - Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Och ett nytt grafikkort och dvd brännare. Det är här ni kommer in...
Vilket grafikkort är det bästa möjliga för denna dator och vilken brännare funkar?
Funkar de jag föreslog eller har ni några andra förslag?

Tack på förhand!

DVD-brännare ska gå med vilken som helst.

En fundering...

Vore det inte bättre att köra den som den är eftersom du säkerligen kommer att bli pigg på att köra en MacPro, iMac Alu eller annan Intel Mac ganska snart ?

Pioneer har alltid gjort - för mig - bra brännare. I princip alla märken funkar direkt så länge du kör Tiger eller högre.

Vete sjutton om det lönar sig med ett nytt grafikkort i en såpass gammal maskin med bara enkelprocessor. Mer minne är väl aldrig fel även om 2,5 GB räcker ganska långt (sitter själv med G5 2x1,8 med 1,25 GB och det är iofs i minsta laget).

Vad skall du ha maskinen till? Ett nytt grafikkort gör inte mycket för att hjälpa Photoshop exempelvis. Photoshop mår bra av (massor med) minne och flera, fysiskt åtskilda hårddiskar för filer, scratch och system/program. Men hittar du macversionen av ett ATI 9600 128 MB för någon hundring kan det vara värt att slå till (detta kort var en vanlig option för built-to-order G5or, och bör finnas begagnade).

Tack för svaren.
Är inte en superdrive lite långsam?
Så man kan slänga in vilken brännare som helst, till och med en bluray brännare?
Passar RAM minnet och HD som jag länkade?
Skulle detta grafikkort göra någon skillnad?
ATI Radeon 9800Pro 128Mb 256-bit 380/680MHz AGP

- Christopher

Superdrive betyder att den kan bränna DVD-skivor och säger inget om hur snabb den är. I en såpass gammal maskin sitter det nog en 4x-spelare eller så. Kanske en Pioneer DVR07?

Tänk på att graffekorten måste vara anpassade för mac. Det är alltså inte bara att slänga in vilket kort som helst trots att exempelvis en slutsiffra som "9800" stämmer. Vissa går att flasha om, andra inte. Jag har ingen aning om kortet du länkar till funkar, men antagligen inte. Googla runt lite. Men antagligen är det inte lönsamt öht. De 1367 kr kan du nog spara till något roligare. Men som sagt ett beggat ATI 9600 (för mac!) e.dyl. för någon hundring eller två kan det ju vara värt att kasta in.

Minnestyp kan du kolla upp via nätets minnesguider. Tror Komplett.se och Inwarehouse.se har sådana. Annars går du lämpligtvis till Memory upgrades, flash media, and usb storage at Crucial.com

En bluray är väl lite overkill? Men visst, Toast 9 har ju stöd för bluray, så det kanske fungerar. Att redigera HD-video i din burk är dock inget att rekommendera...

Jag hade aldrig lagt sådana summor på en så gammal maskin som du pratar om

Apple Power Macintosh G5 1.6 (PCI) Specs (Power Mac G5 - M9020LL/A) @ EveryMac.com

Detta är ju den äldsta PowerMac G5:an av alla!!

Kör den som den är ett tag, sälj och köp en nyare, eller en iMac Intel.

Vad gav du för den ?

Hade inte tänkt lägga in en Bluray spelare, bara undrade om det funkade.
Jag ska betala 3300kr inklusive en 17 tums dellskärm och mus o tangentbord.
Jag ska köpa den här för jag vill ha en mac snabbt, orkar inte spara i ett år för att ha råd med en imac. Tänkte också att skärmen kan andvändas till andra datorer i framtiden.

Så det jag borde satsa på är alltså RAM, hårddisk och en
PIONEER DVD±R/RW DL 16X DVR-216BK SATA SILVER/SVART
?

Ursprungligen av Crilles123:

Så det jag borde satsa på är alltså RAM, hårddisk och en
PIONEER DVD±R/RW DL 16X DVR-216BK SATA SILVER/SVART
?

Den kan du inte använda, det måste vara ATA.

Ja, spec på maskinen har du här Apple Power Macintosh G5 1.6 (PCI) Specs (Power Mac G5 - M9020LL/A) @ EveryMac.com och som sagt, videokortet måste vara flashat (hatar svengelska) för Mac annars fungerar det inte. Kan inte kommentera så mycket annars, men det är inget hokus pokus, standard grejer.

