Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ännu ett dunderkvartal

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finanskris eller inte, Apples senaste kvartal som presenterades ikväll svensk tid var ännu ett i raden av kvartal med ytterst fina siffror.

Eller vad sägs om att Apple sålde fler Macar än något annat kvartal i Apples historia eller att Apple sålde fler iPhones under detta kvartal än alla tidigare kvartal tillsammans!

Några siffror från kvartalsrapporten:

  • 1,14 miljarder dollar i vinst

  • 7,9 miljarder dollar i intäkter

  • 2,6 miljoner Macar sålda (21 procent bättre än för ett år sedan)

  • 11 miljoner iPodar

  • 6,9 miljoner iPhones (jämfört med 1,1 miljoner för ett år sedan)

Med två månader kvar har Apple redan nått målet om 10 miljoner iPhones sålda under 2008. Där fick alla iPhone-tvivlare något att bita i (som t.ex. Mobils chefsredaktör), det är fritt fram att gräva fram gamla trådar där målet sågades

Jobs sammanfattade läget för Apple:

"Apple just reported one of the best quarters in its history, with a spectacular performance by the iPhone -- we sold more phones than RIM," said Steve Jobs, Apple's CEO. "We don't yet know how this economic downturn will affect Apple. But we're armed with the strongest product line in our history, the most talented employees and the best customers in our industry. And $25 billion of cash safely in the bank with zero debt."

MacRumors har en utmärkt sammanfattning av alla siffror samt vad som sas under telefonkonferensen med journalister efter att kvartalsrapporten presenterats:

Apple Reports $1.14 Billion Profit for Q4 2008

Så det är nu man absolut inte ska köpa några AAPL ?

"The best customers in our industry" ! Smörja, smörja...men såå sant !;)
Fast lite självklart att en försäljare säger det om sina kunder.

Ursprungligen av KaRo:

"The best customers in our industry" ! Smörja, smörja...men såå sant !;)
Fast lite självklart att en försäljare säger det om sina kunder.

Det handlar inte om att smörja alls, Apple har de bästa kunderna UR APPLES SYNVINKEL. Apples kunder är beredda att betala för kvalité, Apples kunder är extremt trogna, Apples kunder försöker switcha andra att bli Apples kunder, Apples kunder är inte lika konjunkturkänsliga osv osv.

Apple har plocka russinen ur kakan när det gäller kunderna som köper dator. Det har inget att göra med att smörja några kunder, då har man missuppfattat det.

Tänk bara på siffrorna om Apples försäljning i butiker i USA. Apple har en femtedel av marknaden, men får en tredjedel av intäkterna. Som Tim Cook sa nyligen:

That means that one out of every three dollars that’s spent on computers in U.S. retail is spent on the Macintosh. What a difference a few years makes.

Snacka om att ha dom bästa kunderna!

Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar inte om att smörja alls, Apple har de bästa kunderna UR APPLES SYNVINKEL.

Jag menade ungefär samma som du men hade inte argumenten som du nu har lagt fram. Har ju märkt själv att många med Appleprodukter är mycket märkestrogna eftersom datorerna/iPoderna/iPhone är så bra. Men just "best" kan väl tolkas lite olika. I det här fallet handlar det väl om bäst på att lägga ut pengar (läs: uppskatta bra/fina sakers värde). Sedan kan man ju tycka att folk med Mac är hjälpsammare el dyl men det beror knappast på datorn. Om man har råd att köpa sin dröm blir man kanske snällare mot andra. Stor fråga det här som ju inte hör hit riktigt....

Ang aktieinköp menade jag att man väl inte ska köpa när aktien är som högst värderad. Vet inte hur de ligger till nu dock.

Ursprungligen av KaRo:

Jag menade ungefär samma som du men hade inte argumenten som du nu har lagt fram.

Ah, då är jag med.

Ursprungligen av KaRo:

Ang aktieinköp menade jag att man väl inte ska köpa när aktien är som högst värderad. Vet inte hur de ligger till nu dock.

Kolla ett år tillbaka så ser du att Apple var uppe 200 dollar vid årsskiftet, gick ner ordentligt men hämtade upp det mesta till början av sommaren. Sen kom finanskrisen i USA och Apple sjönk nyligen till helt galna 88 dolla ri början av oktober och ligger nästan lika lågt nu (91,49).

Min personliga åsikt är att Apple är värda närmare 200 dollar, så har man is i magen och pengarna att satsa skulle man kunna göra en fin vinst på Apples aktie. Men sen vet man ju aldrig med marknaden och jag är ingen aktieanalytiker direkt, så det kan ju gå åt andra hållet också. Men på sikt tror jag Apple är tillbaka där uppe igen.

