Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frysningar i 10.5.4 server på MacMini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en liten macmini med leopard server for några vänner och våra utvecklingsproject.

Vi kör webb/ftp/vpn/svn/afp och alla tjänster rullar på fint. Den står på B2's nät med dynamisk tilldelning så vi kör med no-ip's dyn dns lösning och den är stabil.

Men vi har problem med att servern hänger sig kraftigt med någon dags intervall.
Trodde först att det var den pinsamma buggen i sshd'n som tar all cpu men problemen fortsatte även efter att jag stängde av ssh'n.
Det finns vissa trådar på apples forum som spekulerar i om det är PAM'en som spökar.

Någon annan som har samma problem och kanske hittat ett sätt runt det eller får man ta smällen och vänta på en uppdatering från apple som inte verkar bry sig speciellt mycket?

Dubbelkollat disk och RAM? Låter som hårdvarufel om den stendör.

Vi har haft ett problem med Entropy PHP som gjort att maskinerna stannat men om man kör Apples medföljande version så har det inte strulat.

Hmm disken är ny och har kollats gång på gång.
Skulle kunna vara originalminnena, ska se om jag har ett par nya att peta in och se om den går bättre då.

Jag kör inte med entropys paket. Antingen är det apples default eller så har jag kompilerat dem direkt på maskinen, tex för imagemagic mfl

Stoppade in nya minnen och hittils har den rullat i 2 dygn utan problem.
Håller detta i två veckor till så hade du nog rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 11:38
Ursprungligen av petterf:

Stoppade in nya minnen och hittils har den rullat i 2 dygn utan problem.
Håller detta i två veckor till så hade du nog rätt.

petterf,

Hur gick det?

- Torkel

Hej igen

Inge bra tyvärr

Det var inte minnena som orsakade problemen.
Har kämpat med felsökningar och debugloggningar sedan dess men inte kommit fram till orsaken ännu.
Uppdaterade till 10.5.5 men samma problem.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-10-22 15:59

Jag hade precis samma problem när jag körde OSXS på min mac mini intel. På polarens mac mini G4 rullar det dock utan hicka.

Å fasen.

Ska söka vidare och se vad jag kan hitta om detta.

Efter en ominstallation funkade allt klockrent.
Trodde först det kanske berodde på CPUbytet på något sätt i alla fall, tills att jag lade till den mod_rewrite jag körde för att styra in all trafik över https istället.
2 timmar efter det gick cpuanvändningen i taket och den mer eller mindre självdog igen...

Visade sig att att jag körde med samma rewrite på både port 80 och 443... puckad som man är.
Tog bort den för port 443 och efter det har inget mera bråkat.

*håller tummarna*

1
Bevaka tråden