Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är bokstaven B

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var är bokstaven B på den nya tjusiga macarna, finns det något språk som inte har den bokstaven ??? Borde väl finnas mellan V och N. Så här slarvigt får man bara inte vara, pinsamt värre.

Säg att det är ett skämt....snälla?

Hmm.. du har fått dubbla M istället

Okej, bilden kommer från Engadget. Förhoppningsvis är det inte ett utbrett fel.

Skönaste kommentaren:
"First FireWire, now the letter 'B' - jeez Apple, what next? ;)"

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Okej, bilden kommer från Engadget. Förhoppningsvis är det inte ett utbrett fel.

Skönaste kommentaren:
"First FireWire, now the letter 'B' - jeez Apple, what next? ;)"

hahahah! vi får verkligen hoppas att det bara är på en dator, snyggt av dom!
Skön kommentar!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-10-20 19:01

Jag gillar inte att äpplet försvunnit från option-knappen

Ursprungligen av Okkido:

Jag gillar inte att äpplet försvunnit från option-knappen

Äpplet hade egentligen aldrig något att göra på Command-knappen, den sattes där under senare halvan av 80-talet för att Apple IIgs och Macintosh skulle kunna använda samma tangentbord. Utseendet som knappen har nu är det som var tänkt från början.

http://www.old-computers.com/museum/photos/Apple_III_Keyboard_s1.jpg

Ursprungligen av Samuel K:

Äpplet hade egentligen aldrig något att göra på Command-knappen, den sattes där under senare halvan av 80-talet för att Apple IIgs och Macintosh skulle kunna använda samma tangentbord. Utseendet som knappen har nu är det som var tänkt från början.

http://www.old-computers.com/museum/photos/Apple_III_Keyboard_s1.jpg

Är väl bara bra att de städar upp lite. De flesta Macare kan ju knappt uttrycka vad det är för knappar:

Sevärdhet, kringla, knyssfnutt!, Command, Option, Meta, Apple-tangenten, Wienerbröt etc...

Kan de använda Sevärdhetssymbolen (Tack Susan Care) på den ena och det lilla söta Star-Trek "Enterprise" på den andra så är det väl tillräckligt....

Hur ett tangentbord kan komma ut ur fabriken på det sättet fattar jag inte.
Det borde väl finnas en kamera som tar en bild av det färdiga tangentbordet och stämmer det inte med det inlärda så är det gör-om-gör-rätt ...

Eller?

Ursprungligen av Goflorp:

Hur ett tangentbord kan komma ut ur fabriken på det sättet fattar jag inte.
Det borde väl finnas en kamera som tar en bild av det färdiga tangentbordet och stämmer det inte med det inlärda så är det gör-om-gör-rätt ...

Eller?

Den tekniken presenterar Apple nästa år. I år satsade de på "The Brick".

Ursprungligen av Goflorp:

Kan de använda Sevärdhetssymbolen (Tack Susan Care) på den ena och det lilla söta Star-Trek "Enterprise" på den andra så är det väl tillräckligt....

Hehe. Jag har aldrig sett på option med Star Trek-glasögonen förut och nu när du säger det, så ser det lite ut som Enterprise. Tack Goflorp, nu har jag något nytt att säga till mina nördiga vänner.

Jag får hålla med att det inte riktigt är acceptabelt att släppa en maskin från fabriken med den layouten. Någon slags kvalitetssäkring borde ha fångat den innan den blev nedpackad och skickad till kunden. Fast det är ju apple vi talar om och då ska det ju alltid bli ett himla liv så fort det blir minsta misstag eller fel.

Det har aldrig funnots något äpple på option-knappen.
Command-knappen däremot

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-20 19:40

Tror att det var ett skämt. De hade en liknande bild utan F10 för någon dag sedan (som var tagen från en MacBook air).

Läste det knappt, så jag kan ha fel.

Att det inte händer oftare är det stora mysteriet.

Men det där stämmer ju inte alls med det svenska iaf...

Control = ctrl
Option = alt
Command = cmd

< & > knappen sitter förövrigt på andra sidan...

