Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Time capsule bra?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite inne på att köpa ny hårddisk och tycker att TC på pappret verkar bra, men hur är er erfarenhet?
Kan man få höra lite för-/motargument?
Kan man streama film direkt ifrån den utan problem?
Ska jag bara köpa en vanlig usb-HD istället?
Tacksam för tips?

time capsule används till trådlöst internet, trådlös skrivare, trådlös backup och trådlös lagring.
Allt i samma smarta burk, men streama bild till t ex tv'n gör du med Apple Tv

Finns trådar om time capsule redan och erfarenheter kring den. Sök.

... Och du - den är snygg också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-26 13:06

Jag har en TC som trådlös router, backup och filmarkiv. Backuperna tar jag med TimeMachine och filmerna streamar jag trådlöst till en Popcorn Hour som sitter under TVn (inkopplad till en AirPort express eftersom Popcorn inte har eget wifi).

Det funkar helt lysande!

  • Medlem
  • London
  • 2008-10-26 14:10

Låter ju lysande, så vill jag också ha!

Jag kör Extreme + hd inkopplat till den.
Skulle inte byta till TC.
Med hub kan man i och för sig ha flera hd's på bägge, men dels blir TC dyrare
och jag får ingenting annorlunda med en TC än vad jag får med Extreme + externa hd's inkopplade till den.
Dels så vill jag inte tänka på hur det blir när hd'n inne i TC krashar, kan man ens fixa det själv? Krashar en av hd's som jag använder till en Extreme så är det bara att byta rakt av.
Ibland tror jag inte att all inklusive är det bästa.

Ursprungligen av panther:

Jag kör Extreme + hd inkopplat till den.
Skulle inte byta till TC.
Med hub kan man i och för sig ha flera hd's på bägge, men dels blir TC dyrare
och jag får ingenting annorlunda med en TC än vad jag får med Extreme + externa hd's inkopplade till den.
Dels så vill jag inte tänka på hur det blir när hd'n inne i TC krashar, kan man ens fixa det själv? Krashar en av hd's som jag använder till en Extreme så är det bara att byta rakt av.
Ibland tror jag inte att all inklusive är det bästa.

Enligt en test av cnet gavs svaret på frågan om hårddisken krashar funkar routern. Apple svarade nej då det på hårddisken ligger routerfunktioner.

Något som inte står är att detta antagligen går att fixa om den ligger under applecare och du inte behöver byta hårddisk själv utan får det gjort på garanti.

"One thing we feared about the Time Capsule when we first heard of it is that because it's essentially a closed box, if the hard drive or the router fails, you end up losing both. It's been shown that you can peel off the Time Capsule's rubbery bottom and remove the hard drive yourself, but Apple confirmed for us that even if you were to do that, you couldn't treat the Time Capsule as a standalone router, as the hard drive hosts vital data on it for the networking functionality as well. That's another shortcoming, although Apple assured us that the Time Capsule's "server grade" Hitachi Deskstar hard drive would last a lot longer than the typical desktop or laptop drive."

Apple Time Capsule (1TB) Network Storage Review - Storage

Ursprungligen av pepparkaka:

Enligt en test av cnet gavs svaret på frågan om hårddisken krashar funkar routern. Apple svarade nej då det på hårddisken ligger routerfunktioner.

Något som inte står är att detta antagligen går att fixa om den ligger under applecare och du inte behöver byta hårddisk själv utan får det gjort på garanti.

Inte sjuttan skaffar man applecare för något så enkelt, inte jag i alla fall. Det räcker med MBP'n. Ännu en anledning att inte skaffa TC, att routern tom slutar funka om hd'n krashar. Nej, som Andreas också sa, inte will man ha ev downtime på routern också om hd'n skulle strula.

men streaming funkar inte? Jag vill ju ha film på HDn, men om inte streaming funkar kör jag hellre vanlig usb-HD.
Hört att första backupen tar en evighet. Jag har 250 gb hd, det lär ju ta en vecka över wifi. Kan man göra backuo över ethernet?

Jag har eye-tv, funkar inte att strema ifrån airdisken till det. Hackigt och konstigt. Så mina inspelade program till eye-tv har jag på vanlig extern hd. Vet dock inte hur det är att strema film, det lät ju på axpax som om det funkade bra för honom.

Jag funderade på en sådan ett tag också men det blev en vanlig Airport Extreme tillsammans med en extern hårddisk.
Det som fick mig att absolut välja bort TC var det här med om hårddisken skulle sluta fungera. Orkar helt enkelt inte hålla på att lämna in hela min router och ha nertid på hemnätverket osv om något skulle hända
Vill famrförallt att just en router från apple som ändå kostar en del ska hålla så länge som möljigt. Då jag ser en hårddisk som en tickande bomb tyckte jag det lät som för mkt som kunde paja i en smäll (sen om man inte har garanti efter ett år osv osv).

Att kopiera filer till usb-disken som satt i extreme gick rätt slött dock.. Vet inte hur det är jämfört med TC.

Bara hur jag tänkte

Alltså, streama kan man göra från vilken hårddisk som helst, men mottagaren måste kunna ta emot och behandla det. Du behöver alltså en pryl till, en appletv tillexempel. Jag gör det med en xbox360 och passar på att spela också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-26 20:19

AppleCare som gäller för din dator täcker också TimeCapsule:

AppleCare - 2 års förlängd garanti för din Mac till bästa pris

Ursprungligen av kvintus:

AppleCare som gäller för din dator täcker också TimeCapsule:

AppleCare - 2 års förlängd garanti för din Mac till bästa pris

Så käckt
Men skulle fortfarande inte skaffa en TC
Känns mycket bättre med Extreme + hd's

finns det nåt som gör TC bättre än Extreme + hd?