Diskussionen om Apples aktie görs med fördel i den här tråden annars om man har tillgång till supporter-loungen.

Från frågestunden efteråt (se MacRumors artikel länkad ovan) finns det några godbitar. SOm t.ex. vad Jobs säger om billigare Macar:

- Q: Cheaper Macs?
- A: We chose not to server a certain customer base. We don't know how to make a $500 computer that's not a piece of junk. Our DNA will not allow us to ship that. We can continue to deliver value to customers we do choose to serve.

De som fortsätter att hoppas på en superbillig Mac borde sedan länge insett att detta är hur Apple ser på saken. Apple jobbar med kvalité och det går inte att kompromissa med hur mycket som helst.

AppleTV och Apple i vardagsrummet fortsätter att vara en hobbygrej under 2009:

- Q: How are you thinking about Apple TV and digital living room opportunity?
- A: I think the whole category is still a hobby right now. And I don't think anyone's succeeded yet. Given the economic conditions, I continue to believe it will be a hobby in 2009.

Så man ska inte vänta sig en set-top box från Apple inom en snar framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-22 07:17

alltså hade så j*vla roligt att jobba på Apple, och vara en delav allt de där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 17:08
Ursprungligen av Esa:

alltså hade så j*vla roligt att jobba på Apple, och vara en delav allt de där

Har du varit där och hängt?
berätta?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 00:52
Ursprungligen av Tangen:

Har du varit där och hängt?
berätta?

/Tangen

Ah, man måste redan ha varit på ställen för att kunna tycka att det skulle vara kul att vara där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 08:28
Ursprungligen av acke:

Ah, man måste redan ha varit på ställen för att kunna tycka att det skulle vara kul att vara där?

hmmm, jag vet inte om jag fattar kan vara att det bara har kommit en kaffe ner i magen, men Esa sa att han HADE varit där och jobbat - så då utgick jag från att han HADE det.

Men jag vet inte ens vad du menar (för ovanlighetens skull kan tilläggas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-26 01:35
Ursprungligen av Tangen:

Har du varit där och hängt?
berätta?

/Tangen

hehe sent svar men ändå jag känner en kille som jobbar för apple i Sverige, han är en kontrollant som åker runt i applebutikerna samt andra affärer som säljer macsaker och ser till så de håller ramarna, alla macaffärer samt delar av andra kedjor (tex mediamarkt). Hans uppgift är att se till att de inte gör något fel, tex sätter upp en skylt på Bill Gates, alla butiker samt delar designas av apple i USA inte av butiken självt.. utan de får meddelande att såhär skall de se ut... han började jobba som telefonsupport i Irland, och slutade med detta, och han satsar uppåt

så jag har inte vart i själva apple men han har och han är bara 22 år som jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 08:26
Ursprungligen av Esa:

hehe sent svar men ändå jag känner en kille som jobbar för apple i Sverige, han är en kontrollant som åker runt i applebutikerna samt andra affärer som säljer macsaker och ser till så de håller ramarna, alla macaffärer samt delar av andra kedjor (tex mediamarkt). Hans uppgift är att se till att de inte gör något fel, tex sätter upp en skylt på Bill Gates, alla butiker samt delar designas av apple i USA inte av butiken självt.. utan de får meddelande att såhär skall de se ut... han började jobba som telefonsupport i Irland, och slutade med detta, och han satsar uppåt

så jag har inte vart i själva apple men han har och han är bara 22 år som jag

ahh, jag fattar

Apple jobbar för övrigt med en byrå per "kontinent" vi har gjort en del smågrejer åt/till Apple på min designbyrå - och dessa kontrollerades av en byrå i London.
(helt utan anmärkningar måste tilläggas)

/Tangen

Ska bli kul att se hur många enheter som kör OS X som har sålts under hela 2008. iPhone har ju knappast varit till nackdel för operativsystemets relevans och jag tror att det kommer att stärka Macen indirekt.

  • Medlem
  • 2008-10-22 09:39
Ursprungligen av Adrian B:

Med två månader kvar har Apple redan nått målet om 10 miljoner iPhones sålda under 2008. Där fick alla iPhone-tvivlare något att bita i (som t.ex. Mobils chefsredaktör), det är fritt fram att gräva fram gamla trådar där målet sågades

Måsta bara säga att det är något orättvist att utifrån just den artikeln såga Mobils chefredaktör Linus Brohult som en "iPhone-tvivlare", som påstår att att Apple inte kommer att nå sitt mål med sin mobil. För det första nämner han inget om att Apple ska sälja si eller så mycket, för det andra talar han enbart om den första versionen av iPhone, en version som inte heller sålde så bra som den nuvarande versionen (låt vara att den begränsade lanseringen bidrog till detta). Det han riktar in sig på är ju framför allt avsaknaden av 3G, något som Apple senare införde, den begränsade kameran som många andra också (rätteligen?) har kritiserat Apple för, samt avsaknaden av fysiskt tangentbord vilket skulle göra SMS-skrivande svårt (och här var han ute och cyklade, men det är tillåtet att ha fel ibland).

