Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup via nätet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-22 10:07

Tjena

Jag tänkte köpa en Synology disk station för att underlätta jobbet med mina backuper. Jag gör idag en backup på en disk som jag nu bär hem varje dag men tänkte slippa det och istället göra en extra backup via nätet. På så sätt skulle man ju ha en backup på kontoret och en hemma eller var man nu väljer att ställa backupen.

För er som inte sätt denna tidigare bör väl tilläggas att det är inga diskar i den enheten utan de köper man till och monterar själv.

Det mesta är ju PC anpassat och skulle vilja veta hur det funkar innan man köper. Är det någon som har provat och har något att säga om den produkten.

Tänkte du ha en sån där enhet hemma och en på jobbet och sen köra backup till respektive beroende på var du befinner dig? Eller tänkte du bara köpa en och sen köra backup via internet när du inte sitter på samma plats som backupenheten?

Vi kör diskbaserad backup (via nätverk) för vårt serverrack och det fungerar fint. Vi har en 4TB RAID-5 volym som alla servrar ansluter mot via Gigabit Ethernet. Dom maskiner som kör 10.5 Server (snart alla) kör Time Machine mot varsin volym.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-22 11:23

Jag jobbar mot den disk jag har i datorn på dagarna (dock bara de projekt som är aktuella för tillfället) gör sedan en dubbellagring mot två externa diskar varav en tar jag hem varje dag. Jag vill nu slippa släpa den ena av de två diskarna hem och istället ha en disk hemma som jag kan göra backuper mot via nätet på lunchen eller när jag går hem.

Det gör att jag alltid har två separata backuper och risken att båda försvinner samtidigt bör ju då vara extremt liten. Har jag bara en backup så kvittar ju det när tjuven eller elden hälsar på.

Jag kan varmt rekommendera Apple Timecapsule som är en kombinerad Airport Extreme basstation och backupstation. Så vansinnigt skönt att aldrig behöva tänka på backup men ändå ha aktuella backuper - varje timme!

I vårt hem sköter vår 500GB Time Capsule backup av både min och tjejens bärbara - helt trådlöst och helt utan att vi behöver tänka på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 16:09

Björnström,

När kommer en hosting-lösning från Er med TimeCapsules…!?

- Torkel

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-22 16:31

Hej,

Jag har en Synology Diskstation 407 som jag hittills bara har haft 1 st 250GB disk i. Men jag har beställt 3 st 1TB diskar som jag tänkte köra i RAID-5 + en snabb router med gigabitportar på insidan och VPN ut på min 100Mb-lina. Tanken är att jag och flickvännen ska kunna köra backup via gigabitnätverket hemma och familj och vänner kan ansluta via VPN och göra backup på det viset.

Jag kan rapportera senare i veckan hur det blev med diskarna + backup via VPN om du är intresserad.

Elias

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-10-22 18:09

Björnström,

Time capsule vore ju trots allt väldigt smutt men då får jag ändå samma förfarande som idag. Jag får bära hem en disk varje dag för jag kan ju inte spara allt på ett ställe för kommer tjuven eller elden så kvittar det ju om jag har 10 backuper på samma ställe...

EliasM,
Du får gärna berätta mer, även om det inte är så stora pengar (ca 3000 kr) för min setup samt att din setup är kanske en aning mer avancerad men hanteringen av backup till extern plats är ju lika.

1
Bevaka tråden