Vill bara påpeka att min macbook inte ser ut sådär ^^

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Men det där stämmer ju inte alls med det svenska iaf...

Control = ctrl
Option = alt
Command = cmd

< & > knappen sitter förövrigt på andra sidan...

Vill bara påpeka att min macbook inte ser ut sådär ^^

Det är ett engelskt tangentbord. Du hittar ju till exempel inte heller å ä ö

Snyggt tangetbord! men det är kanske lite för många m för min del. haha. Har inte tänkt mycket på att äpplet är borta från cmd knappen, inte för att jag har en ny mac men mitt nya bluetooth tangetbord har inte det när jag faktiskt la märke till det för första gången, lite illa för då kan man knappast kalla det äpple+nånting längre... men men .

Ett Microsoft-taliban som har satt dit ett extra M ?:tveksam:

  • Medlem
  • 2008-10-20 22:43

Det måste ju vara ett skämt?! Varför skulle annars N:et hamna på B:ets plats och det extra M:et hamna på N:ets plats?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-20 22:51

Se mitt inlägg, men ja, det är ett skämt. Såklart.

En fundering med den nya designen på MacBookens tangentbord.

Det går ju aldrig att konvertera om en Amerikansk eller Kanadensisk
MacBook till Svensk...

Jag har bytt tangentbord på flertalet MacBook och PowerBook
utan problem, men på denna går det ju inte att göra det!!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-21 15:02
Ursprungligen av SkrotNisse:

En fundering med den nya designen på MacBookens tangentbord.

Det går ju aldrig att konvertera om en Amerikansk eller Kanadensisk
MacBook till Svensk...

Jag har bytt tangentbord på flertalet MacBook och PowerBook
utan problem, men på denna går det ju inte att göra det!!!

Nya Macbooken är inte uppbyggd som dom tidigare. På båda två så måste man byta hela top case för att ändra tagentbordet men skillnaden är att i den vita så är det top case man tar av för att komma in i datorn och i aluminium så är det bottom case, precis som på macbook air. För att byta top case så måste du alltså flytta över ALLT till det nya, vilken utan vana och esd-skydd inte är att rekomendera.

Ursprungligen av nllub:

Nya Macbooken är inte uppbyggd som dom tidigare. På båda två så måste man byta hela top case för att ändra tagentbordet men skillnaden är att i den vita så är det top case man tar av för att komma in i datorn och i aluminium så är det bottom case, precis som på macbook air. För att byta top case så måste du alltså flytta över ALLT till det nya, vilken utan vana och esd-skydd inte är att rekomendera.

My point precisely...

Det finns en matnyttig tråd om amerikanska vs internationella vs svenska tangentbord. Inget om dubbla M dock...

http://www.99.se/kringutrustning/227448-apple-keyboard-viktig-info-ang-engelska-tangentbord.html

Ursprungligen av johan_tanying:

Det finns en matnyttig tråd om amerikanska vs internationella vs svenska tangentbord. Inget om dubbla M dock...

http://www.99.se/kringutrustning/227448-apple-keyboard-viktig-info-ang-engelska-tangentbord.html

Jag snackar om att byta tangentbordet på MacBooken inte ett externa tangentbord...

Jovisst, men tråden tar upp de generella layoutskillnaderna dem emellan. Att antalet knappar och placering inte är exakt likadana osv.

Och därav mitt inlägg att det är näst intill omöjligt att byta en emerikansk MacBook (den nya) från USA till svensk layout. Förstår inte var externa tangentbord för stationära kommer in i bilden...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-22 09:15
Ursprungligen av SkrotNisse:

Och därav mitt inlägg att det är näst intill omöjligt att byta en emerikansk MacBook (den nya) från USA till svensk layout. Förstår inte var externa tangentbord för stationära kommer in i bilden...

via USB-porten.

Jag har fått em mac med det där pronlemet, jag har dock imte haft mågra nesvär med det, det har gått nara nra.

Hi hi hi hi hi hi hi. !

1
Bevaka tråden