Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten i MacBook Air

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar bli så galen på fläkten i MacBook Air, hur den beter sig. Om man sätter på en 30 sekunders video (YouTube) i OS X så börjar fläkten gå igång i full fart, men om man sen stänger ner MacBookens lock så den hamnar i viloläge och sedan drar upp locket igen så går inte fläkten ett dugg.

Är det någon annan som har tänkt på detta? Och jag har kollat lite på programmet CoolBook, men det känns som att man till slut sabbar datorn, eftersom jag antar att datorns fläkt går igång för att datorn blir varm.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-23 16:33

Samma sak med Macbook. Så fort det är massa flash i hemsidan så blir fläkten arg, Macbook Air kanske är lite kinkigare för den har ett fruktansvärt oeffektivt kylsystem tyvärr..

Ursprungligen av nllub:

Samma sak med Macbook. Så fort det är massa flash i hemsidan så blir fläkten arg, Macbook Air kanske är lite kinkigare för den har ett fruktansvärt oeffektivt kylsystem tyvärr..

Tycker att det känns som att Apple har gjort fläkten lite för känslig, datorn går nog inte sönder om datorn skuulle vara lite varmare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-23 19:02

Jag håller med. Eller det är sensorerna som är för känsliga. Sen så har dom tryckt i alldeles för mycket processor och för lite kylning. Blir det för varmt så stänger ju ena kärnan ner sig och det blir core shutdown. Inget man kan göra inget man kan laga.
I ärlighetens namn tycker jag Macbook är suger. Hoppas den andra är förbättrad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-23 19:10

Testa CoolBook. Jag köpte det till min MacBook och måste säga att med rätt konfiguration slipper man mycket av att fläkten sätts igång titt som tätt. Flera andra är nöjda med CoolBook. Vissa hävdar att CoolBook är ett måste om man har en första generationens MacBook Air.

Ursprungligen av foxcat:

Testa CoolBook. Jag köpte det till min MacBook och måste säga att med rätt konfiguration slipper man mycket av att fläkten sätts igång titt som tätt. Flera andra är nöjda med CoolBook. Vissa hävdar att CoolBook är ett måste om man har en första generationens MacBook Air.

Jag förstår inte riktigt vilka inställningar jag ska köra med.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag förstår inte riktigt vilka inställningar jag ska köra med.

Inte jag heller. Var det det du länkade till kraspor? Jag såg inga Coolbook-settings där? Nån får gärna länka eller posta bra settings för Coolbook för en MBA rev 1.... Tycker nämligen min går både varm och högljudd också.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Inte jag heller. Var det det du länkade till kraspor? Jag såg inga Coolbook-settings där? Nån får gärna länka eller posta bra settings för Coolbook för en MBA rev 1.... Tycker nämligen min går både varm och högljudd också.

Detta kanske blir till vår hjälp:

"All my hails to CoolBook! Knepigt bara att ett litet 10$ program fixar det som apple själva inte lyckats med... Eller knappt vill erkänna som ett problem.

Utifall att någon är intresserad av mina inställningar har jag dem på 9.0 volt på alla frekvenser utom 1600, där jag haf höjt till 9.5"

Ska prova detta och återkomma. Synd att inte liknande program finns för XP till MacBook Air, då mitt jobb kräver det tyvärr...

  • Medlem
  • City
  • 2008-12-02 19:35
Ursprungligen av n00bkillaz:

Inte jag heller. Var det det du länkade till kraspor? Jag såg inga Coolbook-settings där? Nån får gärna länka eller posta bra settings för Coolbook för en MBA rev 1.... Tycker nämligen min går både varm och högljudd också.

Läste du inlägg 44 i den tråden som jag postat?
I det (om än med kass svenska) så står det att man stryper maxhastigheten på fläkten till att börja med. Att endast lägga in coolbook fungerade inte för mig och vad jag vet ingen annan heller förutom att hindra nedstängningar med de dubbla kärnorna.

Man gör sin MacBook Air en tjänst genom att,

1. Följa guiden här Limiting the MAX fan speed on the MBA via smcFanControl [Archive] - Mac Forums och sätta maxtak på sin fläkt (4000 funkar bra). I den guiden så skapar man ett programscript som kör igång när du startar datorn och en lösning för när datorn går ur vila så att den "kommer ihåg" att spärra fläkten vid 4000 varv eller var man nu önskar. Sedan kan man ha ett extraprogram i docken som återställer hastigheten om man ska koda dvd natten lång t.ex. I något av stegen för scripten så behöver man även installera smcFanControl men man behöver aldrig köra igång det utan ett av scripten använder det programmet för en inställning.
2. Installera CoolBook för att vara på den säkra sidan så att man får ner maxtempen en aning också. Det är lite riskabelt kanske att sätta fläkten på 2000 varv och inte begränsa volten.

Genom den lösningen så har jag en väldigt tyst Air dag och natt med temperaturer runt 48 grader om jag har den i mitt varma knä t.ex.

Glöm inte att ersätta kylpastan också om din dator är tokvarm. Obs allt ovan görs på egen risk...men det har funkat utmärkt för mig i några månader nu.

  • Medlem
  • City
  • 2008-10-28 21:22

Ah, coolt. Såg inte det inlägget. Svårt att veta ibland också, vem som skrivit. Man vill ju veta att det är nån som vet vad han gör. Måset lägga mig nu men jag avvaktar dina testresultat, Patrick. För mig personligen är det mest intressant att hålla fläkten så tyst som möjligt och få datorn kallare än nu (den blir svinhet efter 10 minuter).

Hunnit testa nåt än, Patrick? Inväntar med spänning din resultat.

Tackar för infot. Kylpastan låter jag vara, jag bytte den på min Xbox men Air:en vågar jag mig inte på, hehe.

Har inte provat att ändra fläkten i Air:en, ha<r nämligen sålt den, tyckte den nya Macbooken överträffade mina förväntningar så jag skaffade mig en sådan

1
Bevaka tråden