Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutet BBS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter ett BBS som jag kan använda för att hantera diskussioner inom en liten grupp. Jag är förtjust phpbb sedan tidigare, men jag vill kunna begränsa ( jag avgör vilka som ska med ) de som får använda BBSen till en handfull. jag ser inte att det går att stänga av registreringsfunktionen i phphbb - gör det det?

Alternativt - vilket annat BBS tillåter slutet BBS om nu inte phpbb gör det?

Nästan alla forumprogramvaror (det är nog termen du letar efter) har den funktionen att man kan stänga av registering, och inte visa någonting om man inte är inloggad. Jag är ganska säker på att även phpBB har den funktionen, vill minnas att den har det men har inte kvar min installation av den.

Det är vad jag inbillar mig också, men jag hittar det bara inte. Jag har suttit hela em och läst i dokumentationen på nätet ( surt att den inte finns som pdf ), men hittar det bara inte.

Senast redigerat 2008-10-27 00:54

Min ursprungliga tanke var att skapa ett ställe, "Virknålens vänner", för en liten grupp människor som jag lägger upp konton för, inga andra ska kunna skapa konton, eller ens kunna se innehållet. Det verkara vara stört omöjligt att göra det.

Det går att skapa stängda och osynliga delar av "Virknålens vänner", men minst en del måste vara öppen. Jag få tydligen acceptera det.

Två spännande tips - utvärderar båda. Fast jag tror att jag mental ät låst till phpbb.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-24 07:13

i phpbb får du styra vilka som kan se kategorier genom gruppbehörigheter, dvs att gruppen gäster som ju inte är inloggade registtrerade användare heller inte har tillgång till någon kategori.

inaktivering av registreringar sker under "inställningar för användarregistrering"

så den funktionaliteten du söker finns i phpbb.

PUN är lite för trixigt för min smak - jag får det inet att fungera - config.php djäklas
.ning är för enkel och väldigt fokuserad social community.

Jag fortsätter nog att gräva med phpbb - men just nu har jag kraschat hela domänen på hotellet i min framfart, hoppas supporten han städa upp efter mig.

Iden har expanderat lite och phpbb känns bara smakligare och smakligare. Ett av problemen jag har är bevisligen nomelklaturen. Detta är i utkansten av min kunskap.

Jag vill slå ett slag för PunBB som jag tycker fungerar mycket bättre än phpBB. Jag upplever den bland annat som snabbare. Har bättre databasstöd. Den är enkel att använda och administrera och det finns en hängiven gemenskap som utvecklar tillägg och hjälper till om man får problem.

RTFM brukar vara lösningen på det?

RTFM underlättar inte alltid. Jag har tillräcklig akademisk process-kompetens inom mina specialområden, för att snabbt kunna ta till mig ny kunskap, men när jag närmar mig den initialt, är oftast det mest svårtöverstigliga hindret, den sk. threshholden, att tränga in i den grundläggande nomenklaturen, inte att förstå syntaxen, logiken, eller konsekvenserna. TFM förutsätter att nomelklaturen är redan är känd -> moment 22.

phpBB är inte ett under av självklarhet med sina ibland tredelade inställningar för samma funktion, ibland med vetorätt för en inställning över de andra, tots att de inte är hierarkiskt kopplade, sina lingvistiska krumbukter, sina fler negationer "inaktivera inte inaktiveringen", eller rena nonsensvägledningar "för att ställa in xxxx, hänvisas till den särskilda sidan" - vilken sida då.

Sakta med säkert är jag på väg in under huden på phpBB och den andra av oss är fena på php, så det löser sig. Vi anpassar phpBB till våra behov, men enkelt, toklogiskt och "lätt som en plätt" - Näh!

Du fick en länk av mig tidigare, du signalerar inte att du läst den, det var det jag menade.

Jodå - den och resten av dokumentationen på deras sida. Bockar.

  • Medlem
  • 2008-10-27 13:29

Det där Ning var för övrigt hur bra som helst. Jag satte igång direkt. Tack Goflorp!

1
Bevaka tråden