Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! min dator har kraschat! :(

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Har en imac 20" intel som funkat fint sen kan köpte den för ca ett år sen. Spelade ett spel nu, och den kraschade. Jahaja, bara starta om datorn. Jadå, det funkade. Spelade några timmar till, och så kraschade spelet igen, så jag igen fick hålla inne start-knappen för att starta om. Denna gången kommer äpplet upp, o precis efter att den där lilla cirkeln börjar "snurra" blir skärmen grå och det står nåt i stil med "you need to restart your computer" på tre språk. Vad göra?? Tänkte sätta i skivorna som följde med, men visar sig att jag av nån JÄKLA anledning SJÄLVKLART slarvat bort DVD1... Uppgraderade till Leopard för några månader sen, men har inte de skivorna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-25 17:54

Usch! Det bästa är nog att leta reda på nån installations-DVD eller -CD, reparera hårddisken och rättigheter från dem, och om det inte hjälper köra hårdvarutestet. Tror inte det finns så mycket att göra utan skivor.

Har nu fått tag på skivor från en kompis som köpte en ny iMac i somras. Står när den drar igång nåt i stil med "Det här OSX kan inte installeras på den här datorn". Vet inte om det är för den "fattar" att det inte är samma som följde med eller nåt. Jag kan iaf köra verktygsprogram etc, så testar det nu och ser om nåt kan hjälpa...

Skivkontroll säger något under behörigheter som den inte verkar kunna ändra på. Det står:
"Varning: SUID-fil> System>Library>CoreServices>Finder.app>Contents>Resources>OwnerGroupTool har ändrats och kommer inte att repareras".

Nån som vet vad detta betyder? Sjukt tacksam för hjälp...

Har nu testat att köra reparera skivbehörigheter 2 gånger och också testat reparera skiva. Har kollat i systeminformationen, den känner igen båda mina RAM-minnen (2x1GB) och det står Status: OK vid de. Hårddisken hittar den. Vad kan va fel? Vad ska jag göra nu? Vad menar xevve med "köra hårdvarutestet"? Hittar inte det nånstans bland det som finns i menyerna.. Kan man skriva nåt i Terminalen som kan hjälpa? Den kommer man nämligen också åt. Om nån vänlig själ ser detta så snälla hjälp mig, vill hemskt gärna få igång datorn så snart som möjligt...

Har du backup så skulle jag prova med att radera hårddisken i skivverktyg som du verkar komma åt och sen se om det går att installera om ett fräsht system.

För det går inte att komma åt tidigare Time-machine kopior när du har startat ifrån Leopard dvd'n?

Hårdvarutestet finns på någon av de dvd-skivorna som kom med datorn.

Jag har ju ingen backup. ska fasen börja med det efter detta alltså... Klassiskt, småpinsamt. Så sjukt mycket jag har min dator till och använder den är det otroligt att jag aldrig tagit tag i det. Men det verkar som att hårddisken "finns kvar" eller vad man ska säga, däremot e nåt i OSX fel...

Vad heter hårdvarutestet? Alltså, av de dvd-skivorna som följer med datorn är det väl bara en som går att starta ifrån? Jag fick iaf bara med två st, DVD1 o DVD2, o ettan går att starta ifrån, men lyckas inte hitta hårdvarutestet..

Vet iaf nu var min egna DVD1 är, så kan hämta den imorgon. Tråkigt dock att det är Tiger som ligger på den och inte Leopard..

Har nu kommit "lite" längre. Har läst omkring på apples supportsida, och hittat en hel del dokument, bl a:

Resolve startup issues and perform disk maintenance with Disk Utility and fsck
Mac OS X: Starting up in Safe Mode
What is Safe Boot, Safe Mode? (Mac OS X)
Mac OS X: How to start up in single-user or verbose mode

Har ni kört en safe boot och trodde självklart inte att det skulle fungera, men jodå! Skrivbordet kommer upp och allting ser ut som vanligt, men med undantag då (som att ljud t ex inte fungerar). Ska testa starta om datorn nu och se om det händer något.

Men det hjälpte inte. Utan att veta vad det var testade jag också starta i "singleuser" och verbose-mode" (äpple-s resp. äpple-v direkt vid uppstart) Kommer massa text som man inte fattar så mycket av, men står lite "panic" här o där. Finns inget mer att göra nu antar jag? Ska testa köra hårdvarutestet, visade sig va att man ska hålla inne d när datorn startar o man har oSx-DVDn i. Men verkar ju inte som det är nåt fel på hårdvaran. E väl helt enkelt så att OS X pungat ur. Men tänker så här; om man kan starta i safe mode, kan man inte bara då "ersätta" de trasiga delarna av systemet?