Han säger förvisso: "Kort sagt: Iphone imponerar inte - och Apple kommer inte att få det lätt på mobilmarknaden." men han tillägger senare också "Den här versionen av Iphone kommer inte att göra succé som mobiltelefon." Och det gjorde den inte riktigt heller, i försäljningsmått mätt - det var iaf inte den första versionen som såldes i 10 miljoner exemplar.

Brohult avslutar sin artikel med "Vi ska inte döma ut Apple inför framtiden. (---) ...det är verkligen kul med en ny seriös spelare på mobilmarknaden." För att vara en "iPhone-tvivlare" som i dina ögon alltså sågar Apples mobilsatsning, så måste jag säga att Brohult är påfallande positiv och i mångt och mycket hade berättigad kritik mot den första versionen av iPhone.

Det har funnits många tvivlare till Apples mobilsatsning, men just denna artikel var inte det bästa exemplet på sådant tvivel.

Ursprungligen av Giggs:

Måsta bara säga att det är något orättvist att utifrån just den artikeln såga Mobils chefredaktör Linus Brohult som en "iPhone-tvivlare", som påstår att att Apple inte kommer att nå sitt mål med sin mobil.

[...]

Det har funnits många tvivlare till Apples mobilsatsning, men just denna artikel var inte det bästa exemplet på sådant tvivel.

Du har rätt, jag håller med om att det var ett dåligt exempel i sitt sammanhang och jag borde ha varit tydligare med det. Jag var lite lat när jag tog upp det, orkade inte googla fram bättre exempel just då.

Linus Brohult tvivlade på iPhone som telefon räknat, vilket jag tycker var uppåt väggarna dåligt utifrån en person som borde veta bättre än oss andra vad som fungerar på marknaden. Men målet på 10 miljoner uttalade han sig inte alls om, det är sant.

iPhone var en succé redan innan iPhone 3G kom, men på grund av en relativt liten marknad (USA + några få länder till) kunde den inte bli den massiva succén som iPhone 3G blev när den storlanserades i större delen av världen. Så han hade totalfel i sin analys över vad folk ville ha och vad som inte skulle fungera (t.ex. pekskärm).

Gruber, som den perfekta besserwissern, har förstås ett mycket bättre exempel på iPhone-tvivlare av rang:

Daring Fireball Linked List: Claim Chowder Time for Richard Sprague

Daring Fireball Linked List: 'No Likelihood'

Daring Fireball Linked List: 'No Chance'

Och slutligen en FET lista på nejsägare:
MacDailyNews - Apple surpasses goal of 10 million iPhones sold in 2008; outsells RIM in September quarter

Det finns så mycket roligt att ta av att jag inte vet var man ska börja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 17:09

190 miljarder kr i kassan, säger en del om värdet och stabiliteten i bolaget.

Det KÄNNS som krisen håller på att bottna, men om man köper aktier ska man nog vara beredd på att de kan gå ner en hel del, kanske tom ner mot 50 USD innan dom vänder upp igen.

Adrians värdering på 200 USD tror jag tom är låg.

Ursprungligen av Adrian B:

Där fick alla iPhone-tvivlare något att bita i (som t.ex. Mobils chefsredaktör)

Tidningen Mobil fortsätter att förundra i sina analyser. Läs gärna igenom den här tråden där de mer eller mindre förklarar att Apple ljuger.

Artikel hos Mobil.se

Det här samtalet var ett av det mest upplysande och rakt ärliga samtal jag hört från apple, så klart för att steve fick prata fritt men inte bara därför.. Jag tror de börjar känna trycket utifrån och det börjar bli en stor skuta att styra. Nu kommer misstagen som inte kostar lite om de görs, utan massor. Nu kommer pressen av inte slå från underläge längre. Skall bli intressant att se om apple har styrningen som krävs och att de slipper "växt värks beslut". Apple är ett företag i medvind och att man nu öppet går och säger det som som många inte tycks ha fattat... och det är att apple är inte i mobil branschen för att sälja telefoner... Man är där för att sprida en plattform. lägg i hop ett och ett...

