Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med att installera OS9 på en iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sonen har fått en iMac G4 - tror att det är en sån, en rund burk med platt skärm. Satte in systemskivor för att installera system 9, datorn skulle starta om och sedan går det inte att starta den. Helt död. Hur får jag ut skivan?????

starta datorn håll musknappen nedtryckt tills skivan åker ut.

Skriv beskrivande namn på trådar. Please!

klarar burken system 9 ?

Vilket 9, 9.22?

Rund dator? Ser den ut som en lampfot med en skärm till?

Jag har ändrat rubriken. Enligt forumreglerna ska man sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om. Ord som "akut hjälp" och en massa utropstecken är inte bra rubriker.

/Mod

Men för att återgå till ämnet...

1. Du måste berätta exakt vilken iMac-modell det är (Mhz, skärmstorlek, m.m.). På din beskrivning så gissar jag att det är den s.k. "Globe"-modellen, eller "Lampan" (kärt barn har många namn), men det har funnits många varianter av den modellen.

2. Vill du installera OS9 för att köra Classic Mode i OSX, eller för att kunna boota i OS9?

Om du vill boota i OS9, så fungerar det på iMac G3, och på den allra första modellen av iMac G4 (700/800 MHz från januari 2002, och 800 MHz från juli 2002). Alla andra iMac-modeller, från 2003 och framåt, kan inte boota i OS9.

OS9 i Classic Mode fungerar däremot, på alla datorer som kör OSX upp til 10.4.11 (ej 10.5).

Om du vill köra Classic, vilken version av OSX respektive OS9 har du?

3. Varför måste du köra OS9?

4. För att få ut skivan, prova med att hålla inne musknappen under uppstarten (vilket Goflorp redan har föreslagit).

Senast redigerat 2008-10-26 13:18

Mer specifikationer, hjälp och tips för äldre datorer: Low End Mac: The Mac Experience

Beklagar att jag förklarade dåligt men jag fick lite panik eftersom det inte ens gick att starta om datorn, och inte fick jag ut skivan. Nu har jag lyckats starta om den och plockat ut skivan. Det jag vill göra är alltså att installera Classic för att sonen ska kunna köra spel som kräver classic. Det är en modell "Lampa" med 700 Mhz Power Pc g4 med 768 Mb minne. Just nu är det installerat 10.4.11 men inget classic. hur fixar jag det enklast????

Vlken version är det på OS9-skivorna? Krävs minst 9.1 för att installera Classic.

Mac OS X: Felsökning av Classic-miljön

Nja, det är alltså inte classic skivorna jag har utan skivorna med panther. Jag trodde att det skulle gå att göra en anpassad installation och bara lägga in det jag behöver för att få igång classic-miljön. Nu har sonen hunnit börja köra och lägga in en massa saker och om jag ominstallerar systemet till 10.3 så försvinner väl de grejorna? Och sen kan jag väl inte uppgradera till 10.4.11???

Jag har alltså köpt en begagnad dator utan systemskivor till - därav problemet.

Men jag tror att jag lägger ner - jag är nog för korkad för att få ihop det här....

1
Bevaka tråden