Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 upgradering till OS 10.4

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 22:53

Min dotter vill ha mobilt bredband, men hennes iBook G4 går fortfarande på OS 10.3. Var kan vi hitta OS 10.4 ? Har disketter med OS 10.4, som följde med min egen MacBook. Men jag vågar inte installera det systemet på min dotters dator. Några förslag?

Vänd dig till begagnatmarknaden, Tradera, Ebay, Blocket o.s.v.

Med tillräckligt mycket minne, helst minst 640 MB, kan du annars installera Mac OS X 10.5 på alla iBook G4-modeller. Den första 800 MHz-modellen har inte officiellt stöd, men det går att ta sig förbi. Mac OS X 10.5 säljs av alla återförsäljare inklusive Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 10:32

Tack för tipset! Visste inte att det går att installera Leopard på en G4. Och min dotters iBook har både en processor på 1,2GHz och tillräckligt med minne! Jag tror dock att jag skall sätta in en större hårddisk eftersom den nuvarande bara är på 30GB. Att byta hårddisk på en ny MacBook är ju mycket enkelt. Hoppas att det är lika lätt på en iBook G4.
Återigen, tack för det snabba svaret!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-25 10:36
Ursprungligen av tenno:

Tack för tipset! Visste inte att det går att installera Leopard på en G4. Och min dotters iBook har både en processor på 1,2GHz och tillräckligt med minne! Jag tror dock att jag skall sätta in en större hårddisk eftersom den nuvarande bara är på 30GB. Att byta hårddisk på en ny MacBook är ju mycket enkelt. Hoppas att det är lika lätt på en iBook G4.
Återigen, tack för det snabba svaret!

Att byta hårddisk på en ibook är rätt mycket krångligare än på en macbook, men inte omöjligt Det finns flera guider på internet om hur man går tillväga, exempelvis
Installing iBook G4 12" Hard Drive Replacement

  • Oregistrerad
  • 2008-10-25 21:50
Ursprungligen av tenno:

Tack för tipset! Visste inte att det går att installera Leopard på en G4. Och min dotters iBook har både en processor på 1,2GHz och tillräckligt med minne! Jag tror dock att jag skall sätta in en större hårddisk eftersom den nuvarande bara är på 30GB. Att byta hårddisk på en ny MacBook är ju mycket enkelt. Hoppas att det är lika lätt på en iBook G4.
Återigen, tack för det snabba svaret!

Jag har en likadan ibook och den körde jag leopard på med goda resultat. Dock så hade jag 1.25Gb ramminne vid min test.

Jag tycker inte att det är direkt svårt att byta hårddisk i en iBook. Däremot tar det lång tid. Räkna med att det tar två till tre timmar allt som allt om du inte har gjort det tidigare. Se bara till att du har ett bra system för att hålla koll på alla skruvar. Uppmärkta plastmuggar fungerar bra.

Jag kör mobilt bredband (Tele2)på en iBook G3 dasslock 300 mhz, med OS 10.3 och det fungerar utmärkt. Har provat Leopard på min andra iBook 1 Ghz G4 med 1,25 mb ram. tyckte det var segt som sirap i jämförelse med 10.4 Installationsskivorna du har till din dator torde fungera, men licensen tillåter väl bara installation på en dator, men det finns inget hinder rent tekniskt.

Ursprungligen av Per Selander:

Jag kör mobilt bredband (Tele2)på en iBook G3 dasslock 300 mhz, med OS 10.3 och det fungerar utmärkt. Har provat Leopard på min andra iBook 1 Ghz G4 med 1,25 mb ram. tyckte det var segt som sirap i jämförelse med 10.4

Då har vi väldigt olika erfarenheter. Jag har Leopard på en iBook G4 1,2 GHz med 786 MB minne och det fungerar alldeles utmärkt. Var det i något speciellt fall är var "allt" segt?

Senast redigerat 2008-10-25 13:19

Nej supersegt var det väl inte, men det tillförde inte några fördelar mot 10.4 testade Photoboot som jag tycker är en kul applikation, men det gick inget vidare. om man bara vill ha det senaste OS så funkar det säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 15:10

Tack för era rekommendationer och tips! Det mobila bredband som är aktuellt är 3:s, som tydligen kräver system OS 10.4 eller 10.5, så min dotters imac G3 måste uppgraderas. Och eftersom jag ändå måste sätta in en större hårddisk är det nog lika bra att installera Leopard. Har det systemet i min egen MacBook och i min stationära PowerMac G5:a. Tycker Leopard är både bra och spännande. På Macoteket har man dock inte någon hårddisk för IBook, bara för PowerBook. Något tips? Vill helst ha en ny, inte begagnad.

