Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min kompis dators inbyggda högtalare finns inte längre (med skärmdumpar)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Har precis massa problem med min dator (som beskrivit här: http://www.99.se/mac-os-x/253605-hj-lp-min-dator-har-kraschat.html)

Sitter därför på min roomies dator och letar info på nätet om detta. Helt plötsligt märker jag att det inte kommer något ljud från hans dator. Testar ändra volymen på datorn, och det kommer fram en ny symbol (se bifogade bilder). Kollar i systeminställningarna och det hela ser mkt konstigt ut, datorns högtalare är "försvunna". Hur kan detta hända typ precis samtidigt som min dator kraschar?? Vet att hans ljud var normalt tidigare imorse, när även min dator fungerade. Vad gör man åt detta? Han har en iMac G5 med senaste Tiger.

ta en stereokontakt och jucka lite i högtalarutgången.
Ibland kan den lilla kontakttungan där inne haka upp sig
Och låsa sig, datorn tror då att utgången är inkopplad till
"optisk utgång"...
Då blir det noll ljud ut på det analoga viset.

Brukar man inte kunna se att det lyser svagt rött i utgången då? Eller är jag ute och cyklar?

Möjligt. Men på skärmdumpen ovan är det digitalt ljud ut som är valt.
Tror inte man får valet om inte kontakten är ställd i det läget.

Även tvärtom, med kontakten i läget digital kan man inte välja analogt ljud.

Har testat jucka lite nu, men det verkar inte hjälpa. Får dock iaf ljud i hörlurarna när jag kopplar in de, och då blir också volymkontrollen som kommer fram när man ändrar volymen på tangentbordet, normal. Men så fort jag drar ut den går det tillbaka till vanliga igen. Men alltså, "inbyggda högtalare" eller liknande är ju borta från alla möjliga menyer? Det är mer det som är konstigt, om det vore så att datorn tror att man har nåt inkopplat skulle ju ändå "inbyggda högtalare" (eller vad det kan heta) finnas som alternativ nånstans.

En kompis hjälpte mig lite här precis, han testade koppla in en optisk sladd i ljud-ut o tydligen ser allt exakt likadant ut som i ovanstående skärmdumpar.. Så, det verkar nästan som att datorn tror att en sladd sitter i? Ser nu också att det lyser lite rött i ljud-ut-hålet. Förslag?

Problemet löst! Hittade hjälp i denna tråden: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/104492-inget-ljud-ur-h-gtalarna-b-rjar-bli-grinig.html , mer närmare bestämt detta inlägg: "Sitter en liten switch inne i hörlursutaget. Är nog svår att se, men den sitter där. Så vissa pillar på den med en tandpetare, så den lossnar ifall den har hakat upp sig.

Går nog inte att ge så mycket nogrannare instruktioner tyvärr. Är inte raketforskning, handlar mer om lite pillande och lite tur."

Så pillade lite med en miniskruvmejsel, en bit in kände jag att de va nåt som klicka till, nåt jag kund eröra lite upp o ner. O vips, så va allt normalt igen. Skönt!

1
Bevaka tråden