Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program att tagga, trimma och editera mp3:or?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-27 13:31

Har precis gått från PC till Mac och undrar vilka program som rekommenderas för hanterning av mp3:or. Söker program för att:

- Editera id3-taggar (med möjlighet att ändra flera objekt samtidigt)
- Gärna ändra filnamn (batchfunktion sökes även här)
- Klippa ut/klistra in stycken ur låtar (splitter, trimmer, whatever)
- Ändra ljudvolymen (så att alla låtar har samma grundvolym)

Jag använde tidigare ett flertal separata program i Windows (Mediatagger, Mptrim, etc) och undrar nu vilket/vilka som gäller för Mac. Vilka använder ni? Skadar inte om programmet inte kostar något.

Tack på förhand! /Klaven

1. ID3 ändrar jag direkt i iTunes. En och en eller många på en gång.

2. Till iTunes finns fiffiga script för namnändring mm: Doug's AppleScripts for iTunes ♫ Welcome

3. Med hjälp av Quicktime Player kan man trimma, klippa och klistra. Även I iTunes kan man justera start- och stopptid för enskilda låtar.

4. I iTunes kan man justera volymen för enskilda låtar. Inte batch vad jag vet. Men om man har en massa låtar med fel volym är det ju något som är fel (och antagligen inte speciellt välljudande med dist och/eller brus). och därmed lika bra att rippa om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-27 15:13

Det där med jämn ljudvolym i iTunes ses väl som ett evigt gissel. Vissa använder den inbyggda volymjusteraren i iTunes, men många tycker den drar ned volymen för mycket överlag och de upplever ljudet som "sämre". Finn mp3Gain som jag hört ska funka bra på mp3:or. De har även en ACC-version, men den verkar vara i lite beta-stadie fortfarande.

Btw, Audacity är ett bra program för att klippa o splitta o ha sig med ljudfiler. Varm rekommendation av det. (Dock jädrigt fult.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 10:10

Tack för bra tips!

1
Bevaka tråden