Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store nere (26 oktober kl 08.50)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-26 08:51

Rubriken säger allt.
Både US och Svenska Apple Store visar "We'll be back soon".
Spännande!

Detta var oväntat! Vad kan stå på tur nu? Mac Mini? iWork 09? Något helt annat?

Händer titt som tätt på helger, utan att något händer. Så jag förväntar mig inget.

Uppe nu igen, inget nytt.

Inte i USA?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-26 10:52

Och inte helt och hållet i Sverige. Jag kan inte kolla min leveransstatus.

Nu har även US store vart uppe ett tag, inget nytt, fast förväntade mig nog inget heller. Är väl lite uppdateringar som dom gör nu på helgen.

Varför stänger dom ner siten när dom ska ändra/uppdatera den?
Själv så vet jag inga andra företag som gör likadant, dom borde ju förlora en massa pengar på förlorad försäljning.

Ursprungligen av snouser:

Varför stänger dom ner siten när dom ska ändra/uppdatera den?
Själv så vet jag inga andra företag som gör likadant, dom borde ju förlora en massa pengar på förlorad försäljning.

Den frågan ställs nästan varje gång vi har en "Apple store nere"-tråd. Många har spekulerat, men ingen vet säkert. Sök lite i forumet, och läs lite andra "Apple Store nere"-trådar, så hittar du nog en del teorier om detta.

Som Leftrustle skriver så händer det ibland på helgerna och då är det i princip aldrig något nytt. Apple lanserar bara nya grejer på vardagar så vitt jag kan minnas.

En teori om stängningen är att det ger PR inför produktsläpp, men den teorin förklarar inte dessa stängningar på helgerna. Kanske är det rent av bara en teknisk brist i Apples system?

Fast det verkar också udda att Apple inte klarar av att hålla det online 24/7. Ta iTunes Store, den klarar dom ju av att hålla online hela tiden.

Ursprungligen av Adrian B:

Som Leftrustle skriver så händer det ibland på helgerna och då är det i princip aldrig något nytt. Apple lanserar bara nya grejer på vardagar så vitt jag kan minnas.

En teori om stängningen är att det ger PR inför produktsläpp, men den teorin förklarar inte dessa stängningar på helgerna. Kanske är det rent av bara en teknisk brist i Apples system?

Fast det verkar också udda att Apple inte klarar av att hålla det online 24/7. Ta iTunes Store, den klarar dom ju av att hålla online hela tiden.

Vwt inte om det var Gruber som skrev om det, eller någon annan, men jag vill minnas att det faktiskt är en teknisk brist i deras plattform. Som sedan blivit en gimmick, såklart, men det ska vara så att de måste stänga ner helt för vissa uppdateringar.

Ursprungligen av Adrian B:

...Fast det verkar också udda att Apple inte klarar av att hålla det online 24/7. Ta iTunes Store, den klarar dom ju av att hålla online hela tiden.

Kan det bero WebObjects? Apple Online Store lanserades på den tiden då WO fortfarande var baserat på Objective-C. När iTunes Store kom hade WO övergått till 100% Java, vilket ger lite fler möjligheter. Inte minst vad gäller hårdvara.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kan det bero WebObjects? Apple Online Store lanserades på den tiden då WO fortfarande var baserat på Objective-C. När iTunes Store kom hade WO övergått till 100% Java, vilket ger lite fler möjligheter. Inte minst vad gäller hårdvara.

Mycket möjligt, stämmer ju med det Leftrustle var inne på i så fall. Apple Store tål ju inte belastningen efter en keynote heller, brukar ju ta timmar innan den är normal igen.

Men jag har sett att dom aktivt jobbat med bättre URL:er osv. Förut var det alltid en sessionsvariabel med i alla URL:er så det gick aldrig att bara kopiera en länk och klistra in den här på forumet, utan man var tvungen att lära sig specialsätt för att länka direkt till en produkt. Numera är det snygga fina URL:er. Så under ytan har det skett vissa förändringar i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 17:47

En teori som jag sett som iaf verkar lite trolig är att de "stänger" butiken medans dom uppdaterar för korrekturläsning och för att stoppa att ev info kommer med av misstag eller läcker.. Sådant som händer allt som oftast hos andra leverantörer.. även om det hänt Apple med..

Sen att det är PR-jippo och för att hindra "obildade" att handla under tiden de släpper nya produkter under MacWorld osv..

Den har varit nere sjukt länge nu. Lite ovanligt ändå.

Funkade nu (23.23) men jag kunde inte se om det gjort några ändringar, fast det kändes som om det var något som var annorlunda...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Funkade nu (23.23) men jag kunde inte se om det gjort några ändringar, fast det kändes som om det var något som var annorlunda...

Nere igen i så fall, får den inte att fungera nu.

Jag lånar eran tråd lite...

Jag skulle vilja skapa en egen tråd men jag vet inte hur.. Någon som vet?

tack på förhand

/Ingemar

Ursprungligen av ingogrip:

Jag lånar eran tråd lite...

Jag skulle vilja skapa en egen tråd men jag vet inte hur.. Någon som vet?

Börja med att välja rätt underforum bland alla som finns, som t.ex. Allt om Mac eller vad du vill diskutera. Sen är det bara att klicka på knappen "Ny diskussion" som finns ovanför diskussionerna. Den ser ut såhär:

Fint!

Tack och bugar

1
Bevaka tråden