Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa din dator med Acrobat Distiller

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker världens snabbaste datorkonfiguration för att skapa högupplösta PDF dokument. Jakten pågår och testresultaten kommer ifrån olika hörn. Vi har tagit fram ett referensdokument bestående av en 437MB stor postscript fil och en "job settings" fil som du använder i Acrobat Distiller 5.0.

Målet: Skapa en färdig .PDF fil enligt job settings-filen på kortast möjliga tid.

Vi vill veta: Den tid du uppnår, vilken processor du använder (dator), vilket operativsystem, RAM, diskar och andra vitala detaljer. Vi vill ha ditt resultat även om du inte är snabbast!

Ladda ner referensdokumentet ifrån följande server:

Referensdokument för Distiller test (330MB .zip dokument)

[ 10 December 2002, 08:19: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Bäst resultat just nu:

Tid (sek), Processor, OS, RAM, Övrigt

255 sek - AMD1800+, Win2k SP3, 768MB, Ramdisk 450MB
255 sek - P4 2.66Ghz, Win2k, 1GB
335 sek - DualAMD1500+, Win2kSRV SP3, 1280MB
429 sek - P4 2.4Ghz ,512Mb ram
3204 sek - Powerbook G4/550, OS 9.2, 512MB, Distiller 4

[ 20 December 2002, 22:25: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • 2002-12-10 08:04

Vad ska du göra?

Finns ju en del alternativ till Disitiller. Enfocus Pitstop och Agfa Apogee Create är ju inte oävna om man ska ha högupplösta PDF:er till tryck med flödes kontroll och PDF RIP.

Jag har en kund som producerar 5st magasin i storleksordningen 180sidor. Sidorna skrivs ut som .PS filer i Quark Xpress på Mac och skall sedan konverteras till PDF på snabbast möjliga sätt.

Jag har bifogat en referens fil i formatet .PS och en "job options" fil så att andra kan köra samma jobb på sina maskiner för att få fram ett testindex.

Nu undrar jag hur man skall konfigurera en maskin för att få distiller att sätta lite fart. 99mac brukar vara en bra plats för att få feedback inom detta område.

Jag har redan gjort några upptäckter:

- Att öka mängden RAM i maskinen påverkar inte Distiller överhuvudtaget. Har testat att öka RAM ifrån 256MB till 1.280MB och fick ingen hastighetsförbättring överhuvudtaget.

- Att lägga upp en RAM disk där .PS filen ligger gjorde att jag fick ca 10% förbättring.

Om du har tips på andra PDF verktyg som kan vara snabbare så vill jag gärna höra mer! Dom måste vara 100% kompatibla så klart - annars kommer tryckeriet börja skrika. Jag har redan tittat på ett verktyg som heter Jaws PDF Creator:

http://www.jawspdf.com/

Den var snabb - minst 10-15% snabbare än Distiller enligt mina tester.

[ 10 December 2002, 08:30: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 09:24

Distillern gillar Mhz.

Nackdelen med att köra det under Windows är att filerna oftast blir dubbelt så stora. Så har det varit då vi testat oss fram. Fast är det inget bekymmer så satsa på en PC med maximalt med kräm i form av Mhz.

Hos oss skall det sparas filer i ett Acrobatarkiv. Att filerna är små är för oss viktigt. Speciellt med ca 22 vecko/månadstidningar.

Fast, vi får väl se efter mässan vad Adobe har i skjortarmen. Det talas ju om en ny Distiller till X...

:rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Distillern gillar Mhz.

Nackdelen med att köra det under Windows är att filerna oftast blir dubbelt så stora. Så har det varit då vi testat oss fram. Fast är det inget bekymmer så satsa på en PC med maximalt med kräm i form av Mhz.

Kan inte du ladda ner vår referensfil och skapa en PDF med det verktyg du använder idag? Sedan jämför vi storleken på PDF dokumentet och vilken tid det tar!

Om det är så att filerna blir hälften så stora så kan det vara ett argument - tiden för uppladdning till tryckeriet går ju dubbelt så snabbt. Själva lagringsytan på servern är inte ett problem hos min kund iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 10:27

Den är nedladdad nu.

Skall se om jag kan klämma in den emellan jobben.

Jag har märkt att Agfa Normalizer (som ju bör vara samma som Distillern) inte använder mer än en cpu.
Hur ser det ut i Task manager hos er?

Förresten!
Martin. Du och din kund skall titta på FullPress.
Skulle sitta som en knytnäve i ett bonnaöga.

