Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Något suger ut min hårddisk!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag såg förtvivlat på medan min hårddisk sögs på 9 GB ner till 0 på ett par timmar. Jag har aldrig varit med om det tidigare, så jag testade att ta bort ett par nyinstallerade widgets, återställde safari, tog bort ett ca 1GB övriga filer, och den hoppade tillbaka upp på 9 GB igen efter en stund. Jag vet dock inte vilken, eller om någon alls, av åtgärderna det berodde på. Hursomhelst fungerade det bara kortvarigt och i skrivande stund tickar mitt hårddiskutrymme ner igen, just nu på ca 600 MB. WTF? Någon som vet hur jag fixar detta?

/David

Jag tolkar detta som att du hade endast 9 GB ledigt på disken. Har man så lite ledigt kvar på en HDD så får man bekymmer - stora bekymmer. Man bör alltid ha minst 10% kvar på en HDD. Själv skulle jag aldrig gå under 20%.

Ursprungligen av don_mirtz:

Jag såg förtvivlat på medan min hårddisk sögs på 9 GB ner till 0 på ett par timmar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tolkar detta som att du hade endast 9 GB ledigt på disken. Har man så lite ledigt kvar på en HDD så får man bekymmer - stora bekymmer.

Det där är struntsnack. Jag har haft mindre 4GB ledigt på min MBP och kört den länge utan problem. Självklart är det bra med mycket ledigt men att hans problem beror på att han har 9GB ledigt stämmer inte.

Det påstod jag aldrig. Skärpning.

Ursprungligen av Rickard A:

...att hans problem beror på att han har 9GB ledigt stämmer inte.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man bör alltid ha minst 10% kvar på en HDD. Själv skulle jag aldrig gå under 20%.

Det där har jag aldrig riktigt förstått faktiskt. Just nu har jag en 200GB 7k2-disk i min MBP (ångrar som fan att jag tog snabbhet istället för utrymme) och försöker att ha runt 20GB ledigt, men har jag lite mindre än 10GB ledigt gör det inget. Känns bara bättre att ha mer ledigt.

Ska om någon månad byta upp mig till en 500GB-disk om jag har råd, betyder det att jag borde ha minst 50GB ledigt hela tiden!? Låter ganska sjukt måste jag säga... =/

Hade en korrupt .rar-fil en gång som tuggade på tills HDDn var slut (89GB) och visste inte vad felet var. Då var Whatsize ovärderligt. Men det blir svårare om man har flera mindre filer än en stor fil som inte ska vara där...

tempfiler och annat i systemet gör att mängden ledigt utrymme varierar.
Dessutom finns en SleepFile som är lika stor som internminnet. Kan ju ta 4gb i ett nafs då.

Följ zimmermand råd om %.
Köp större disk eller sålla.

Välkommen hit don_mirtz !
Du har väl tittat runt en del men skriver dina första inlägg nu. Så du gillar MBP så mycket att du proppar den full med roligheter ?;) Det är lätt hänt. Hoppas det löser sig för dig.

Skriv gärna här och berätta lite om dig själv;
Personliga presentationer - 99.se.

  • Medlem
  • 2008-10-22 20:57

Jag har ofta haft betydligt mindre än 10 procent utan att drabbas av nåt liknande. I den dator jag hade före min nya har jag 3 GB av 120 ledigt... Den är lite småseg, men inte värre än den var innan den blev så full.

Vad har du för program igång? Finns det några konstiga processer i bakgrunden? Har du startat om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 21:08

Kom igen, bättre råd kan ni ge grabbar. Snacka sleepfiles, % och byte av diskar med någon som inte vet hur han ska veta hur man tar reda på vad som äter upp disken.

Man kan ha ganska fullt ganska länge utan att det spelar någon roll. Problemet blir att när man väl har fullt så kommer de allvarliga problemen ganska snabbt. 20% är att ta i för vanliga användare.