Mitt råd, spar pengarna tills du köper en nyare, du får ändå inte igen dem...

Tack för svaren!
PIONEER DVD±R/RW DL 16X DVR-116DBK IDE SVART
den borde passa...

Är superdriven i G5an trasig? Annars behöver du ju inte byta bara för att kunna bränna en skiva då och då. Visserligen (antagligen) bara 4x, men spelar det någon roll?

2,5 GB räcker också ganska långt. I synnerhet när det är enkelprocessor. Tror inte du för speciellt mycket i andra hand för denna typ av minnen heller.

Okej, tänkte bara att jag kanske bränner filmer... Fast man kanske inte kan redigera filmer i burken? Vad skulle man kunna göra i den?
Passar apples "nya" tangentbord och mighty mouse?

Ursprungligen av Crilles123:

Okej, tänkte bara att jag kanske bränner filmer... Fast man kanske inte kan redigera filmer i burken? Vad skulle man kunna göra i den?
Passar apples "nya" tangentbord och mighty mouse?

"Superdrive" ÄR en DVD-brännare, så du kan bränna filmer, utan att behöva sätta i en ny brännare.

Och visst kan du redigera film. Det går ganske inte så snabbt, men det går. Om du fått all programvara med på köpet, så har du ju iMovie där du kan redigera film.

Klart du kan redigera - men nog helst inte mer än vanlig DV. Du kan också lägga in Leopard och köra alla moderna program du kan önska dig (iWork, iLife, Google Earth, CS3, Office 2008 osv) med undantag av en del nyare grafik- och Intel-krävande spel.

Klart att alla möss och tangentbord passar. Förutom blåtand då - om det inte redan är installerat i burken.

Att överhuvudtaget tvivla på att en G5:a skulle kunna redigera filmer är ju...

Eller har man bara använt PC datorer fram till nyss för att jobba med film ?!?

Min andra Mac var en splitter ny Centris 660AV som jag digitaliserade film på, så nog kan man köra film på något så gammalt som en G5:a...

Jo jag vet att en superdrive är en dvd brännare...
Jag redigerar ganska mycket film, men bara mini DV. Har bara andvänt PC så det känns skönt att veta att det kommer funka, som sagt är jag inte så insatt så ni får ursäkta min okunnighet.
Jag får med leopard, ilife 08, iworks, microsoft office 04. Tror ni att Adobe After Effects funkar bra?

Tack igen för alla svaren!

Om du redan har lite redigeringsvana rekommenderar jag att du omdelbums laddar ner iMovie HD '06:
Apple - Support - Downloads - iMovie HD 6

Varför? En tråd av flera:
http://www.99.se/imovie/222034-imovie-08-d-liga-redigeringsm-jligheter.html

Nu har jag köpt den! Skriver faktist ifrån den nu och vad kan jag säga? Jag älskar den
Tack för alla svaren!

Grattis!

Visst är den snygg. Och ännu snyggare inuti!

Kul att du gillar den!

Ska hämta min G5a i dagarna. Det är dock en dual core. Vet inte så mycket mer om den, men den kommer funka fint för mina behov. De är de snyggaste stationära ever. (efter bondi blue )

Ursprungligen av henkebarn:

Kul att du gillar den!

Ska hämta min G5a i dagarna. Det är dock en dual core. Vet inte så mycket mer om den, men den kommer funka fint för mina behov. De är de snyggaste stationära ever. (efter bondi blue )

Nej efter Cube.

Har också en G5

Har också en gammal G5, som jag tycker börjar närma sig pensionsåldern. Får väl bli uppgradering när det kommer nya MP's nästa år ngn gång.
CPU accelerator tycker jag snabbar upp något, kolla gärna upp den.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-31 12:23

Enligt min åsikt är att köpa en G5 Powermac lite grand som att köpa en gammal SUV V8 med alldeles för lite hästkräfter per kubik-tum...

Hej igen alla, googlade runt lite och såg detta
Mac ATI Radeon 9700 128MB AGP G4 och G5 på Tradera. Övrigt | Tillbehör |
Passar det till man mac och tycker ni jag ska köpa det?

1
Bevaka tråden