Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfoga word-dokument

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett hundratal studenters omdömen på min dator som jag önskar sammanfoga till ett enda worddokument på sammanlagt 403 sidor. Är det möjligt att göra det på ett enklare och säkrare sätt än att behöva klippa och klistra?

Tacksam för alla svar!

I word 2008 går det väl och använda sig av, Infoga och Dokument... Kan det vara ett steg i rätt riktning? Du slipper i alla fall klippa och klistra, men måste välja varje dokument separat som ska infogas.

Ursprungligen av Mikael E:

I word 2008 går det väl och använda sig av, Infoga och Dokument... Kan det vara ett steg i rätt riktning? Du slipper i alla fall klippa och klistra, men måste välja varje dokument separat som ska infogas.

yes, yes Det får nog bli så. Tack

Applescript är lösningen även på det här problemet.

Ursprungligen av Taz_1999:

Applescript är lösningen även på det här problemet.

Hade jag orkat lära mig Applescript på en timmes tid, hade jag gjort det, men tyvärr räcker inte tiden till för något sådant. Tack i alla fall

Tja, jag hör ju till dem som hellre gör en uppgift med dator när den tar två timmar, än med papper och penna när den tar 10 minuter.

Ett lära sig Applescript kan du har stor nytta av i många andra sammanhang och om man är så lagd (personlighetsstörd), så kan man ävent tycka det är kul.

Om du frågar lite snällt, så kan du sökert få lite pekare av andra här i forumet.

Tänk dig att du markerar alla dokumenten som skall sammanfogas som ligger i en mapp och drar och släpper dem på ikonen för sammanfogningssscriptet som ligger tex i dockan, och en liten stund senare är alla sammanfogade i ett dokument. Smidigt eller hur?

Gjorde ett litet experiment, detta Applescript infogar ett worddokument i ett annat nytt worddokument två gånger:

tell application "Microsoft Word"
	activate
	make new document
	-- Helt koko sätt att klistra in...
	-- (Detta betyder att det klistras in sist)
	collapse range text object of selection direction collapse start
	insert file at text object of selection file name "Spiderman:Users:Ola:Desktop:foldertext kort.doc"
	collapse range text object of selection direction collapse start
	insert file at text object of selection file name "Spiderman:Users:Ola:Desktop:foldertext kort.doc"
end tell

Vad som saknas för att du skall gå i mål med detta projekt är lite kod som tar emot en bunt med filer man släpper på scriptet och loopar igenom dessa och utför insert file osv med varje sådan fil som finns i "mängden med filer" man fått.

Känns som att jag måste sätta mig in i Applescript först innan jag ger mig på det hela. Men tack i alla fall

Combine and Merge Multiple Documents in Microsoft Office Word 2007 My Digital Life

Kanske kan detta vara något?

Fast 403 dokument lär ta en stund...

/Magnus

Download Monkey Merge Xp by Softcns

Eller detta, för 16 dollar.

/Magnus

P S Frågan var intressant för mig själv, googlade "merge word files"

Husaby - du lade märke till att dina länkar leder till PC-program och inte Mac-program?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-26 22:23

Ett smidigt sätt att slå ihop worddokument är ytterst önskvärt för ytterst många inom undervisningssektorn.

Skolor/universitet skulle spara mycket pengar på att betala någon kunnig att knacka ihop ett smidigt skript för detta syfte. Typ: slå ihop alla worddokument i denna mapp till en enda fil med sidbrytning mellan varje dokument.

Det är så lätt att bygga, så jag vet inte hur man skulle hitta betalande kunder till det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 09:25
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är så lätt att bygga, så jag vet inte hur man skulle hitta betalande kunder till det?

Jag vet inte hur många som behärskar AppleScript på en vanlig skola. Troligen inte så många.

Det är en inbyggd funktion i Word. Skapa ett nytt tomt dokument. Gå över till dispositionsvy, klicka på knappen "Samlingsdokumentvy" och dra och släpp sedan det dokument du vill infoga rakt in i det nya dokumentet.