Finns flera saker som kan förklara varför din dator beter sig som den gör.
Du har något program som ligger och skriver till loggarna i snabb takt. Dvs, något program eller process i din dator har fått frispel och skriver vad den gör om och om om igen till en textfil. Eftersom du vbara skriver "efter en stund" så är det svårt att veta om det är pga detta. Detta problem fyller vanligtvis inte upp din dator så snabbt.

Har du startat om din dator? Blev det bättre då?

Använder du stora program som tex Adobe Photoshop eller Indesign. De är mästare på att suga åt sig massor med hårddiskutrymme när de är öppna. Du skriver inte vilken dator du har eller vilka program du använder. Gör det nu och nästa gång så blir det enklare för oss att hjälpa dig.

Program/Verktygsprogram/Systemmeddelande är ett program som ger värdefull information om vad som händer i din dator. Men jag tror att det är bättre om du säger vilka program du har öppna.

David är från Kalmar och har en MBP.

Jag använder iStat Pro i Dashboard: Apple - Downloads - Dashboard Widgets - iStat pro eller Aktivitetskontroll i Verktygsprogram för att kolla på mitt hårddiskutnyttjande. Jag får 32 GB använt och 79 GB ledigt på min dator på båda ställena. Ingen ko på isen alltså. Man behöver väl inget annat program för att kolla hårddisken på ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 21:33
Ursprungligen av KaRo:

Man behöver väl inget annat program för att kolla hårddisken på ?

Jo om man vill veta vad som tar plats på disken.

WhatSize är väl ypperligt i det här fallet. Testa det och se vad som äter upp utrymmet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 23:08

Skulle nog ha nämnt att jag kollade hårddiskaktivitet innan på aktivitetskontrollen och den skrev 10 mb/s (antar att detta är rätt mkt, nu efter omstart skriver den ingenting). Jag insåg dock inte vad det innebar, eller, trodde det var normalt eftersom jag hade stängt ner alla program. Det som använde mest var antingen iTunes (men iTunes laddade inte ner podcasts eller annat då) eller safari, men som sagt, tuggandet slutade först efter omstart, inte efter att programmen avslutats. Någon idé om vad som kan ha hänt eller hur jag får tillbaka mina försvunna GB?

/David

Kolla i /Library/Logs och i /Users/(Ditt namn)/Library/Logs

Library kan heta Bibliotek och Users kan heta Användare.

I dessa kan du trycka kommando + 2 följt av kommando + J kryssa för "Beräkna alla storlekar", då ser du vilka mappar som tar mest plats. Sortera på storlek. På så vis kan du även leta igenom resten av datorn efter överdrivet tjocka mappar.

Har du andra saker installerade i datorn som loggar saker, tex FileMaker Server, MySQL eller andra serverbetonade saker, så kan du leta efter loggfiler där med.

"Beräkna alla storlekar" i Finder är inte så himla illa heller för att leta sig fram till de där jättefilerna som man måste ta bort. Man får ju göra det i några led, men det går. "Oj, har jag 100 Gb gamla iDVD-projekt i Dokumentmappen? Tar de plats...?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 09:30

Folk, hur mycket man ska ha ledigt och vad man kan komma undan med här beror helt på hur vilka program man använder. Photoshop, Final Cut Pro och Indesign, då ska man se till att alltid ha en större buffert. Mail, Safari och iChat, inte lika nödvändigt.

Har man stenkoll på hur mycket man har ledigt så kan man ligga och snudda på gränsen hela tiden. Men vem har det?

Sant i båda fallen är att man ska akta sig så man inte får slut på hårddisk utrymme. Då kan datorn bli väldigt långsam och låsa sig eftersom den inte har någon plats att skriva de öppna saker till. Detta kan alltså medföra dataförlust eller att Mac OS X inte kan skriva öppna programs inställningar vilket medför att tex Mail öppnas som för första gången efter omstart.