[ 10 December 2002, 14:35: Meddelandet ändrat av: MACaron ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MACaron:
Jag har märkt att Agfa Normalizer (som ju bör vara samma som Distillern) inte använder mer än en cpu.
Hur ser det ut i Task manager hos er?

Jag får ca 60% belastning på ena processorn och 35% på den andra...lite skumt. (dual AMD 1500+)

En kund som har en dual AMD 1600+ säger att båda hans processorer ligger nära 100% hela tiden. Skumt.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 20:16

jag hann inte testa idag.

men vi gjorde ett test i våras.

En DP 800Mhz G4:a mot en singel Compaq P4 1Ghz. 512 MB minne i båda. Testfilen en PS fil på lite över 450 MB. PCn vann med 15% snabbare beräkning. Senare tester med högre processorfart så har det klart visat att den bara bryr sig om Mhz.

Skall se om jag hittar testsiffrorna imorgon. trodde jag hade dem här hemma. Så jag får väl rota på servrarna imorgon...

Är hastigheten verkligen allt?

Lukas nämnde Pitstop, som i sig inte skapar PDF men som bör vara med i beräkningen ändå.

Apogee Normalizer har det pratats om, inte helt fel det heller.

Vad jag menar är, att om man nu är ett företag som skapar 5 magasin á 180 sidor 4-färg så bör man ju ha lite mer krav än bara hastighet. Är inte PDF filens kvalitet i sig av intresse?

Med det vill jag säga att man bör ta med ett "kontroll" steg i beräkningen när man tittar på hur lång tid det tar att skapa PDF filer.

Tar det nu 300 sekunder att skapa en PDF fil och den sen inte är OK så är det ju 300 bortkastade sekunder, även om det inte är lång tid så är det värdefull tid.

Med detta i baktanken så tycker jag att man bör överväga alternativ som "OneVision Speedflow", "Apogee Create", eller liknande PDF skapare som inte bara konverterat PS -> PDF utan också kvalitetssäkrar outputen.

Har inga erfarenhehter av att köra Distiller på server, men jag har för mig - rätta mig gärna om jag har helt fel - att den har lite problem med minnes läckage när den bara "går och går".
Ska man tvunget hålla sig till Distiller så kan det vara intressant att kolla på server versionen av Distiller - som är anpassad för just det. "Klient Distiller" är ju inte riktigt samma sak (och sen har vi ju licens frågan...).

OneVision Speedflow är ett !Mycket! kompetent flödesverktyg. Det är dyrt, visst, men outputen är av mycket hög teknisk kvalitet. Man får ju ställa pris på mjukvara/hårdvara i kontrast till vad man tjänar i minskade kvalitetsbristkostnader (vilket inte är helt små summor om vi tänker på en felaktig annons i ett magasin t.ex).

mina $0.02 idag
/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 20:40

Vi gör idag PDF arkiv av våra tidningar. 7 stycken veckotidningar samt 15 månadstidningar.

För oss är hastighet och små filer det viktigaste. Vi har tre köer kan man säga. En till offseten, en till djuptrycket samt en till PDF arkivet.

Alla tester vi gjort visade att Mhz var avgörande och att destillern inte har nytta av mer en en processor. Fast det är läget idag med Acrobat 5 & 4. vad som sker i nästa version och stöd för Mac OS X är spännande och något jag ser fram emot!

Mattias: Jag hör dig - och jag håller med att det finns flera spännande system att använda. Problemet är att sälja in det hos min kund som är väldigt kostnadsmedveten. Kvaliteten på PDF är det inte några fel på, menade du exempelvis tester om alla typsnitt är inkluderade osv?

Nikke: Det blir spännande att höra vad du kommer fram till!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Kvaliteten på PDF är det inte några fel på, menade du exempelvis tester om alla typsnitt är inkluderade osv?

Typsnitt är bara förnamnet...
Tippar på att man tar emot annonser utifrån, monterar dessa i viss mån, skickar med som lösa placerings PDFer i viss mån och skapar en del själv.

Summa sumarum är ett antal in parametrar. Antalet felkällor ökar ju exponentiellt med antalet inkällor och överlämnande.
Så fort en annons "överförs", antingen mellan parter eller mellan steg i produktionen, så finns det en potentiell möjlighet att något händer.
Så, jag ser det som mycket viktigt att man arbetar för ett så säkert produktionsflöde som möjligt.

