Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Calendar, MobileMe & iPhone

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 21:56

Hej, vill börja med att be om ursäkt för om denna fråga varit uppe förut, lyckades inte söka med flera sökord i forumet, kanske någon kan förklara hur man ska göra då ?

Men, min riktiga fråga är om någon vet om man kan eller kommer att kunna synka google-kalendrar med MobileMe och sen vidare till iPhone/iCal ?

Jag kan synka mina google-kalendrar direkt mot iCal ('prenumererar' på dem från iCal), men dessa blir inte uppsynkade från iCal till MobileMe, och jag har inte heller lyckats hitta något sätt att prenumerera på google-kalendrarna från MobileMe..

All hjälp uppskattas, även hänvisningar till äldre trådar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 22:04

Intressant! Vill också veta om det finns någon bra lösning på detta.

Jag använder Spanning Sync för att synka kalendrar mellan Macen och Google. Sedan är det bara att prenumerera på önskade iCal-kalendrar i iPhone. MobileMe är inte inblandat. Jag testade att använda MobileMe men upptäckte då att jag inte fick med de kalendrar jag prenumererar på från Google.
Det får jag däremot med Spanning Sync-metoden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 20:17
Ursprungligen av Michael Nord:

Jag använder Spanning Sync för att synka kalendrar mellan Macen och Google. Sedan är det bara att prenumerera på önskade iCal-kalendrar i iPhone. MobileMe är inte inblandat. Jag testade att använda MobileMe men upptäckte då att jag inte fick med de kalendrar jag prenumererar på från Google.
Det får jag däremot med Spanning Sync-metoden.

Mjo, kollade lite på spanning sync förut, men det jag vill ha är 'konstant' synkning, d.v.s. det ska synkas in även om jag är ute på fältet, det var lite därför jag började med MobileMe, skönt dessutom att bara behöva synka med datorn när jag vill ha lite ny musik...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 01:14

Tjing! Era inlägg mycket intressanta för mig nu.

Skaffat ytterligare en dator för hem o resa (vit Macbbok). varvid bryderi uppstår vid synkning av iCal, adress o dokumentmapp etc.

Länka mellan 2 macar och dessutom 1 iphone verkar inte enkelt med hjälp av MobileMe heller.
Överväger efter några dagars testande (o nära förlora viktiga data) övergå till att försöka använda Googles tjänst istället. (där jag sedan tidigare har ett epostkonto för resor).
Om det nu är enklare som Michael antyder med hjälp av Spanning Sync.

Vill ju gärna ha kvar hjälpkalendrar för veckonummer, helgdagar etc. Som jag märker MobileMe inte klarar. Och tidzon och 24-h-räkning hoppar ständigt ur på mobileMe-sajten, och lyckas inte få måndag som veckostartdag (men blir gudskelov rätt i iPhones o macarnas iCal).
Dessutom kräver synkning mellan macarna sinseemellan och min äldre iphone att man håller tungan rätt i mun. i vilken riktning som infon ska läggas över - då frågan hela tiden ställs.

O då Iphonen är en "äldre" 2g så kör jag manuellt med usb-sladd. Har inte ändrar mobilens firmewire från 112 till 2.1 - om det ens går. Rädd göra fel, det har ju funkat jättebra med manuell synkning fram till nu, då ytterligare dator kom in i bilden. Dessutom verkar trådlös Push-funktion osäker efter läst er som har iphone 3g.

Nå – kan jag synka med båda macarna (ex på resa med den ena, även om jag normalt synkar med den andra). Eller bör jag fortsätta mobilsynka med en utsedd huvuddator, och sedan synka datorerna sinseemellan (via MobileMe, eller framöver Google)?
Vill inte riskera förlora data, kontaktnummer och planering då mina gamla papperskalendrare o tfnböcker är kastade...

Råd någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 20:26
Ursprungligen av svanen:

Tjing! Era inlägg mycket intressanta för mig nu.

Skaffat ytterligare en dator för hem o resa (vit Macbbok). varvid bryderi uppstår vid synkning av iCal, adress o dokumentmapp etc.

Länka mellan 2 macar och dessutom 1 iphone verkar inte enkelt med hjälp av MobileMe heller.

Hmm, nu har inte jag testat att synka mellan flera datorer, men är det inte detta som MobileMe borde lösa på ett bra sätt genom att du hela tiden synkar upp 'i molnet' och sedan ner till respektive dator/telefon ?

Ursprungligen av svanen:

Vill ju gärna ha kvar hjälpkalendrar för veckonummer, helgdagar etc. Som jag märker MobileMe inte klarar. Och tidzon och 24-h-räkning hoppar ständigt ur på mobileMe-sajten, och lyckas inte få måndag som veckostartdag (men blir gudskelov rätt i iPhones o macarnas iCal).

Precis denna typ av kalendrar är det som jag vill ha synkade från google till MobileMe, det suger ju att en tjänst som i stort sett är uteslutande till för att synka kalendrar inte kan kopplas tlll en av de största tjänsterna inom området, dessutom så stöder ju Google iCal-formatet direkt så det är extra störande att apple's 'superkalender-tjänst' inte stöder det

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-18 21:32

Jag köper min iPhone på fredag!

Google Calendar är min vän och jag vill kunna använda den _utan_ att gå via Macen, dvs. uppdatera och redigera kalenderhändelser direkt i telefonen.
Antingen via den medföljande "iCal-för-iPhone" eller direkt i Google Calendar.
Går det ?
Och i så fall - är det smidigt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-19 10:35
Citat:

Jag köper min iPhone på fredag!

Google Calendar är min vän och jag vill kunna använda den _utan_ att gå via Macen, dvs. uppdatera och redigera kalenderhändelser direkt i telefonen.
Antingen via den medföljande "iCal-för-iPhone" eller direkt i Google Calendar.
Går det ?
Och i så fall - är det smidigt?

Det går bra att komma åt Google Calendar från iPhone.
Jag använder det inte aktivt själv, men har ett gmail-konto så jag har testat det.
Google Caledar är anpassat för iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 11:38
Ursprungligen av Micke F:

Google Calendar är min vän och jag vill kunna använda den _utan_ att gå via Macen, dvs. uppdatera och redigera kalenderhändelser direkt i telefonen.
Antingen via den medföljande "iCal-för-iPhone" eller direkt i Google Calendar.
Går det ?
Och i så fall - är det smidigt?

Kolla in NuevaSync. Gratis PUSH mellan Google Calendar och iPhones kalender. Funkar väldigt smidigt.
Kan även synka kontakter med GMail om du vill det.

1
Bevaka tråden