Macar använder precis samma hårddiskar som "PC". Du behöver ingen specialhårddisk. Alla iBook-modeller använder 2,5 tums IDE/ATA-hårddiskar och dessa kan du köpa nya i vilken datorbutik som helst. Det som du däremot inte kan använda är SATA-hårddiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 16:12

Tack, Marcus! Frågan är kanske dum, men hårddisken behöver alltså inte vara formatterad för Mac INNAN man installerar den? Eller behöver jag bara starta datorn från CD:n och själv formattera hårddisken?

Det är ingen dum fråga alls. Du har förstått helt rätt. Hårddisken behöver inte vara formaterad för Mac i förväg. När du startar datorn från DVD:n startar du Skivverktyg från en av menyerna. Där väljer du hårddisken och formaterar den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 17:23

Okej, Marcus, kanske jag inte är så dum? Känner mig bara så i det här illustra sällskapet. Detta trots att jag är en riktig Mac-veteran. Köpte min första Macintosh redan på våren 1984! Med en processor på 8MHz och ett internminne på hela 128K var det dåtidens stora sensation. Ja, tro det eller ej, den hade dessutom en en drive för floppies på 400K!

Så på måndag går jag till Webbhallen och köper en IDE/ATA-hårddisk. Får sen se om jag vågar sätta in den själv, eller om jag skall lämna in datorn till MacRent och låta dom göra det åt mig. Tycker det låter krångligt! Återigen, Stort Tack till er alla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 18:38
Ursprungligen av tenno:

Får sen se om jag vågar sätta in den själv, eller om jag skall lämna in datorn till MacRent och låta dom göra det åt mig. Tycker det låter krångligt! Återigen, Stort Tack till er alla!

Ursprungligen av tenno:

Använde dom då jag satte in en ny hårddisk på min egen MacBook.

Jag skulle inte försöka mig på att göra detta själv. Är mycket svårare att sätta in en ny disk i iBook än Macbook. Lämna det åt proffs så vet du att det blir gjort rätt. Kostar inte så mycket.

Ursprungligen av tenno:

Var kan vi hitta OS 10.4 ? Har disketter med OS 10.4, som följde med min egen MacBook.

Du kan inte installera Tiger (10.4) med skivor från en MacBook på en iBook. Tiger finns i två versioner - en för PPC-processor och en för Intel, och de kan inte köras öht på "fel" processor.

För att köpa Tiger kan du annonsera under "köpes" här på forumet. Borde kunna fås billigt.

Annars så rekommenderar många Leopard även för en 1,2 GHz G4. Det finns en aktuell tråd: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/252648-vilket-os-r-b-st-inom-kategorier-p-ibook-g4.html

Själv kör jag Tiger 10.4.11 på min iBook G4 (1,2 GHz 1,25 GB RAM 160 GB HD). Bättre och snabbare på alla sätt jämfört med Panther 10.3.9. Har inte blivit av att skaffa lelleparden och har inget akut behov heller.

At byta HD är - som nämnt ovan - tidskrävande med fullt möjligt. Se till att ha rätt verktyg och 2-3 timmar på dig. Clas Ohlson har (åtminstone hade) en mejselsats med de philips- och torx-mejslar som krävs.

Skaffa sedan gärna ett yttre kabinett /helst med firewire) för den gamla disken. Nej förresten - skaffa två firewirekabinett plus en extra disk identisk med den nya interna. Då kan du klona ibookens hårddisk för bootningsbar backup med SuperDuper eller CarbonCopyCloner. Så gör jag... (alla diskar med firewire för bästa prestanda och tillförlitlighet).

Några fler tips här: 99.se - Visa inlägg - ibook låser sig....

  • Oregistrerad
  • 2008-10-25 21:51
Ursprungligen av johan_tanying:

At byta HD är - som nämnt ovan - tidskrävande med fullt möjligt. Se till att ha rätt verktyg och 2-3 timmar på dig. Clas Ohlson har (åtminstone hade) en mejselsats med de philips- och torx-mejslar som krävs.

Första gången jag bytte hårddisk tog det bara 40 min ca innan datorn åter igen var ihopskruvad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 18:13

Tack, Johan, men jag kommer att installera OS 10.5 Leopard på den nya hårddisken. Dom rätta verktygen för hårddisken har jag redan. Använde dom då jag satte in en ny hårddisk på min egen MacBook. Dessutom har min dotter redan kopierat över allt viktigt till sin stora iMac, som kör på Leopard. Men, som sagt, jag kanske delegerar hårddiskinstallationen till MacRent. Just nu lägger jag in Leoparden på den befintliga hårddisken. Fast den är bara på 30GB, så det blir nog en större i alla fall.

Beror väl på hur skruv-van man är och att inga skruvar/kontakter sitter så hårt att man inte vet hur mycket man kan ta i (med följd att man sitter och lirkar med exvis kontakten för styrplattan en god stund (en pincett är till god hjälp förresten). Tog väl 2 tim första gången, kanske 1-1,5 tim andra gången. Drar man sönder en skruvskalle kanske det inte räcker med 4 tim...

1
Bevaka tråden