Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alutangentbord, ingen alt vid reboot.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag skaffade nytt tangenbord, apples aluminium, så kan jag helt plötsligt inte få upp bootningsalternativ när jag startar om och håller in alt. Följde det med en drivrutinsskiva till tangenbordet som jag slarvat bort och förträngt?

bubump

Nej, inga drivrutiner behövs eller följer med. Felet måste ligga någon annanstans. Men jag kan inte komma på vad ditt problem kan bero på. För mig fungerar det med samma typ av tangentbord.

Smått förbryllande. Nu måste jag ha det gamla tangenbordet framme och använta dess alt-tangent om jag vill starta windows. Vore minst sagt skönt att kunna städa undan det.

Update om någon mer råkar ut för samma problem:

Det är tydligen så att intel imac från 06 har det här problemet med alutangentbordet. Tangentbordet hittas för sent så att säga, OSX hinner boota. Verkar inte finnas någon fix för det.
Vad som funkar dock är att använda apple remote och hålla in "menu" för att sedan välja OS med låtväljaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 16:35

eskimo,

Är du intresserad så har jag 2 st nya, vita (modellen innan alu) Apple-tangentbord till salu…

Annonsen finner du här på 99.se

- Torkel

Once you go alu, you never go back...

Hehe, ja, skulle kännas väldigt avigt att gå tillbaka till sladdertackan.

Samma grej med vissa mini-modeller. Det går inte att tvinga boot från CD/DVD genom att hålla ned C, zappa PRAM eller, som du redan noterat, välja startdisk genom att hålla ned alt. Jag stötte själv på det i torsdags när jag skulle installera Linux på en Mac mini Intel. På Mac mini PPC gick det bra med alu-tangentbordet, men inte på intelversionen.

1
Bevaka tråden