Allt inkommande material skall kontrolleras:
a) när det kommer in (för att kunna komma tillbaka till lev. så snart som möjligt - ALG95 kräver detta)
b) när/om det konverteras, t.ex PDF -> EPS för montering i QXD.

Allt utgående material skall kontrolleras:
a) när delobjekt är klara, t.ex enskilda PDF sidor
b) när hela produkten är klar - dvs den/de filer som skickas till rip/prepress/tryck (kalla´t vad du vill)

Har man inte detta i åtanke när man planerar sin produktion så har man ganska säkert en kvalitetsbristkostnad på 15-20% av produktionsomsättningen.
Vad jag menar är att om man ger ut ett 180-sidigt magasin, och annonsen på s35 skiter sig så är det kanske 35.000 skr som ryker, antingen i borfallen inkomst på det numret, eller i rabatter i kommande nummer för den "drabbade" annonsören.
Råkar man ut för 2-3 såna här saker/år så har du en kvalitetsbristkostnad på 70´-100´ skr / år...
Visa mig den chefsperson som inte vill investera i teknik som minskar dessa summor med 50-70% (100% vore ju optimalt, men man kan inte räkna bort den mänskliga faktorn...)

/Mattias - börjar bli liite of topic, men det är viktigt ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-15 11:54

...Referensdokument för Distiller test (330MB .zip dokument)...

?????- Är detta en 99.mac eller en 99.pc?
Varför är testfilen i zip och inte i sit format?

malen

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 12:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
...Referensdokument för Distiller test (330MB .zip dokument)...

?????- Är detta en 99.mac eller en 99.pc?
Varför är testfilen i zip och inte i sit format?

malen

Det öppnas ju även med stuffit. Skall jag slänga över den på en PC så funkar inte sit!

Hoppas jag skall kunna få in den på tisdag. I veckan har det varit för hög beläggning...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vi gör idag PDF arkiv av våra tidningar. 7 stycken veckotidningar samt 15 månadstidningar.

För oss är hastighet och små filer det viktigaste. Vi har tre köer kan man säga. En till offseten, en till djuptrycket samt en till PDF arkivet.

Alla tester vi gjort visade att Mhz var avgörande och att destillern inte har nytta av mer en en processor. Fast det är läget idag med Acrobat 5 & 4. vad som sker i nästa version och stöd för Mac OS X är spännande och något jag ser fram emot!

Jobbar du på Egmont eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 12:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Jobbar du på Egmont eller?

Nä...

Vi är lite större...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Jobbar du på Egmont eller?

Nä...

Vi är lite större...

Ok. Jag bara var lite nyfiken. Hur står det till allers så här i jultider, oj... annars menar jag.

/Ola

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-15 19:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
...Referensdokument för Distiller test (330MB .zip dokument)...

?????- Är detta en 99.mac eller en 99.pc?
Varför är testfilen i zip och inte i sit format?

malen

Det öppnas ju även med stuffit. Skall jag slänga över den på en PC så funkar inte sit!

Hoppas jag skall kunna få in den på tisdag. I veckan har det varit för hög beläggning...

Jag vet att stuffit på Mac öppnar zip filer men Stuffit på pc öppnac sit filer den också. Jag tycker pc folket får anstränga sig även de. Varför skall Mac alltid göra sig kompatibellt med pc och aldrig tvärtom. Det är 99 Mac och inte 99 pc - vill pc vara med då får "de" anstränga sig och inte tvärtom. Vem vill vad? Det är på det sättet som det skapas pc kompatibilitets beroende. Det är ingen fundamentalism, och det är inte i närheten av den pc arrogansen som man ser runt om: "här är vi och allt annat finns inte, så vill ni vara med, då får ni anpassa er!"
Malen

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 23:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Jag vet att stuffit på Mac öppnar zip filer men Stuffit på pc öppnac sit filer den också. Jag tycker pc folket får anstränga sig även de. Varför skall Mac alltid göra sig kompatibellt med pc och aldrig tvärtom. Det är 99 Mac och inte 99 pc - vill pc vara med då får "de" anstränga sig och inte tvärtom. Vem vill vad? Det är på det sättet som det skapas pc kompatibilitets beroende. Det är ingen fundamentalism, och det är inte i närheten av den pc arrogansen som man ser runt om: "här är vi och allt annat finns inte, så vill ni vara med, då får ni anpassa er!"
Malen

Sen finns inte stuffit till Sun Solaris eller till linux vad jag vet. I fallet med PDF så bryr jag mig inte så mycket om plattformen bara det går fort och i vårt fall skapar små filer. Sen iom Mac Os X så har ju sit fått en mindre betydelse...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 18:37

