Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otillåtna filnamn för usb-minne?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker säkethetskopiera filer från Mac OS 10.2.8 till ett usb-minne och efter att ha kopierat någon fil blir det stopp och jag får meddelandet "The operation could not be completed because an unexpected error occurred (Error code -50)"

Vad är felet?
Och vad kan jag göra?

Vill inte formatera om usb-minnet (vilket jag tror skulle hjälpa) eftersom jag vill kunna använda minnet både till Mac och Windows. Minne SanDiks Cruzer Micro USB 2.0, 2 Gb fån Kjell & Company. Tacksam för förslag!

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 06:29

Prova att använda terminalen för att kopiera filerna.

$  cp -r <kataloger att kopiera> /Volumes/<usbminnet>/
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-23 08:55

Eller ändra namn på filerna som du ska kopiera.
USB minnet är väl formaterat i FAT32, och tillåter väl då inte äöå eller långa filnamn.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-23 12:11
Ursprungligen av smurf:

Eller ändra namn på filerna som du ska kopiera.
USB minnet är väl formaterat i FAT32, och tillåter väl då inte äöå eller långa filnamn.

Så var det kanske för 20 år sedan inom DOS. Långa namn och åäö har inte varit något problem sedan åtminstone Win95.

Gör dig en tjänst och installera

Paragon NTFS for MAC OS X - full read and write access to Windows NTFS partitions under Mac OS X

då kan du formatera alla diskar/minnen du använder mellan mac och pc med NTFS, standardformatet för windowsversioner sedan 7 år.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 14:58
Ursprungligen av planB:

Så var det kanske för 20 år sedan inom DOS. Långa namn och åäö har inte varit något problem sedan åtminstone Win95.

Gör dig en tjänst och installera

Paragon NTFS for MAC OS X - full read and write access to Windows NTFS partitions under Mac OS X

då kan du formatera alla diskar/minnen du använder mellan mac och pc med NTFS, standardformatet för windowsversioner sedan 7 år.

Står ju inget om att det är ett NTFS-formaterat USB-minne. Som standard kommer USB-minnen FAT32-formaterade just för att slippa platformsproblem.

goralin, provade du mitt tips om terminalen? Hittade nämligen ett Apple supportdokument som tipsade om det (dock Mac OS 10.1.x). Borde fungera ändå tycker jag.

Ursprungligen av bolen:

Står ju inget om att det är ett NTFS-formaterat USB-minne.

Nu har du nog läst för snabbt. Det är ingen som har påstått det. Tvärtom. Han föreslog att man borde formatera om det som NTFS i stället, för att kanske slippa problem med filnamn.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2008-10-23 21:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu har du nog läst för snabbt. Det är ingen som har påstått det. Tvärtom. Han föreslog att man borde formatera om det som NTFS i stället, för att kanske slippa problem med filnamn.

Ok, ja det missade jag.

Hur som helst en ganska onödig sak att göra.. så länge man inte ska använda filer större än 4GB. NTFS-stödet finns, visst, men det är inte snabbast i stan. Spelar iofs inte jättestor roll om man bara kör ett litet USB-minne som oftast inte är så snabba..

Hur som helst så borde det utan vidare gå att lösa utan att formatera om minnet.

goralin, finns det nätverk på maskinen?

Packa filerna till ett zip-arkiv, kopiera sedan arkivet till USB-minnet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-23 22:48

FAT32 är ett osäkert filsystem. Det är ju postningar hela tiden i 99 om pajade minnen, hårddiskar och korrupta filer. Jag har själv råkat ut för det - även på den tiden jag mest körde Windows. Jag är övertygad om att vi inte skulle se bråkdelen av detta om folk investerade några hundra för ett program som hanterar NTFS fullt ut. Vill man snabba upp NTFS kan man öka klusterstorleken. (MacDrive för att kunna läsa HFS+ på Windows är ett alternativ jag själv kör i blandad plattformsmiljö)

Men valet är ditt, jag skall inte predika mer.

Det finns två enkla lösningar:

1. Formatera minnet till Mac, kopiera och formatera sedan om det igen.

2. Köp ett till, ha ett till Mac ett till PC. USB minnen är löjligt billiga idag.

1
Bevaka tråden