Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Crysis på Intel iMac 20" 2.16Ghz?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-10-25 01:01

Hade en jäkla diskussion ikväll. En polare påstår att min Intel iMac 20" med följande specs:

Os: WinXp
Cpu: 2.16Ghz Intel Core 2 Duo
Ram: 4Gb
Hd: 250Gb 7200Rpm
Vga: 128Mb Ati Radeon X1600 Mobility

...inte skulle klara Crysis ens på låga grafikinställningar.

Så grabbar, hur ligger det till nu? Någon som vet säkert hur denna maskin presterar i detta spel? Vilka grafikinställningar bör/ska denna setup klara?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2008-10-25 02:32

Tror nog att din kompis har rätt. Du kan se systemkraven här. Men för att vara helt säker kan du väl ladda ner demot och testa själv.

Har en Alu iMac (2,4 GHz och Radeon HD2600) och Crysis fungerade knappt på den. Samma sak med UT 3. Ja det gick så där på låga inställningar, men det var så låga inställningar att det var löjligt. Det är 1000 ggr bättre att köra äldre spel, som Far Cry, då med höga inställningar.

Crysis är bland de mest krävande spelen där ute fortfarande, om inte den mest krävande och iMacar är bara lagom bra spelmaskiner. Det är bra att komma ihåg att en iMac är mycket mer som en bärbar dator än stationär.

Ursprungligen av elsevero:

Har en Alu iMac (2,4 GHz och Radeon HD2600) och Crysis fungerade knappt på den. Samma sak med UT 3. Ja det gick så där på låga inställningar, men det var så låga inställningar att det var löjligt. Det är 1000 ggr bättre att köra äldre spel, som Far Cry, då med höga inställningar.

Crysis är bland de mest krävande spelen där ute fortfarande, om inte den mest krävande och iMacar är bara lagom bra spelmaskiner. Det är bra att komma ihåg att en iMac är mycket mer som en bärbar dator än stationär.

Hur mycket RAM minne har du?

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-25 23:17
Ursprungligen av elsevero:

Har en Alu iMac (2,4 GHz och Radeon HD2600) och Crysis fungerade knappt på den. Samma sak med UT 3. Ja det gick så där på låga inställningar, men det var så låga inställningar att det var löjligt. Det är 1000 ggr bättre att köra äldre spel, som Far Cry, då med höga inställningar.

Crysis är bland de mest krävande spelen där ute fortfarande, om inte den mest krävande och iMacar är bara lagom bra spelmaskiner. Det är bra att komma ihåg att en iMac är mycket mer som en bärbar dator än stationär.

Fast det beror högst sannolikt på det totalt värdelösa grafikkorten man tryckt in i alla iMacar.

Jag hade 2GB då jag testade nu har jag 3GB.

Ursprungligen av elsevero:

Jag hade 2GB då jag testade nu har jag 3GB.

Okej. Vad jag läst för att det ska flyta på bra så måste man ha rätt mycket RAM minne, minns själv när jag skulle köra igång demon på Win XP via Bootcamp med 1gb RAM, kom dock inte längre än introvideon. Rätt sugen på att testa nu när jag kört in så jag har 3gb RAM, är dock inte lika sugen att installera Windows igen...

  • Oregistrerad
  • 2008-10-25 21:34

Jag har testat nyss. Jag hade alla inställningar på medium first. Då fick jag bara "ut" 15fps. Sen ändrade jag shadows och shaders till low. Då fick jag "ut" mellan 25 och 35fps. Jag vet inte vad ni anser vara bra eller godkänt eller "flytande". Nu har jag iofs inte senaste bootcamp uppdateringen, vet ej om det gör någon skillnad då det borde ingå nyare grafikdriver där?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag har testat nyss. Jag hade alla inställningar på medium first. Då fick jag bara "ut" 15fps. Sen ändrade jag shadows och shaders till low. Då fick jag "ut" mellan 25 och 35fps. Jag vet inte vad ni anser vara bra eller godkänt eller "flytande". Nu har jag iofs inte senaste bootcamp uppdateringen, vet ej om det gör någon skillnad då det borde ingå nyare grafikdriver där?

I vilket fall som helst så har du ju ändå fått fram det du skulle bevisa, att det går att köra Crysis på din iMac, vilket din polare inte trodde. Sen om det fungerar något vidare är en definitionsfråga

Absolut, grafikkortet kunde ha varit bättre. Men vad det gäller Crysis, även om min iMac hade fått bästa grafikkortet (bästa för bärbar såklart för ett år sen, när jag köpte den) så hade den gått på knäna med detta spel i alla fall. Nu tydligen är det stor förbättring med GeForce 9600M.

Prova ladda ner senaste drivrutinerna som man föreslår här:
http://www.99.se/windows-p-mac/253118-crysis-p-core-2-duo-macbook-pro-spelbart.html?highlight=crysis

Crysis på olika pc och mac:
PC Magazine

  • Oregistrerad
  • 2008-10-26 12:50
Ursprungligen av elsevero:

Absolut, grafikkortet kunde ha varit bättre. Men vad det gäller Crysis, även om min iMac hade fått bästa grafikkortet (bästa för bärbar såklart för ett år sen, när jag köpte den) så hade den gått på knäna med detta spel i alla fall. Nu tydligen är det stor förbättring med GeForce 9600M.

Prova ladda ner senaste drivrutinerna som man föreslår här:
http://www.99.se/windows-p-mac/253118-crysis-p-core-2-duo-macbook-pro-spelbart.html?highlight=crysis

Crysis på olika pc och mac:
PC Magazine

Var hittar jag exakt rätt driver till mitt Ati Radeon X1600 Mobility 128Mb?

  • Oregistrerad
  • 2008-10-26 14:04

Får jag ut mer prestanda ur maskinen med 64-Bit WinXp än med 32-Bit "professional"?

har för mig att ramminne och cpu utnyttjas bättre under 64-bit? Sen formateringen på hd´n spelar väl också in?

  • Oregistrerad
  • 2008-10-26 14:36

På Ati´s hemsida kan man välja Mac OSX Bootcamp Winxp drivers och sedan macmodell, eller så kan man välja Win xp professional och sen radeon x1600 mobility. Vilket ska man ha för MAX prestanda?

Jag testade imorse att installera de nyare drivrutinerna (vanliga windows xp pro och till mitt grafikkort HD2600) och fick felmedelanden hela tiden. Sen fick jag installera jag Bootcamps Winxp drivers från ATI's hemsida och då gick det bra. Men det är ju samma som jag tidigare haft och som jag testat Crysis med.

  • Oregistrerad
  • 2008-10-26 20:57

Får jag ut mer prestanda ur maskinen med 64-Bit WinXp än med 32-Bit "professional" då?

1
Bevaka tråden