1980 sekunder (33min) tog det på min G4/400mhz med Distiller 4, Os 9.2.1 samt 640MB i ram...
/csj

  • Oregistrerad
  • 2002-12-17 11:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Om du har tips på andra PDF verktyg som kan vara snabbare så vill jag gärna höra mer! Dom måste vara 100% kompatibla så klart - annars kommer tryckeriet börja skrika. Jag har redan tittat på ett verktyg som heter Jaws PDF Creator: Den var snabb - minst 10-15% snabbare än Distiller enligt mina tester.

Vi har på arbetet serverversionen av Jaws, dvs Jaws PDF server. Den är grymt snabb och mycket billigare än destillern i en servermiljö. Återkommer med resultat från testfilen. Fördelen med Jaws PDF server är att du inte behöver konvertera quarkfilen till en .ps först, du kan direkt skapa en PDF.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
Jag vet att stuffit på Mac öppnar zip filer men Stuffit på pc öppnac sit filer den också. Jag tycker pc folket får anstränga sig även de. Varför skall Mac alltid göra sig kompatibellt med pc och aldrig tvärtom. Det är 99 Mac och inte 99 pc - vill pc vara med då får "de" anstränga sig och inte tvärtom. Vem vill vad? Det är på det sättet som det skapas pc kompatibilitets beroende. Det är ingen fundamentalism, och det är inte i närheten av den pc arrogansen som man ser runt om: "här är vi och allt annat finns inte, så vill ni vara med, då får ni anpassa er!"
Malen

Sen finns inte stuffit till Sun Solaris eller till linux vad jag vet. I fallet med PDF så bryr jag mig inte så mycket om plattformen bara det går fort och i vårt fall skapar små filer. Sen iom Mac Os X så har ju sit fått en mindre betydelse...

OT:

Stuffit Expander och Stuffit finns för både Solaris och Linux.

http://www.stuffit.com/stuffit/solaris/index.html
http://www.stuffit.com/stuffit/linux/index.html
http://www.stuffit.com/expander/index.html

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
...Referensdokument för Distiller test (330MB .zip dokument)...

?????- Är detta en 99.mac eller en 99.pc?
Varför är testfilen i zip och inte i sit format?

malen

Zip har ju inget med PC att göra. Det är bara ett komprimeringsformat. Som dessutom finns inbyggt i OS X.

För ren kuriosa kan jag meddela att ovanstående fil tog 570 sek att bearbeta på en PB G4 1Ghz 512 MB ram under 10.2.2 med ghostscript 8.0.1 med mina standardinställningar som jag använder för PDF (PDF v 1.3, bibehållna färgrymder, Spotfärger, utan komprimering och alla typsnitt inkluderade i sin helhet).

Ghostscript har traditionellt haft många brister fast faktum är att version 8 är riktigt bra. I stort komplett v1.3 stöd samt mycket av v1.4 är implementerat. Vid tryck har jag inte kunnat se några kvalitetsproblem eller att tryckeriet haft problem att rippa pdferna. Den enda brist jag kan se är att de skapade PDFerna inte ser lika bra ut på skärmen. Kanske bara en inställningsproblematik hos mig. Jag återkommer när jag klockar konverteringen på vår xServe 2x1GHZ.

Min maskin klarade av jobbet på 429sek...

Pentium 4 2.4Ghz/533Mhz,512Mb ram PC2100

Jag tror att det optimala systemet är mycket Mhz och diskar i Raid-0.

  • Medlem
  • 2002-12-18 00:58

255 sekunder

System:
Asus mobo
P4 2.66Ghz
1Gig RAMBUS (Tror somsagt inte minnet gör nån skillnad om man tittar på hur mycket Acrobaten käkar när den gör filen)
Seagate 7200rpm / ATA100
Windoze2000 PRO

[ 18 December 2002, 01:01: Meddelandet ändrat av: Cerw ]

Jag vet inte om någon redan har sagt detta (orkar inte läsa igenom allt) MEN! jag har märkt att man kan mer än halvera tiden det tar att skapa en pdf i destillern om man använder rätt ppd.

Jag gör nästan alla dokument i ID2 och därifrån väljer jag att skapa en PS-fil med Destiller som ppd.

Då går det undan och det är väldigt sällan som typsnitt mm. krånglar.

God Jul!

- Slice -

1
Bevaka tråden