Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel för beginners - vad finns där ute

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner till WOW (World of Warcraft) lite grand, vad det handlar om och dess miljö.

Jag har en del emot WoW (men vill inte att tråden skall handla om vad JAG tycker om WoW)
Jag känner att det måste finnas alternativ.

Det finns ngt spel (Airplane?) som utspelas i...ja, flygmiljö.
Man kan flyga och agera som flygledare etc....

Nu kan ju inte jag vika pappersflygplan ens.....

Ngt som liknar WoW som jag fick tips om här är; Flyff (Fly for Fun).
Skall kolla upp detta lite närmare.

Vad finns det mer?

Second life är ju knappt att räkna som ett spel....det saknar ju en del spel-funktioner om man säger så. Man går mest omkring och ser snygg ut....

Så vad säger ni som är mer online än en annan? Vad finns det där ute?

Betalar gärna - jag är inte snål - men skall det kosta flis får det banne mig vara snyggare än WoW.

Ursprungligen av Goflorp:

Ngt som liknar WoW som jag fick tips om här är; Flyff (Fly for Fun).
Skall kolla upp detta lite närmare.

Vad finns det mer?

Betalar gärna - jag är inte snål - men skall det kosta flis får det banne mig vara snyggare än WoW.

Flyff är väll inte för Mac?
Om du ska köra PC games kan jag garanterat rekommendera Warhammer Online som en grym konkurrent till tradiga Wow..

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-04 10:49

Här har du ett flygarspel som heter duga:
Macgamefiles.com: X-Plane
Sen har vi ju alltid vendetta Macgamefiles.com: Vendetta Online
5
och eve Apple - Games - Articles - EVE Online: Empyrean Age

Ursprungligen av Goflorp:

Så vad säger ni som är mer online än en annan? Vad finns det där ute?

Betalar gärna - jag är inte snål - men skall det kosta flis får det banne mig vara snyggare än WoW.

Jag har lirat ett onlinespel ett bra tag som heter Guild Wars. Dock kör jag det via codeweavers program CrossOver då det inte finns en Mac version av spelet. Fungerar dock perfekt att spela i CrossOver. Det är ingen månadskostnad och är rätt underhållande (dock har man outposts istället för att kunna springa runt i en hel värld) och det är även grymt snyggare grafik än WoW.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-04 16:21
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Jag har lirat ett onlinespel ett bra tag som heter Guild Wars. Dock kör jag det via codeweavers program CrossOver då det inte finns en Mac version av spelet. Fungerar dock perfekt att spela i CrossOver. Det är ingen månadskostnad och är rätt underhållande (dock har man outposts istället för att kunna springa runt i en hel värld) och det är även grymt snyggare grafik än WoW.

Enda som är synd med GW är att det är så satans låst, kan inte hoppa, och många osynliga väggar

Kollat upp EVE, kostar 200:- att köpa, sedan ca 125:-/Månaden att hålla igång det...

Kikade på GW's hemsida, det verkar lite "porrigare" än WOW....

Sen finns Lineage 2 som också är gjort av NCSoft som GW men det kostar varje månad som wow och eve osv.
Men det spelet tar lång tid, inte som WOW där man är max level på två veckor.
Jag har spelat L2 i ett par år och har ingen gubbe som är max level än.
Dock så bör man ha ganska mycket tid för att komma någonstanns i spelet.
Det är grymt snyggt och bra känsla i spelet men det är byggt på Unreal 1 motorn som läcker minne så det krävs ganska mycket av datorn om man vill spela med max grafik.

Sen har ju Warhammer Online kommit ut nu och det är helt ok också, snyggare än wow men långt ifrån L2. Dock så har det spelet just gått Live så det kommer hända en hel del under närmaste året skulle jag tro.

Men om du inte har så mycket tid att lägga ner på spelandet så skulle jag inte börja med ett MMORPG, det tar mycket tid och det är lätt att annat glöms bort, tex fotografering

Wakkashi har helt rätt. Online spel som WoW, Linage etc. är svarta hål. Tid och rum försvinner ner i dem i en förvånandsvärd mängd. Jag brukade skratta åt de som tittade på TV fem timmar om dagen. Men inte producerar fem timmar om dagen av WoW mycket mer.

Nu är kanske inte idén med att spela ett spel att man skall vara speciellt produktiv, men att få komma ifrån vardagen lite. Men jag rekommenderar att prova spel som spelas i kortare "episoder" än de flesta MMORPG/MMOG. Det är lätt att sugas in och inte komma ut igen förrän efter hundratals dagar av effektiv speltid har passerat. Där "vardagen" blir bara ett sätt att se till att man har mat och pengar till datoruppgraderingen som de nästa grafiktunga versionen av speltet kräver.

