Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera pdf - effekter försvinner?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska exportera ut en affisch från Illustrator CS3 och har då 3 stycken drop shadows + en outer glow-effekt. Problemet är att dessa effekter försvinner när jag exporterar till PDF.

Någon som vet hur jag ska göra för att PDF-filen ska bli identisk .AI-filen?

En bonusfråga - Har ni någon matnyttig länk till en bra tutorial gällande exportera pdf i Illustrator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 20:20

Vilket syfte har du med PDF-filen, ska den tryckas eller webvisas?

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 13:50

Låter skumt.
Testa importera ai filen till indesign (om du har det) och gör PDF därifrån..

Har du provat att spara som pdf editeringsbar i Illustrator? Alltså inte utskrift till pdf, utan "en .ai-fil förklädd till pdf".

Eller kan det skett en kontaminasammanblandning av RGB och CMYK?

Senast redigerat 2008-10-18 17:02

jannes> den ska i slutändan tryckas, det är en A3-affisch

Fredric> inte testat men det ska väl ändå gå att exportera problemfritt med enbart illustrator utan att blanda in indesign?

johan_tanying> Hmm, nja. Inte säker, hur går man tillväga för att exportera en editeringsbar pdf på det sättet?
Om du menar "Preserve Illustrator Editing Capabilites" så är svaret ja, det har jag ikryssat.

Samma resultat oavsett vilken förinställning som jag använder när man exporterar PDF i illustrator.

Det är ju en jpg-bild som bakgrund, ovanpå den finns element som har drop shadows som ligger mot denna jpg-bakgrund. Kan detta vara problemet då alltså? Och isåfall, hur löser man detta?

Tack för hjälpen så långt.

Lyckas inte återskapa problemet.
Jag har provat att lägga objekt med skugga och ytterglöd ovanpå jpg-bilder i såväl RGB som CMYK-färgläge (t o m ett test med indexfärg) och allt exporteras OK.
Kan du lägga upp något så man kan se vad du har gjort?

Om man lägger skuggor, transparenser mm i olika färglägen (RGB/CMYK) ovanpå varandra kan det bli problem med "färgplattor" (objektens fulla, rektangulära utsträckningsområde syns som färgskuggningar trots transparens etc) som syns först i tryck. Eller i PDF X/1a:2001 (som därför - förutom att ge original dugliga för tryck - ett bra "skvallerformat" som avslöjar problem direkt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 09:03

Det låter mer som en färghanteringsfråga.

Första frågan, är färghanteringen på i Ai?

Om den inte är det så får du denna typ av problem.

Det andra, om den är på, är att bilderna du monterat har de färgrymder som Ai ska jobba med.

Till exempel att CMYK bilden har samma ICC-profil inbäddad som du ställt in i färginställningarna för Ai. Samma sak med RGB-bilden.

Om din JPG-bild är i RGB och skuggan som du har ovanför då är i CMYK så ska färghanteringen göra om underliggande bild till CMYK och sen bygga nya bildelement av skugga och bild.

Om då inte förutsättningarna stämmer så blir JPG-bilden felöversatt och du får nyanskillnader i skuggans kant.

Janne

Tack för ett bra och utförligt svar jannes!
Testat att spara ut i PDF X/1a:2001 men samma problem uppstår.
Vart sätter man på färghanteringen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 18:47

I färginställningarna

Janne

1
Bevaka tråden