Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express och AirTunes hackar och lägger av då och då

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oavsett vilken musik jag spelar, oavsett om det är AirFoil eller AirTunes som spelar upp det, så hackar det då och då och det kan bli riktigt störigt. Jag har två Expresser och det händer samtidigt i båda, i stort sett. Borde väl vara mjukvarurelaterat och borde väl vara MacBooken det hänger på, men har ni några tips, månne?

Thanxz

Kan mycket väl vara firmware i routern om det är en ny störning, har du testat en äldre version?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-27 19:19

Är det när du använder Dashboard?

Yes!!

Hmm, kan AirPort Extreme ställa till det? För jag har en sådan också. Men rimligtvis borde den ju inte göra det, tycker jag. Det kom en ny Firmware för Extreme häromdagen som jag inte installerat, men problemen uppdagade sig innan dess.

Det är nog inte när jag använder dashboard, så vitt jag vet. Ska undersöka det!

Tack för hjälpen så länge! Återkommer med followups

Har haft samma problem själv, uppstod i samband med itunes 8. Det hackar och lägger av till och från, vissa dagar fungerar det klockrent. tillslut brukar det haverera totalt och jag får felmeddelande 15000 eller nåt sånt. finns en gigantisk tråd om fenomenet på apples supportforum, men inget av råden där har hjälpt mig i alla fall.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-28 13:36

Kör ni med default-inställningar? är det bara/inga n-kompatibla enheter eller en blandning?

har en extreme och en express, båda med n-kompabilitet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-29 09:22

jag hade problem när jag körde med 5GHz, n-draft men inga problem när jag ställde om till default, dvs. 2.4Ghz n/g-kompatibelt.

  • Medlem
  • 2008-10-29 11:35

Jag hade samma problem förut. Testade att byta trådlös kanal på min router, från 1 ("automatisk") till något annat. Prövade mig fram, och hittade till slut en kanal utan störningar. Tänker mig att det är den enorma soppan av trådlösa nätverk i närheten som interfererar med och stör varandra. Jag kan ha fel; icke desto mindre fungerar AirTunes som det ska nu.

Nu har jag inte hunnit testa på ett par dagar (det kräver ju att man är hemma och lyssnar på musik en timme minst för att vara "säker" på att störningarna inte uppstår) men jag kan ju nämna att jag har 2 Expresser som är .g och en Extreme som är .n. Jag har inte ändrat från 2,4ghz till 5ghz, allt är som förr! Men vi har ju några nätverk i huset, så det är inte omöjligt att jag måste kolla vilken kanal som funkar bäst.

Tack för tipsen! Ska undersöka det vid tillfälle!

Jag hade samma problem innan, men det löste sig när jag slutade använda expressen som router och kopplade in den via kabel till min airport extreme (n-varianten). Magkänslan säger mig att det berodde på störningar från närliggande nät, det kryllar av dom här i trakten.

Usch. Kabel vill jag inte ha. Får spåna vidare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-30 13:58

prova olika kanaler är väl det som gäller i det här läget

Jag använder coconut wifi för att på ett smidigt sätt se vilka kanaler som används runt omkring när jag är hemma, så jag ligger på en ensam kanal. Hålla på och byta kanal i blindo kan ju vara ganska enerverande. Kan förstås användas till annat på resande fot också.

Hur byter man kanaler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 17:11

Utöver att byta kanaler (finner du under "Wireless"-fliken i AirPort Utility) kan du prova att slå på "Interfernece Robustness" (Wireless -> Wireless Options) samt dra upp Multicast Rate. Det sistnämnda skall tydligen begränsa räckvidden av ditt trådlösa nätverk, det vet jag inget om men när jag drog upp multicast till 11 Mbps hittade varken min gamla PC eller mitt Wii det trådlösa nätverket. Men med Multicast på 5.5 Mbps och Interference Robustness löstes alla mina problem med Airtunes!

Lycka till!

Ursprungligen av snekeft:

Utöver att byta kanaler (finner du under "Wireless"-fliken i AirPort Utility) kan du prova att slå på "Interfernece Robustness" (Wireless -> Wireless Options) samt dra upp Multicast Rate. Det sistnämnda skall tydligen begränsa räckvidden av ditt trådlösa nätverk, det vet jag inget om men när jag drog upp multicast till 11 Mbps hittade varken min gamla PC eller mitt Wii det trådlösa nätverket. Men med Multicast på 5.5 Mbps och Interference Robustness löstes alla mina problem med Airtunes!

Lycka till!

Måste säga att hittills verkar detta vara bästa lösningen. Har dock bara provat i några minuter, men under tidigare omständigheter hade det redan börjat hacka. 2 tummar upp

Ursprungligen av Patric08:

Måste säga att hittills verkar detta vara bästa lösningen. Har dock bara provat i några minuter, men under tidigare omständigheter hade det redan börjat hacka. 2 tummar upp

Glöm det jag sa. Det funkade inte alls i längden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 17:14

Föresten! På tal om att byta kanaler kan det vara värt att prova på verktyget iStumbler (gratis) som undersöker närliggande trådlösa nätverk och visar vilka kanaler de använder. På detta sätt kan du se vilka som används flitigt i din närhet och ställa in en annan kanal för din router.