Denna under ton av en kan jag garantera ett helt annat synsätt på syftet att gå in och slåss i mobil branschen, är det som skiljer apple mot någon annan etablerad spelare i mobil branschen. Trenden är tydlig. Apple började, nu följer resten ( google, symbian foundation, MS etc) efter. Frågan är hur länge kan apple hålla sitt försprång? Vad händer den dagen som android kompatibla telefoner finns i 50+ länder?

Hoppas apple tar sig tid att njuta av sin succé för nästa rond lär inte bli så "lätt" som denna första rond var. Nu är motståndarna vakna och ett snäpp mer allerta.

Till apples fördel så är det absolut inte säkert att konkurrenternas bossar fattar vad apple menar med en "plattform approach" trots att de öppet förklarade stora delar av sin strategiska stomme! Det säger en del om hur olika företag kan vara.

Spännande 2009 när rond 2 börjar. Rond 1 är över och den gick till apple, oavsett om julhandeln sviker. Det handlar inte om det längre. Räkna med ett fulare spel framöver från konkurrenter. The gloves are off.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 08:29

Om Esa skrivit det "HADE varit" så kul att jobba där då hade jag tolkat det så som det står, men jag kanske läste lite snett.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 09:13

Ah, en lite konstig mening från början som snurrade till det för oss båda tror jag. Läste in en helt annan ton i ditt svar än vad som verkar varit där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 09:19
Ursprungligen av acke:

Ah, en lite konstig mening från början som snurrade till det för oss båda tror jag. Läste in en helt annan ton i ditt svar än vad som verkar varit där.

hmmm, kaffe ska bli gott

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 16:25

Artikel om Apples siffror om man räknar med iPhonen.
AppleInsider | Apple's "real" earnings grew a staggering 124.6% in Q4

Ursprungligen av acke:

Artikel om Apples siffror om man räknar med iPhonen.
AppleInsider | Apple's "real" earnings grew a staggering 124.6% in Q4

Artikeln är skriven av Andy M. Zaky och postad på hans blogg Bullish Cross där han normalt skriver om Apple ur en analytikersynvinkel.

Jag upplever att han är den vettigaste analytikern av Apple som företag, han verkar ha långt bättre förståelse för Apple än de vanliga stora analytikerna. Se även ett tidigare inlägg om honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 21:23
Ursprungligen av Adrian B:

...på hans blogg Bullish Cross...

Bokmärkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 20:56

Här är ju en intressant artikel.
AppleInsider | Apple earnings, profits, and cash embarrass Microsoft

Pengahögen spelar kanske inte så stor roll då båda förtagen använder sin vinst på olika sätt men titta på hur stor marknadsandel de båda har och hur mycket de tjänar in...

Med 1,14 miljarder i vinstresultat har Apple gjort sina aktieägare lite gladare. Mitt "sjukliga behov" av Mac (ur en ren bekvämlighetssynpunkt) har dock gjort mig fattigare och mer eller mindre tvingad att betala ett överpris för min MacBook.

Well.. en prissänkning till rimliga nivåer är inte att vänta inom överskådlig tid. Det är bara kul att rikta en liten udd mot all glädje. Det enda som egentligen är kul med rapporten är väl att Apples marknadsandelar stärks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 00:38

Apple har medvind just nu, men kan knappast vara opåverkad av den globala tvärinbromsningen i ekonomin... Det intressanta blir att se hur man möter detta!

Ursprungligen av Clavius:

Apple har medvind just nu, men kan knappast vara opåverkad av den globala tvärinbromsningen i ekonomin... Det intressanta blir att se hur man möter detta!

Jag skulle gissa att Apple fortsätter gå bra, öka vinsterna och rent av göra fler rekordkvartal, men att det inte sker i samma takt som det annars skulle kunna göra.

iPhone har visat sig vara en lyckad satsning och med en ny modell (en ny modell på riktigt, inte som iPhone 3G) eller rent av flera nya modeller för olika prissegment (precis som när iPod fick mindre syskon) så är banan sopad för ökad försäljning. Lägg därtill att Macens marknadsandel fortsätter på samma positiva bana som tidigare, då borde det också betyda högre vinst för Apple. Även i en dålig ekonomi.

Man kan ju tänka att Apples produkter som räknas som premium är känsligare för att de kostar mer (vilket inte ens alltid stämmer, men Apple slåss inte på lågprismarknaden, det är utan tvekan sant). Men å andra sidan kanske Apples kunder är mindre känsliga för en dålig ekonomi eftersom de redan är beredda att betala för kvalité? Svårt att veta...

1
Bevaka tråden