Åh, hade du haft xbox 360, eller orkat köra windows (fast det gör man knappt bara för att spela ett spel), hade du kanske gillat "Mass Effect". Ca. 20 timmar rollspel med handling man riktigt sugs in i. Iallafall jag kände mig som om jag nyss njutit av en lång sci-fi-bok.
Skön Science Fiction, kändes bra tycker jag.
Sedan skiljer sig spelet en del för alla som spelar det eftersom man påverkar utgången genom att handla/snacka i varje läge så att säga.
Inte online iofs... Och som sagt till xbox/windows...

I övrigt kommer väl starcraft 2 snart (hoppas vi!), men jag vet ju inte riktigt vad du tycker om strategispel? Ettan är riktigt nostalgisk och skön för mig som gick grundskolan när det släpptes. Riktigt bra spel.

Eve verkar väl rätt ballt om man är beredd att lägga ut enormt med tid. Jag kände mig helt överväldigad när jag provade demon och fick nästan panik av hur stor rymden kändes..

GW är rätt skoj, men där bör man spela i grupp. Men det lär ju inte vara några problem att hänga med folk Själv lirade jag det med kompisar och snackade över skype samtidigt.

Wow spelade jag ett tag men tröttnade efter level 30. Hade dessutom ett 8-årigt barn som alltid hängde efter mig i spelet vart jag än gick.... :S
Nu tycker jag det är skit...

Annars kanske du skulle köra lite hardcore nerd med svenskmud Online-text-äventyr

känns inte som om jag bidragit med så mycket... Lite åsikter bara ;P

Ursprungligen av Andreas Th:

GW är rätt skoj, men där bör man spela i grupp. Men det lär ju inte vara några problem att hänga med folk Själv lirade jag det med kompisar och snackade över skype samtidigt.

Vi borde skapa en Mac Klan på GW
Typ: The NinetyNine Macintosh Gamers [MAC]

Så fort jag ens nämner Mac på allianschatten just nu så blir det ett jävla krig med kommentarer som "macs suck"

HMm förresten, Neverwinter Nights kanske är värt att spana in?
Körde spelet för några år sedan och då gillade jag det.

Neverwinter Nights - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-10-05 08:55

Själv spelar jag ogame.se Ett rymdstrategispel. Spelar i klanen Nasty HB. Dottern spelar Cars (Pixars film) och något Barbiespel annars spelar både hon och frugan mest webspel online.

Angående det svarta hålet WOW så har jag nu funnit ett sätt att ytterligare göra spelet beroendeframkallande genom att använda add-on'et Bejeweled på längre flygningar, diverse väntetider och dylikt

Fortsatt kolla och kommit fram till att det aldrig i hela mitt liv blir WoW.

Efter att ha läst en del mumbo-wumbo-språk i en annan tråd här så känner jag bara aversion mot hela skiten.

actionbars, buffar, "debuffar på mig, min target och min focus", shield wall, tanks, raid-frame, durability checks .....MT-frames, zone checks etc etc etc...

Jag tror aldrig jag kommer orka sitta och slänga mig runt i ett sådant stort universum.

Ursprungligen av Goflorp:

Fortsatt kolla och kommit fram till att det aldrig i hela mitt liv blir WoW.

Efter att ha läst en del mumbo-wumbo-språk i en annan tråd här så känner jag bara aversion mot hela skiten.

actionbars, buffar, "debuffar på mig, min target och min focus", shield wall, tanks, raid-frame, durability checks .....MT-frames, zone checks etc etc etc...

Jag tror aldrig jag kommer orka sitta och slänga mig runt i ett sådant stort universum.

Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om vad Buff är heller. Man kan spela wow på flera sätt och jag skulle nog hellre rekomendera dig att läsa om spelet på WOWinsider än att peka dig till en tråd med diverse människor som spelat länge. Eftersom spelet är på engelska blir det dessutom lite förvanskat och konstigt om man översätter delar av dess innehåll. Vad gäller actionbars så handlar det om ditt GUI i/mot spelet men för mer och bättre info rekomenderar jag som sagt wowinsider.

  • Medlem
  • 2008-10-23 12:06
Ursprungligen av Goflorp:

Fortsatt kolla och kommit fram till att det aldrig i hela mitt liv blir WoW.

Efter att ha läst en del mumbo-wumbo-språk i en annan tråd här så känner jag bara aversion mot hela skiten.

actionbars, buffar, "debuffar på mig, min target och min focus", shield wall, tanks, raid-frame, durability checks .....MT-frames, zone checks etc etc etc...

Jag tror aldrig jag kommer orka sitta och slänga mig runt i ett sådant stort universum.