Ursprungligen av Patric08:

finns det nåt som gör TC bättre än Extreme + hd?

Allt-i-ett-designen, att man slipper ha 3 enheter för att ta backup. Du måste ha
- AirPort Extreme
- Extern hårddisk
- Strömförsörjd USB-hub
- 3 stycken eluttag lediga

Alternativ lösning
- Time Capsule
- 1 eluttag ledigt

Ursprungligen av henkebarn:

Allt-i-ett-designen, att man slipper ha 3 enheter för att ta backup. Du måste ha
- AirPort Extreme
- Extern hårddisk
- Strömförsörjd USB-hub
- 3 stycken eluttag lediga

Alternativ lösning
- Time Capsule
- 1 eluttag ledigt

En liten rättelse: har du bara en hd i extremen som är att jämnställa med TC, så behöver du ingen usb-hub, alltså 2 elluttag lediga. Men visst kan du ha en hub, även i TC, 3 respektive 2 elkontakter.
Men i den djungel som man ändå har med alla eldosor, vad spelar 1-3 extra för roll, ingen som helst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 22:53

en polare har TC, jag har AE,

1. hårddisk på det sättet = segt som stryk, de går inte de minsta fort, musik och bilder visst, men filmfiler NEJ! gäller för TC och AE

2. däremot, detta e lite skumt, om du har 2 datorer i samma nätverk, tex en PC och en mac, och du stramar ifrån dem så går de hur bra som helst inom samma nätverk, men hårddisk kopplat till AE eller TC är grymt segt, har jag upplevt det som iaf,

Ursprungligen av Esa:

2. däremot, detta e lite skumt, om du har 2 datorer i samma nätverk, tex en PC och en mac, och du stramar ifrån dem så går de hur bra som helst inom samma nätverk, men hårddisk kopplat till AE eller TC är grymt segt, har jag upplevt det som iaf,

Min xbox och min AE är förvisso ihopkopplade över ethernet och hårddiskarna med USB2, men jag upplever inte någon seghet. Kanske vore annorlunda över wifi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 17:57
Ursprungligen av Esa:

en polare har TC, jag har AE,

1. hårddisk på det sättet = segt som stryk, de går inte de minsta fort, musik och bilder visst, men filmfiler NEJ! gäller för TC och AE

2. däremot, detta e lite skumt, om du har 2 datorer i samma nätverk, tex en PC och en mac, och du stramar ifrån dem så går de hur bra som helst inom samma nätverk, men hårddisk kopplat till AE eller TC är grymt segt, har jag upplevt det som iaf,

Jag streamar 720p flawless med Plex och VLC (hade dock en buffer på 3sek eller ngt här, oklart om den behövdes). Vad är det som inte fungerar för dina filmfiler?

Kopiering till min 1TB airisk (MyBook Studio) maxar runt 2MB/sek.

Har googlat runt lite då jag blev intresserad av hårddiskbyte i time capsule. Enligt flera användare så funkar det att byta hårddisk själv. En säger att routern funkar även utan hårddisk men utan backupfunktionerna. Vem skall man tro på? Apples svar till cnet eller forumsvar med bilder? Vi har en rapport som säger att disken har en partition för Apple Airport Settings, en partition för Apple Airport Swap Fil, and den tredje partitionen där alla data sparas. Detta ger att apple har rätt att routerdata sparas på disken men frågan som jag inte hittat svar på är om dessa partitioner skapas genom formatering i time capsule vid uppstart eller airport utility på en ny disk.

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English

Time Capsule - Change/Remove Hard Disk - Mac Forums

AppleInsider | Answers to Time Capsule reader questions

Senast redigerat 2008-10-26 23:27

Många företag dementerar saker rörande sina produkters funktionalitet. När det gäller funktioner som företaget ej önskat marknadsföra är det sällan de säger "jodå, det fungerar, men det är inget vi stödjer".

Jag har aldrig hört Apple säga att det går att spela xvid på AppleTv

Är verkligen Time Capsule så seg att streama ifrån? Hade tänkt att köra en tc + eventuell extra usb-disk och streama trådlöst till min PS3. Främst film och serier, främst i sd med också mycket hd. Går den ekvationen inte ihop?

  • Medlem
  • 2008-10-27 12:18
Ursprungligen av hiphop_joe04:

Är verkligen Time Capsule så seg att streama ifrån? Hade tänkt att köra en tc + eventuell extra usb-disk och streama trådlöst till min PS3. Främst film och serier, främst i sd med också mycket hd. Går den ekvationen inte ihop?

I princip kan man ju räkna ut det matematiskt om man vet bitrate. Time capsule har den snabbaste standarden just nu, så bättre blir det inte. Har man material med en bitrate över 70 Mbit/s funkar det nog inte så bra.

Bitraten i mina fall går nog aldrig över 5 Mbps.

I dagsläget kör jag det trådlöst via min Macbook, med perfekt resultat. Tänkte främst på vad Esa sa lite högre upp om att det skulle duga åt musik och bilder, men inte mer. Det stämmer alltså inte helt korrekt?

  • Medlem
  • 2008-10-27 16:22
Ursprungligen av hiphop_joe04:

Bitraten i mina fall går nog aldrig över 5 Mbps.

I dagsläget kör jag det trådlöst via min Macbook, med perfekt resultat. Tänkte främst på vad Esa sa lite högre upp om att det skulle duga åt musik och bilder, men inte mer. Det stämmer alltså inte helt korrekt?

Jag använder inte min på det sättet, men det låter osannolikt. Kan bero på något annat som inte är optimalt. En enhet med 802.11 a/b drar ned hastigheten på hela nätverket t ex.

1
Bevaka tråden