Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XML eller data merge?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag ska testa göra pdf fakturor. Jag har fakturaunderlaget i en excel-fil. Det är ungefär 12000 fakturor som skall göras. Jag har hört att importera xml data är the way to go om man vill ha med variabler.

Har problem med att dels importera .xls direkt från excel (vilket är rätt uppenbart när indesign importerar xml...) men om jag gör om .xls till en excel xml blir det även fel. Den importerar filen med i panelen för dataettiketter blir det bara en massa "lappskojs", inte så mycket att ha med andra ord.

Sedan finns det en funktion som heter data merge som gör nästan likadant som XML importen. Där finns det möjlighet att använda komma-eller tabseparerad data vilket excel klarar av (dock ej kommaseparerad, kommatecknen blir till semikolon

Tydligen är XML varianten bättre när man har större data att behandla.

När ska man använda vad och vad är skillnaden mellan dem två funktionerna?

Finns det något insticksprogram för excel som gör riktig XML kod av exceldokument?

/H

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-25 11:40

Det finns ett annat sätt, om man inte är bunden till Adobes programvaror.

Om man, som i ditt fall, har datat i Excel så är det nästan alltid enklare att använda MS Word. Word har faktiskt en ganska bra Mail Merge funktion och den fungerar ihop med Excel utan problem.

Jag vet att du lade det här i Adobe-forumet, men det är ett tips.

Jag skulle faktiskt inte alls göra denna lösning i Adobes program, istället skulle jag importera Excelfilen till FileMaker. Skapa en PDF (utan fakturaspecifik information) i Indesign, spara den mallen som faktura.pdf). Lägg den som bakgrund i FileMaker. Lägg ut fälten med fakturaspecifik information ovanpå bakgrunden. Skapa ett manus med ett tjugotal rader som loopar igenom alla poster och sparar en i taget som PDF med varsitt nummer (och kanske mailar dem eller skriver ut dem också). Det hela kan vara klart på några timmar.

Det finns ett par trådar om detta:
http://www.99.se/f-retagande/39320-generera-pdf-faktura-p-enklaste-s-tt.html
http://www.99.se/microsoft/244782-skapa-email-utifr-n-uppgifter-i-excel.html

FileMaker med PDF-layout som bakgrund är ett enkelt sätt.

Vill man göra hela i Indesign föreslår jag antingen Indata från www.emsoftware.com eller Indesign-taggad text.

1
Bevaka tråden