Jag är verkligen ingen hardcore wow spelare, men jag tänkte bara berätta om min introduktion til wow. Och detta gäller nog för en hel del spel idag kan jag tänka.
Jag (37år) Har spelat spel sen C64tiden. Ingen storspelare, utan bara försökte hitta guldkorn som jag hänger mig fast vid. På macen blev det av naturliga anledningar till slut blizzardspel - Starcraft, Warcraft, Diablo och till slut WoW. Och en av fördelarna med Wow är just att det inte kräver mycket förförståelse för att börja spela, det byggs på allt eftersom. Alla förkortningar, spelspråkdetaljer mm kommer efterhand om man vill det. Men så är det med alla spel tycker jag. De som spelar skaffar sig ett språk baserat på det man spelar, av nödvändighet för att prata om saker i spelet.

Menar verkligen inte att du ska spela WoW, menar att jag tycker mig märka att alla spel har en viss jargong efter ett tag när man spelat...:)

Hittat ngt jag fastnat för; Call of Duty - modern warfare ...

Jäsiken sicken action! i början ramlar man av pinn varannan minut.
- fy bubblan på han som uppfann handgranaten!

Ursprungligen av Goflorp:

Hittat ngt jag fastnat för; Call of Duty - modern warfare ...

Jäsiken sicken action! i början ramlar man av pinn varannan minut.
- fy bubblan på han som uppfann handgranaten!

Om du kör STEAM så är det möjligt att köpa en del spel till riktigt billig penning o kör du dessutom med Bootcamp så har du även tillgång till en massa bra PC/Windows-spel:
Welcome to Steam

Jag kan också rekomendera en artikelserie på Wow.com (tidigare Wowinsider) som tar upp nyheter kring andra MMO's: MMO Roundup

Senast redigerat 2010-07-28 10:59
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-28 11:00

Vill man spela överhuvudtaget så rekommenderar jag att köra Bootcamp, om inte annat så för prestandan. Köpte Civilization 4 via Steam och fick då både Mac och Win-versionerna och det var stor skillnad: i Win flöt allt på utan problem medan i Mac så med samma inställningar var det knappt spelbart.

I övrigt kan jag verkligen rekommendera Steam - en guldgruva för oss som gillar spel, dock väldigt farlig för plånboken...lite för lätt att köpa på sig en massanär de har en helg- eller sommarrea

Ursprungligen av -cosmo-:

Vill man spela överhuvudtaget så rekommenderar jag att köra Bootcamp, om inte annat så för prestandan. Köpte Civilization 4 via Steam och fick då både Mac och Win-versionerna och det var stor skillnad: i Win flöt allt på utan problem medan i Mac så med samma inställningar var det knappt spelbart.

I övrigt kan jag verkligen rekommendera Steam - en guldgruva för oss som gillar spel, dock väldigt farlig för plånboken...lite för lätt att köpa på sig en massanär de har en helg- eller sommarrea

Jag funderar på att börja med Bootcamp. Jag har kört i Parallels5 tidigare vilket funkade utmärkt med Crysis men GTA 4 går jag bet på, kan inte ens få spelet att starta så det är bortkastade pengar om det inte funkar i Bootcamp vill säga...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-28 12:46

Hur var prestandan när du körde Crysis i en VM?

GTA4 funkar fint i Bootcamp så det ska inte vara något problem. Egentligen ska alla spel funka i bootcamp eftersom det är, i praktiken, en vanlig windowsinstallation.

Ursprungligen av -cosmo-:

Hur var prestandan när du körde Crysis i en VM?

GTA4 funkar fint i Bootcamp så det ska inte vara något problem. Egentligen ska alla spel funka i bootcamp eftersom det är, i praktiken, en vanlig windowsinstallation.

Prestandan i Crysis var förvånansvärt bra. Bifogar direktlänkar till några inlägg jag gjort i andra trådar om detta:

http://www.99.se/1895978-post140.html

http://www.99.se/1886562-post6.html

Felet jag får med GTA4 i Parallels är ett meddelande som säger att det inte finns tillräckligt med grafikminne (har 256MB). Jag kan inte ens få spelet att gå igång. Får göra ett nytt försök i Bootcamp vid tillfälle. Håller på att ta backup på backup'erna e-som jag måste partitionera om den interna disken...

Senast redigerat 2010-07-29 12:20
  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-29 12:04

Under windows är Battlefield Bad Company 2 riktigt kul (en vän har en server där med, sök på pageup.se)
Dragon Age finnes även till Mac, går att köpa/ladda ner här bl.a: Dragon Age Origins MAC - Telia Spelbutiken
Det ären del som Mass Effect 2 som nämndes i en post ovan.

1
Bevaka tråden