Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte uppgradera till Leopard

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag försöker uppdatera min dator till Leopard från Tiger så säger den att den inte kan installera till en UFS formaterad disk.
Men jag har ingen UFS formaterad disk vad jag vet. När jag kollar info så står det Mac OS Extended (Journalförd).
Jag har uppdaterat till Leopard på min Mini mac tidigare utan problem men när jag denna gången skulle installera om så var det tji.
Därför installerade jag Tiger igen för att försöka den vägen men det hjälpte inte. Jag har raderat hela hårddisken och formaterat den till Mac OS Extended (Journalförd). Men den säger ändå att det är UFS och att det inte går att installera.
Vad är det för fel. Snälla hjälp.

Göran

Disken måste dessutom vara "Apple GUID", kolla om du hittar det i Skivverktyg, under typ "Alternativ" elelr "Avancerat"...

Tror det är där det gnäller...

(Ovan gäller IntelMac, är det en PowerMac heter partitionsschemat ngt annat, glömt vad, men det är rätt uppenbart)

Utan detta blir inte disken startbar. Mac OS vill inte installeras på en disk som inte är startbar...

Tack för svaret men jag tror inte detta är felet då GUID är förvalt när man partionerar så borde jag ju inte ha missat där. För vad jag vet så var jag aldrig där inne och valde något utan jag formaterade bara om.

Gör en dubelkoll av grejerna....

Är det inte så att det måste vara samma formatering på både Tiger och Leopard. Jag har ju installerat Tiger utan problem?
Jag har också provat med olika Leopard skivor då jag även har en Macbook Pro. Men samma problem uppstod.
Förra gången jag installerade Leopard så var det bara att stoppa i skivan och installera. Det är därför jag blir så fundersam varför det just nu har blivit så komplicerat. Att installera Tiger gick helt smärtfritt.

Vilken typ av Leopard-skiva använder du för installationen? Är det en "retail"-skiva, eller är det en installations-/återställningsskiva som medföljt en annan datormodell.

Om det är en skiva som medföljde en viss datormodell, så är det inte säkert att det fungerar att installera från den på en annan datormodell.

Edit:
Johan hann före med 1 minut.

Har du en "retail"-leopard eller en maskinspecifik som följde med en annan dator på köpet? Det senare brukar inte funka på andra maskiner än just den typ den medföljde. (Det är meningen så, men ibland kan man ha tur). Fast å andra sidan kommer man nog inte så långt att installeraren kan klaga på diskformateringen - den sätter stopp tidigare i processen.

Jag använder en skiva från en annan Mini mac och har även provat från min Macbook Pro. Samma meddelande på båda skivorna.
Det konstiga är att jag använde exakt samma skivor för ca 1 år sedan och installerade om med utan problem.
Då också från Tiger till Leopard.

Å ena sidan vill jag säga: Skaffa en "retail"-skiva, för det är piratkopiering att använda en skiva från en viss dator för att installera på fler datorer.

Men å andra sidan, så är jag inte säker på att det är just installationsskivan som är orsaken till ditt problem. Speciellt eftersom det har fungerat med den skivan tidigare.

Men rådet måste nog ändå bli att prova med en retail-skiva, och att frågan får vila tills du har provat det, eftersom det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering på 99.se.

Helt ok. Men jag kan säga som så att jag tror inte jag kan kalla det piratkopiering då jag köpt dessa skivor av en kompis som har skrotat sin mini mac. Eller är det ändå pirat kopiering? Jag har funderat en aning på detta om jag egentligen har handlat rätt eller fel. Fast nu blev det ju en annan disskution

Ursprungligen av Citronit:

Helt ok. Men jag kan säga som så att jag tror inte jag kan kalla det piratkopiering då jag köpt dessa skivor av en kompis som har skrotat sin mini mac.

Men om det är en Mac Mini-installationsskiva med Leopard, så är den ju mindre än ett år gammal.

Varför har han skrotat en dator som är så ny? Den har ju garanti kvar...

Du får ursäkta, men det där låter lite som en bortförklaring för att komma bort från piratsnacket...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om det är en Mac Mini-installationsskiva med Leopard, så är den ju mindre än ett år gammal.

Varför har han skrotat en dator som är så ny? Den har ju garanti kvar...

Du får ursäkta, men det där låter lite som en bortförklaring för att komma bort från piratsnacket...

Detta har jag faktiskt inte tänkt på. Han sålde skivorna till mig och sa att han inte längre skulle använda dem för han hade skrotat minin. Jag vet att han har en ny Imac nu men vad han gjort med minin har jag inte koll på. Men nu när du säger det så låter det väldigt konstigt även om jag har för mig att det var längre än ett år sedan han skaffat minin.
Men hur som helst om jag har köpt skivorna och han har datorn kvar och använder den med samma programvara som jag har. Vem är den skyldige. Jag kan ju inte bevisa att jag köpt dem då jag inte har något kvitto. Har bara orginalskivorna. Och som sagt jag har använt dessa skivor en gång tidigare och då var de olagligt från min sida kan jag nog säga.