I min Word 2004, om jag gör precis som du skriver (fast min knapp heter "Samlingsdokumentläge", så kan jag dra och släppa endast ett dokument i taget. Försöker jag med två-sju så kommer endast det första med. När man drar och släpper nästa så spelar det förstås roll var markören står, så man måste vara noga med att scrolla ner ordentligt, så att det infogade dokumentet inte hamnar mitt i ett annat dokument.

planB, säg att jag håller med om det, att det finns ett behov, en viss andel av de som har behovet kör Mac, en andel av dem är villiga att betala för en lösning. Hur når man dem, hur många är det och vad är de villiga att betala för lösningen?

Vi talar alltså om fraktioner av fraktioner av fraktioner som skall multipliceras med ett fiktivt belopp, vilket utgör intäktssidan.

Det skall ställas mot arbetstiden för att jag eller (någon annan) skall lägga ner ett par timmar på att göra ett script som funkar (då måste jag personligen även skaffa Word 2008, vilket jag inte har nu) och sedan sätta upp en webbsida, göra sökmotormarknadsföring, sätta upp en betalningslösning osv osv som tar många många flera timmar.

Säg att 100 personer hittar och köper denna lösning för 99 kr (hihi) via Google, alltså, har vi 9.990 i inäkter. Jag är mer än fulltecknad i mitt företag där jag tar 850:- per timme, alltså har vi med dessa intäkter tillgång till 11.6 timmar i arbetstid (1.5 dagar). Men det är OM jag kan nå så många som faktiskt köper lösningen.

Förstår du hur jag tänker? Hade problemet intresserat mig hade scriptet redan varit klart, men det gör det inte. Sorry.

Kom med ett erbjudande!

Senast redigerat 2008-10-27 12:42
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 13:00

Det är så lätt att bygga, skrev du. Och nu handlar det om flera timmar. Hur skall du ha det?

Jag tänker fr.a. att någon som redan jobbar med datorfrågor på en skola eller förvaltning får (extra) betalt för detta - inga konstigheter.

Jag hade tidigare på windows ett vb-skript/makro som skrev ut alla worddokument i en viss mapp. Medan andra lärare ägnade en massa tid åt att öppna och skriva ut varje dokument för sig samlade jag bara alla filerna i en mapp, körde skriptet/makrot - och voilà så låg alla hemtentorna i skrivaren, häftade och färdiga.

Tes A: Det är lätt.
Tes B: Det tar flera timmar.

Kan både A och B vara sanna samtidigt? Jajjamensan!

Det är viss skillnad, vilket du kanske inte förstår, på att göra ett sådant script som fungerar finfint i min egen dator när jag kör det, som är en person som vet vad jag håller på med, jämfört med att göra ett script, som skall köras i en annan persons dator, av en person som förmodligen inte vet vad han håller på med och dessutom skall det fungera i olika operativsystem (tex 10.3-10.5) och i olika versioner av Word, 2004+2008.

Helst skall en sådan liten-enkel-att-bygga-grej, som skall kunna säljas ha ett GUI, alltså talar vi om lite mera tid för tex Applescript Studio. Så totalt sett, ja, det är enkelt och ja (alldeles samtidigt), det tar flera timmar.

Dessutom så när scriptet väl är klart och det skall göras till en säljbar produkt, så tillkommer det mera arbetstid, vilket jag för intrycket av att du inte ens reflekterar över, för att kunna göra det möjligt för alla de personer som verkligen behöver det här scriptet, som du påstår finns, att kunna hitta och köpa det.

Ok, men leta då reda på någon som redan jobbar med datorfrågor på en skola och släng lite pengar på honom så har du ditt script, starta med en annons under Jobb och projekt - 99.se ?

Du säger dig sakna dina VB-script, i så fall kan det vara av intresse att veta att Applescript är enklare än VB och kan även kommunicera med alla möjliga program, inte bara Officepaketet. Att bygga sådana saker du efterlyser är verkligen enkelt på Mac och JA det tar flera timmar, beroende på många saker.

Du verkar för övrigt lite sur över att jag inte direkt kastar mig över uppgiften och avsätter den tid det tar att lösa ditt problem åt dig? Men jag missförstår dig säkerligen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 14:13

Jag ville bara tränga bakom kulisserna på det "lätt" du skrev tidigare. Det är kärnan i mina undringar.

Vad säger jag att jag saknar VB-script? Jag hade ett VB-script i form av en mall på M$:s hemsida som jag körde lite trial'n error på tills det fungerade.

Och snälla, läs inte in en massa saker i mina inlägg. Jag vill bara förstå, OK?

1
Bevaka tråden