Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 frågor ang Mail

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-20 17:57

När jag förr använde Thunderbird så blev alltid mins bildbilagor infogade iställer för bifogade i mina mail när jag skickade till Lotus Notesanvändare. Detta gjorde att bilderna ej kunde sparas av mottagaren. Efter en tid hittade jag svaret här: Send attachments as real attachments - MozillaZine Knowledge Base
En inställning i Thunderbird rättade alltså till detta.

Nu har jag samma problem med Mail, finns det någon dold inställning som skall göras där med för att Lotus Notes skall uppfatta bina bilder som bilagor när de skickas från Mail?

När jag bifogar bilder i Mail så vill ja ha dessa bifogade som ikoner och inte som synliga bilder. Jag kan "högerklicka" på dessa bilder och välja att de skall visas som ikon men kan man ställa in så att detta görs automatiskt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-20 18:30

Kan Mail Attachments Iconizer vara något för dig kanske?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-20 18:49

Tack Thomaz, skall provas.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-21 20:48

Ja det programmet fungerade. Problemet är egentligen bara när jag skickar bilder till Lotus Notes och det är inte ofta. Men detta borde väl gå att ställa in i Mail precis som i Thunderbird? Utan tredjeparts program.

Har du kryssat för "Skicka Windows-kompatibla bilagor"? Detta kan väljas i menyn redigera/bilagor. Det kan också väljas för enskilda bilagor med rutan längst ned i fönstret som kommer upp då du klickar på bilageknappen.

Ingen aning om det löser problemen i Lotus Notes men värt att försöka.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-21 22:34

Ja det har jag Sundbom. Det hjälper alltså inte. Hittills har jag bara upptäckt detta "fel" med mottagare som har Lotus Notes. Precis som med Thunderbird men det går ju att ställa in enligt länken ovan.

  • Medlem
  • 2008-10-22 09:36

Notera att mail faktiskt skickar som "riktiga" bilagor (så länge du skickar plain text vill säga). Däremot försöker mail alltid visa bilagorna om den kan; det enda Mail Attachments Iconizer ovan gör är att styra om så att mail visar ikoner istället för förhandsvisning för dig själv.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-22 10:48
Ursprungligen av SirN:

Notera att mail faktiskt skickar som "riktiga" bilagor (så länge du skickar plain text vill säga). Däremot försöker mail alltid visa bilagorna om den kan; det enda Mail Attachments Iconizer ovan gör är att styra om så att mail visar ikoner istället för förhandsvisning för dig själv.

Det konstiga är då att Mail Attachments Iconizer faktiskt ser till att Lotus Notesmottagare (inkl mej själv) får jpeg-bilder bifogade om jag visar ikonen för mej själv innan jag skickar.
Om jag visar ikonen för mej själv innan jag skickar utan Mail Attachments Iconizer installerat så blir bilden infogad i mailet och går ej att spara hos Lotus Notesmottagaren.

  • Medlem
  • 2008-10-22 14:30
Ursprungligen av Macoo:

Det konstiga är då att Mail Attachments Iconizer faktiskt ser till att Lotus Notesmottagare (inkl mej själv) får jpeg-bilder bifogade om jag visar ikonen för mej själv innan jag skickar.
Om jag visar ikonen för mej själv innan jag skickar utan Mail Attachments Iconizer installerat så blir bilden infogad i mailet och går ej att spara hos Lotus Notesmottagaren.

Ah, har nog med Content-Disposition i mailet att göra då, en "flagga" som talar om för mottagarklienten hur bilagan helst ska visas (om den kan visa). Lustigt att Notes ballar ut på den lilla detaljen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-22 15:43

Men kan man fixa till detta på annat sätt än med Mail Attachments Iconizer?
Med någon inställningsfil eller i konsolen?
En detalj till, med Mail Attachments Iconizer installerat så får man jpeg-bild infogad i läge "bildvisning på" och vid "ikonläge på" får man alltså jpeg-bild bifogad till Lotus Notes mottagare.

Om du ställer in Mail på "Formatera som ren text" hur blir det då? Alltså slå av formaterad text/HTML.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-23 23:39
Ursprungligen av Raphael:

Om du ställer in Mail på "Formatera som ren text" hur blir det då? Alltså slå av formaterad text/HTML.

Det är det jag gjort.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-03 12:37

Jag bumpar frågan. Kan man via inställningsfil eller konsolen få Mail att bifoga bilder "på riktigt"?

1
Bevaka tråden