Men 'du kan inte installera osx på den här datorn' var ju ett meddelande som du fick up. Då undrar man om installeraren inte hittade hd'n, eller om hur förstört systemet blivit? Om hd'n finns med som val att installera på så skulle du ju kunna köra en 'installera och arkivera'.
Kan du starta i safe boot så skulle det ju kunna hjälpa, och skulle tyda på att systemet skulle vara tillräckligt friskt för det.

Du har väl för säkerhets skull provat med att resetta PRAM och NVRAM?
Eftersom ljudet var borta efter safe boot kan det ju ha något med det att göra också.

Körde bara det "snabba" testet, orkar inte gå igång med det fullständiga hårdvarutestet nu då det står att det tar en timme eller mer beroende på hur mkt minne man har. Iaf hittade den inga fel på det korta testet. Nu känns det som idéerna att få iordning på det börjar ta slut... Får väl helt enkelt bli en ominstallation av Leopard om inte nån kommer på nåt riktigt bra.

Hmm, ljudet är alltså borta I safeboot, och det är enligt apple precis som det skall vara.
Att jag inte kunde installera osx från de skivorna lär ju bero på att detta inte är mina egna skivor, utan lånade skivor från en kompis som har en ett år nyare iMac (uppdaterade modellen) jämfört med den jag har. Man måste väl köpa Leopard för att kunna ha en skiva där man kan installera på alla intel-Macar, inte bara specifikt för den typen som den kom med.
Och som sagt, nu sitter jag i safe mode på min dator, och detta funkar, allting finns kvar. Ska testa resetta pram o se om det hjälper (var så länge sen jag beskäftigade mig med såna här problem att jag helt glömt av att testa det). Känns dock inte som det kommer hjälpa, och då blir det nog nyinstallation imorrn. Tackar för hjälpen!

Zappa PRAMa gjorde ingen skillnad. Det får bli ominstallation, en REN en den här gången (duh!) med allt extrajobb det medför med alla program o inställningar o bokmärken o komihåglappar o konton o... Suck, det är MYCKET man ska fixa efter man gör en ren installation...

Kan ju likaväl passa på att fråga här nu; När man gör en ren installation, vad ska man tänka på? Alltså, allt gammalt finns väl kvar? Flyttar den gamla "systemmappen" till ett annat ställe eller hur funkar det? Har aldrig gjort det på OS X-tiden, på OS 9-tiden var man ju kung på ominstallationer

Vad bör man tänka på att spara undan innan (nu när jag faktiskt kommer åt min dator som den ser ut nu i safe-mode). Safaribokmärken, programinställningar, hemmappen? Tar gärna lite råd känner jag..

Om du gör en REN installation så raderas ALLT på hårddisken.
Om det är en sådan du ska göra så spara program och hemmappen på annan disk.

Om du gör en ARKIVERA OCH INSTALLERA, så installeras bara systemet om, användare och nätverk/internets inställningar sparas. Eftersom användaren sparas så finns alla dina program KVAR plus hemmappen. Bara systemet som blir nytt alltså och det gamla sparas i en mapp med namnet Gammalt/Tidigare System eller något sådant.

Men har inte 99 ställt om till vinter eller normal tid, vi tjänade ju just en timme

Aha, så en ren installation betyder "formatera hårddisk o installera OSX"? Det du betyder som arkivera och installera låter ju som nåt som tar med massa gamla filer från gamla systemet, jag vill ju ha ett helt nytt system, UTAN att radera nåt av det som ligger på hårddisken. Sen självklart slänga det gamla systemet. Men det är inte en möjlighet då? Var lättare på OS9-tiden, klart då fick man ju pula med sånt här lite oftare också

  • Medlem
  • 2008-10-26 10:28
Ursprungligen av Anders Båth:

Aha, så en ren installation betyder "formatera hårddisk o installera OSX"? Det du betyder som arkivera och installera låter ju som nåt som tar med massa gamla filer från gamla systemet, jag vill ju ha ett helt nytt system, UTAN att radera nåt av det som ligger på hårddisken. Sen självklart slänga det gamla systemet. Men det är inte en möjlighet då? Var lättare på OS9-tiden, klart då fick man ju pula med sånt här lite oftare också

Systemet är nytt om du arkiverar och installerar. Det som blir kvar är användaren inkl användariställningar mm, plus systeminställningarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-26 09:27

DU ska Arkivera och Installera det är det bästa sättet. sen kan du ta backup på viktiga saker och sen om du vill så kan du göra en Ren installation. men oftas räcker en Arkivera och Installera bra

Okej, så även om jag nu haft en kernel panic så är det ingen risk att nåt "dåligt" förs över till nya systemet om jag gör en arkivera o installera?