Ursprungligen av snekeft:

Föresten! På tal om att byta kanaler kan det vara värt att prova på verktyget iStumbler (gratis) som undersöker närliggande trådlösa nätverk och visar vilka kanaler de använder. På detta sätt kan du se vilka som används flitigt i din närhet och ställa in en annan kanal för din router.

Panther rekommenderade nyss coconutWifi som jag har installerat och testar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 16:20

Jag använder AP Grapher sedan ett par timmar tillbaka. Jag undrar vad det skulle kunna vara som skapar störningar som dessa (se bifogad bild).

Blå
General quality of the connection (probably the most useful statistic).

Grön: Signal
Signal level which starts out in dBm and is normalized to fit within the graph.

Röd: Noise
Noise level which starts out in dBm and is normalized to fit within the graph.

Gul: TX rate
Rate of the last transmission normalized based on the maximum TX rate your currently connected access point allows. For example, if your Airport Express supports 54 MBit/sec, and your current rate is 34 MBit/sec, then the rate will show up about 2/3 of the way up the graph.

Orange: SNR
Signal to noise ratio.

Jag har blå i topp, gul maxad, så lägger uppkopplingen ner fullständigt en kort, kort stund, för att återgå till mycket bra igen. Jag får känslan av att det inte är någon störning utifrån, utan att signalen försvinner. Hade ett liknande fenomen för längesedan, men det försvann, för att återkomma för en vecka sedan.

Är det någon som känner igen sig?

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2008-11-01 16:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 16:41
Ursprungligen av Ylan:

Jag använder AP Grapher sedan ett par timmar tillbaka. Jag undrar vad det skulle kunna vara som skapar störningar som dessa (se bifogad bild).

Som synes på bilden, skiftar signalen mellan tämligen diskreta nivåer. Till/från. De grafer jag har sett när folk har WiFi problem, har inte sett ut så.

Mjukvaruproblem?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-01 19:31

Utan att veta säkert och peppar, peppar och så, verkar det som att jag har löst det hos mig iaf.

Jag testade att nedgradera firmware til 6.1.1, vilket inte hjälpte, och efter en del strul lyckades jag uppgradera till 6.3 igen, och i den vevan såg jag att jag hade inställningen b/g-nätverk, och eftersom jag inte använder b, ställde jag in APExp:en på endast g.

Detta verkar ha gjort susen!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 21:16
Ursprungligen av Ylan:

Utan att veta säkert och peppar, peppar och så, verkar det som att jag har löst det hos mig iaf.

Jag testade att nedgradera firmware til 6.1.1, vilket inte hjälpte, och efter en del strul lyckades jag uppgradera till 6.3 igen, och i den vevan såg jag att jag hade inställningen b/g-nätverk, och eftersom jag inte använder b, ställde jag in APExp:en på endast g.

Detta verkar ha gjort susen!

Vänligen, Ylan

Det verkar det inte alls ha gjort. Susen alltså. Dessutom verkar det inte ha med Airport Express:en att skaffa heller. Jag kör på lina rätt in i modemet just nu, och har några nedladdningar som har problem:

1) Jag lyckas inte hämta förra avsnittet av Cranky Geeks (iPodversionen) Time out, med jämna mellanrum
2) Samma sak vid hämtning av böcker från Audible.com. (Maxtiden gick ut)

Bredbandskollen hävdar att jag har kring 10 Mbit hem och 8 upp. Något lågt måhända, men inte så att det skulle gå så slött som det gör.

Kan det vara något nätverksrelaterat hos 10.5.5?

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2008-11-05 09:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 21:21

Kan tillägga att webben känns rapp. Det är som att nedladdningar börja bra, för att sedan sjunka och ofta drabbas av Time Out.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 20:42
Ursprungligen av Ylan:

Kan tillägga att webben känns rapp. Det är som att nedladdningar börja bra, för att sedan sjunka och ofta drabbas av Time Out.

Vänligen, Ylan

Som jag nämnt i annan tråd: Jag fick ett nytt modem från ComHem, och nu fungerar det!

Vänligen, Ylan

Bredbandsbolaget - konfigurera trådlös router - hur?

Hej,

Jag vill komma åt konfig.inställningar i min trådlösa router som bredbandsbolaget skickat till mig. Den trådlösa routern heter kort och gott "Inteno XG6546p2", och jag går totalt bet på att hitta någon info om denna pryl på nätet....

Hur bär jag mig åt för att konfigurera min XG6546p2?

/Melker

Här är det fortfarande lika jävligt. Piss!! Här har man köpt 2 stycken AirPort Express och en AirPort Extreme och så funkar det inte. Skoj. Men samtidigt har det funkat galant tidigare så det är väl Com hem det handlar om.

Varför fick du nytt modem av Com hem? Var det på grund av detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 13:23
Ursprungligen av henkebarn:

Här är det fortfarande lika jävligt. Piss!! Här har man köpt 2 stycken AirPort Express och en AirPort Extreme och så funkar det inte. Skoj. Men samtidigt har det funkat galant tidigare så det är väl Com hem det handlar om.

Varför fick du nytt modem av Com hem? Var det på grund av detta?

Jag testade med ethernetkabel rätt in i modemet och hade fortfarande samma problem. Snackade med dem, och när jag dessutom tappade telefonlinan, var det inget snack. Jag skall skicka tillbaka modemet i dagarna!

Vänligen, Ylan, som fick en ny MacBook med spanskt tangentbord.

Bevaka tråden