Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Datorn har numera kraschat. Någon som vet ett ställe man kan lämna in den för reparation.

Har en Powerbook från 2002 med g4 processorn, 40 gig hd, 1 ghz processor och 768 i ram.

Allt har fungerat perfekt fram till någon dag sedan. Datorn har blivit jätteseg och uppstarten kan ta allt mellan 15 minuter till en timme. Till skillnad från de 1-2 minuterna innan.

När väl datorn är igång är den såklart också seg. Mycket seg.

Men annars fungerar den prima. Alltså inget som inte fungerar, men att öppna findern tar runt fem minuter, någon som vet hur man löser detta problem?

Jag vet inte om hårddisken är bytt men jag tippar att det är den som gett upp. Kan man lösa detta problem eller är det billigare att köpa en "ny" begagnad 12" powerbook?

//C

Senast redigerat 2008-10-21 06:33

Skriv gärna var du bor någonstans så blir det lättare att tipsa om verkstad för reparation.

En hårddisk, som denna Samsung SpinPoint M5 160GB, 5400RPM, 12ms, IDE ATA/100 2,5", går på omkring femhundra spänn och själva bytet på ytterligare omkring tusen, skulle jag tro.

Om du är händig och van att skruva själv så finns det bra guider för att byta det mesta i PowerBooks mfl på iFixit Har man tålamod, rätt verktyg samt ordning och reda på borttagna skruvar så kan man reparera själv. Skulle det i värsta fall bli fel så står man iofs med en dyr sallad framför sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 17:50

Håller med föregående talare, är du händig så byter du hårddisken på en eftermiddag.
Kör själv med en sån därn Samsung-disk och den funkar super, tyst som katten är den också.

1
Bevaka tråden