Mycket intressanta svar på platser i dator . Man ska var aktsam om plats,som jag ser.....
Det är inte bara att trimma

Tack alla för goda råd och engagemang! Jag har testat en demo på Whatsize och det kommer garanterat användas fler gånger. Dessvärre kunde jag inte lokalisera den efterlysta byte-boven och de 9 GB:na förblir således försvunna (kanske dyker upp m h a fullversionen av Whatsize). Läxan är nog ändå: ha bättre uppsikt och överblick över vad som händer i hårddisken samt köp en extern så den inte nollas igen.

/David

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-10-24 07:44
Ursprungligen av don_mirtz:

Tack alla för goda råd och engagemang! Jag har testat en demo på Whatsize och det kommer garanterat användas fler gånger. Dessvärre kunde jag inte lokalisera den efterlysta byte-boven och de 9 GB:na förblir således försvunna (kanske dyker upp m h a fullversionen av Whatsize). Läxan är nog ändå: ha bättre uppsikt och överblick över vad som händer i hårddisken samt köp en extern så den inte nollas igen.

/David

Har inte kollat på Whatsize, men jag brukar använda OmniDiskSweeper till samma uppgift. Det finns även ett freewareprogram som heter JdiskReport som jag kör på de windowsdatorer jag tvingas använda. Jdiskreport ska ju funka på OSX också eftersom det är java, men jag har inte testat.

Senast redigerat 2008-10-24 08:05
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-25 00:18

Det går fint att köra "du -h /" i terminalen för att se vad det är som konsumerar mest utrymme. "/" kan bytas mot en annan sökväg, exempelvis "~" för att kolla hem-mappen.

Ett sätt att spara plats om man som jag inte är det minsta musikalisk (eller producerar Podcaster) är att ta bort Garageband och dess loopar, tror man tjänar ett antal GB där.

Det finns också program som kan radera bort språk som inte används och skrivardrivrutiner som inte används. Där spara man en del.

/System/Bibliotek/Speech/Voices/Alex.SpeechVoice tar 700Mb(!). En hel del att spara där med andra ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 20:52

Sedan ska man väl akta sig för vad man tar bort. Alex.SpeechVoice kan tyckas vara ofarlig att ta bort. "Den kommer jag aldrig använda." tänker du men så enkelt är det inte. Vissa filer och funktioner kan ha kopplingar till olika program och funktioner. Saknas file kan de mest konstiga fel infinna sig. Kanske inte direkt, kanske inte i morgon men vid nästa Mac OS X 10.5.x-uppdatering eller om två månader. Att börja pilla i /System/Bibliotek tycker jag är en dålig idé även fast man är en van användare. Jag tar aldrig bort eller modifierar något där. När jag har för lite plats slänger jag något i min hemmapp eller köper en större disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 21:33

don_mirtz!
Jag hade samma problem för dig när jag körde Tiger för ett tag sen, fick hjälp på det här:
Hard drive space disapearing - Page 2 - macosx.com
Läs Kon21 svar jag fick:
"dont' know how comfortable you feel using the terminal, but this command should do it:

cd /private/var/log/
sudo rm -f windowserver_last.log

you will be prompted for your machine password.

GL"

Hoppas det kan hjälpa dig, fungerade fin fint för mig!

/Erika

vilket på svenska innebär

Som superanvandare radera utan frågor windowservers loggfil.

Skriv rätt , slint inte. Kolla stavningen innan du trycker return...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 21:58

För mig var det i alla fall windowservers loggfil som spökade. Om man inte vågar radera en loggifl utan vidare, som jag vet låter lite riskabelt, så vet jag inte hur man ska lösa problemet.

vill bara poängtera att rm-kommandot är farligt om man använder det fel.
-f betyder ju dessutom att skit i "Är du säker?", har man då skrivit in fel filnamn eller
använt wildcards lite slarvigt....

1
Bevaka tråden