Jag tycker att vi försöker lämna de juridiska frågorna, åtminstone för en stund....

Kan du inte låna en retail-skiva av någon, och försöka installera med den?

Så får vi åtminstone reda på om det blir någon skillnad vid installationsförsöken.

Och beroende på hur det försöket går, så kan tråden gå vidare, åt ena eller andra hållet.

Om du inte har möjlighet att låna en skiva för att testa först, så återstår nog bara rådet att gå ut och köpa en Leopard-retail-skiva.

Om din är en Mac Mini som levererats med Tiger så har den kanske andra prylar i sig än vad dina installationsskivor stödjer, vilket orsakar felet? Men jag vet inte.

Kanske du blandar ihop katterna?

Hur mycket minne har du? Leopard kräver 512 och om du har en äldre mini med 2*256 och den ena stickan inte svarar kanske det är orsaken till det mystiska installationsproblemet.

Prova om det går att installera leopard på minin om den är kopplad till MacBook Pro via FW Terget Disc Mode.

Nu kan vi definitivt lägga ner den ja, för nu ska jag reda ut allt och allt är mitt fel.

Så här ligger det till. Skivorna som jag trodde jag hade köpt av min kompis och som jag försökt installerat med var helt fel skivor, det var gamla skivor jag hade här till en mini mac. Så det var inte alls de skivor som jag tidigare har installerat med.
När jag pratade med kompisen så säger han att du har ju Leopard skivan som du köpte av mig och det är ingen Mini Mac skiva.
Då gick det upp ett litet ljus för mig och jag började leta i min skivsamling och mycket riktigt där låg skivan "Leopard" i en svart fin kartong.
Och inte hade han skrotat sin mini mac heller utan den körde han med tiger och leopard på Imacen.
Så nu är allt frid och fröjd igen och jag ska nog ta och städa.
Så alla som har blivit förvirrade över detta fel kan nu pusta ut.
Frågan kvarstår ju ändå varför den säger att jag har en UFS formaterad disk fast än jag inte har det men det kanske är för att hårdvarukonfigurationen inte är lika på de mini macar vi har?
Vi har intel båda men han har något nyare än min och min är ingen duo.

Men tack alla för att ni försökt hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 22:38

Samma problem men utan polare ... nu är jag sur!

Mitt "Stålsto" (Mac Pro Intel 2 x 2.66) vill inte heller leka med Leopard
Är APSUR nu eftersom jag har en ännu vassare dator på annan plats med Leopard. Såklart vill jag ha bägge med samma sköna interface och försökte därför installera med samma skiva som kom med "Stålhingsten" (den senaste datorn). Ska jag iskallt räkna med att problemet hör ihop med skivorna? Att jag måste ha "retail-skivor"? Ska jag sno dom eller måste jag köpa systemet rakt över disk?

som sagt --
hjälp!

Ursprungligen av guzen:

Mitt "Stålsto" (Mac Pro Intel 2 x 2.66) vill inte heller leka med Leopard
Är APSUR nu eftersom jag har en ännu vassare dator på annan plats med Leopard. Såklart vill jag ha bägge med samma sköna interface och försökte därför installera med samma skiva som kom med "Stålhingsten" (den senaste datorn). Ska jag iskallt räkna med att problemet hör ihop med skivorna? Att jag måste ha "retail-skivor"? Ska jag sno dom eller måste jag köpa systemet rakt över disk?

som sagt --
hjälp!

Nu vet jag inte vilken som är vilken, men skivorna du får med dator A hör till dator A. Du får rätt drivisar och allting med, så att du kan återställa systemet enligt fabriksinställningar när som helst.

Med dator B får du skivor som likt skivorna för dator A återställer enligt fabriksinställning. Dock återställer de till fabriksinställningar för dator B!

Du kan alltså inte räkna med att kunna återställa dator A med skivorna från dator B, för det är olika datorer med olika innehåll och med olika fabriksinställningar.

Edit:

Och på frågan om du ska sno eller köpa:
Du har inte köpt en fristående Leopardlicens. Din ena Mac Pro kom med Tiger. Den andra datorn kom med Leopard. Du köpte vid tillfälle då detta erbjöds. Om du ska uppgradera ditt system med en färsk licens av Leopard måste du köpa den för att hålla dig till lagarna i detta land. Att du fått med Leopard till ena datorn innebär inte att du har rätt att nyttja Leopard gratis på den andra. Då hade man inte sålt familjelicenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 11:32

Ahaaaa ... jag förstår. Borde jag kanske räknat ut dessutom.
Tack för hjälpen. Bara att hala upp libran!

1
Bevaka tråden