  • Medlem
  • 2008-10-26 11:53

Kernel panic beror oftas på hårdvarufel eller att man har ett system som inte passar med den hårdvara det är installerat på.
Men det finns säkert andra orsaker som jag inte känner till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 11:54

Ingen har skrivit det ännu så jag gör det. Du kan mycket väl ha en trasig hårddisk. För varje gång du försöker starta upp den (och framför allt om du försöker installera om systemet på den) så ökar du risken att den repas ännu mer och att du inte kommer kunna rädda något på den.

Hmm okey. Så det bästa jag bör försöka mig på är helt enkelt att backupa ALLT o sen köra en ren installation? Eller menar du tom att man måste lämna in datorn? Förresten, kan man se om hårddisken är trasig om man kör en fullständig hårdvarucheck? Funderar på att göra detta nu isf..

Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm okey. Så det bästa jag bör försöka mig på är helt enkelt att backupa ALLT o sen köra en ren installation? Eller menar du tom att man måste lämna in datorn? Förresten, kan man se om hårddisken är trasig om man kör en fullständig hårdvarucheck? Funderar på att göra detta nu isf..

Testa med en arkivera och installera först, funkar det så funkar det, och då slipper du installera om alla program. Funkar det inte så kan du ju alltid blåsa hela disken sen. Tvärtom går ju liksom inte. Backup ska du ALLTID ha, men gör gärna en nu, oavsett vilken installation du gör

Har du Disk Warrior eller Tech Tool Pro så är det ett plus när du får problem, Apple's egna hårdvarutest räcker inte alltid. Särskilt inte om det är hd fel.

Hittade faktiskt min externa 80GBare som jag lyckas koppla in i safemode, o håller på o välja ut vad av 300 GB som jag tycker e viktigast... Ingen kul uppgift. Härefter blir nästa steg att få tag på Leopard o köra arkivera o installera. Tackar för hjälpen alla, jag håller er uppdaterade.

Har ej disk warrior eller tech tool. Men gör nog som du säger, tar backup på så mkt som möjligt nu, det jag verkligen vill ha kvar, sen blir arkivera o installera. O hoppas på att det funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 12:58

Har du inte backup så ta det först innan du gör någonting annat. Är det ett hårdvarufel så blir det bara värre ju längre du jobbar mot disken. En kamp mot klockan. Slösa inte den på att hålla på och installera om Mac OS X! Se till och rädda ut dina saker först!

Sedan kan du testa dig fram. Som panther säger så kan du kolla upp detta genom Disk Warrior. Du får meddelandet att disken är "slow down by malfunctioning disk" eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 12:59

80GB är ju inte så mycket. Ett alternativ är ju att gå och köpa en större disk som sväljer all du vill spara. Du ska ju ändå börja ta backup efter det här eller hur?

acke> Japp, jag håller på o backupar det viktigaste nu som prio. 1. Imorrn blir det att försöka hitta en billig 500GBare här i köpenhamn, o ta backup på resten, därefter arkivera & installera, se om det funkar. Gör det det så blir det nog därefter att testa med disk warrior för att se att det inte är nåt fel på hårddisken (känns inte som det, den har liksom inte betett sig konstigt på något sätt, men vad vet jag)

O ja, därefter blire 500GBaren rakt in i Time Machine

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 13:58
Ursprungligen av Anders Båth:

acke> Japp, jag håller på o backupar det viktigaste nu som prio. 1. Imorrn blir det att försöka hitta en billig 500GBare här i köpenhamn, o ta backup på resten, därefter arkivera & installera, se om det funkar. Gör det det så blir det nog därefter att testa med disk warrior för att se att det inte är nåt fel på hårddisken (känns inte som det, den har liksom inte betett sig konstigt på något sätt, men vad vet jag)

O ja, därefter blire 500GBaren rakt in i Time Machine

Låter bra. Enligt mig är Time Machine det viktigaste i Mac OS X 10.5 och det bästa Apple släppt på länge.

Har nu "beställt" en 750 GB av en kompis som kommer hit till Köpenhamn imorrn, han köper med den från Claes Ohlsson: Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

Får hoppas att jag får ordning på allting imorrn helt enkelt.

Har nu fått hem 750-GBaren (en Lacie). Den kommer ju i MS-DOS-formatering, skall jag formatera om den till MacoSX Exteneded (journalförd?) Det funkar nämligen inte, då hänger sig skivverktyg... Lyckas dock formatera tillbaka den till MS-DOS. Vet inte om det kan bero på att jag kör i Safe Mode..

Bevaka tråden