Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ständiga utloggningar på MSN?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör MSN, har tidigare fungerat hur bra som helst.

Hur som helst, nu har MSN börjat uppföra sig konstigt. Lite då och då disconnectas jag, i och för sig loggas jag på igen, men det är ruskigt enerverande. Vidare har det blivit några mess som har tappats under vägen, det är också lite sådär att inte veta om/vad som skickas till mig.

Felmeddelandet som kommer upp säger att "my network connection has been lost". Jag är uppkopplad via en trådlös router, någon netgear-mojäng, airporten viasr max signalstyrka.

Innan körde jag adium och proteus, eftersom de strulade ordentligt med MSN-konton så övergav jag tredje parts fulhack. Efter bytet, två månader sedan, fungerade MSN klanderfritt, men har som sagt börjat strula nu på senare tid.

Min teori är att det är något med routern. Den kopplades in ungefär samtidigt som problemen uppstod.

Någon som har/haft samma problem och erfarenheter?

P.S. Jag har INGEN avsikt att byta till ovan nämnda tredje parts program. Tänkte bara poängtera det. Enligt min strängt subjektiva åsikt är deras funktion sämre än orginalet. D.S.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 07:31

Har du problem med något annat än MSN messenger?
Om inte : messenger och passport -servrarna var alltid struliga förr, så jag skulle misstänka dom.

Hmmm, en grej har dykt upp på sistone. En skum detalj. Vet inte riktigt om den har med MSN strulet att göra. När jag skriver in en URL direkt i Firefox får jag upp att sidan inte kunde hittas. När jag klickar via favoriter så funkar det. Vad jag kan minnas har det inte hänt tidigare.

Sen fungerade MSN hur bra som helst innan, tro det eller ej. Kopplades aldrig ner, innan bytet till msn messenger fungerade dock adium/proteus mycket dåligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-18 09:20

En långsökt chansning. Hur är det med dina DNS servar. Jag menar om sidan inte kunde hittas normalt men kunde hittas via favoriterna kunde det vara nåt med kontakten till DNS servrarna.

Skulle kunna vara DNSen, men det händer väldigt sällan så jag tror nog att den är ok. Det var mer att det råka, av slumpen möjligtvis, sammanträffa med stunder då MSN bråkade...

Jag har själv haft liknande problem med MSN. Jag kör dock inte trådlöst. Problemet hos mig berodde på att min ADSL-anslutning (BBB) var jäkligt skakig och "gick ned" stup i kvarten. Om bredbandsuppkopplingen dör, om så bara en kort stund, så kommer MSN att logga ur.

Så har det alltid varit för mig, vare sig jag kör trådlöst eller med sladd och vilket nätverk jag än sitter i. Det är något fel på den officiella MSN-klienten. Jag gick över till aMSN istället och det funkar mycket bättre, så det kan ju inte vara något fel på nätverket?

Har liknande problem på min dotters maskin men inte på min bärbara. Trådlöst eller ej. Vi kör med likadant system och orginal MSN-klient.

Jag misstänker nog kvaliten på uppkopplingen ändå. Om jag inte minns helt fel finns det en "keep alive" option i många tredje parts lösningar, dvs att nonsens information skickas ut lite då och då för att visa till servrarna att klienten lever och är 'aktiv'. Möjligen är en sådan implementerad per automatik i andra lösningar men inte MSN Messenger.

Utifall en 'sämre' uppkoppling skulle då möjligen time-outer från servern sett löpa ut då klienten varit inaktiv. I en situation där nonsens information skickas lite då och då skulle ju inte time-outen överskridas, klienten skulle då följaktligen få fortsätta leva.

I vilket fall verkar det som det är mycket lite att göra åt saken.

Har också problem med att jag loggas ut från MSN lite då och då. Vissa dagar loggas man ut väldigt ofta. För en kort tid sedan var det ju helknas under två dagar. Endast vissa kunde logga in. Tror bestämt att det inte är något bekymmer med våra maskiner och uppkopplingar utan att det är MSN-servrarna som strular.

Min MSN loggar ur cirka 20 ggr om dagen via Adium.
Skapligt kul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-20 18:44

Jag har precis samma problem som föregående talare. Det har ju gått hyffsat lång tid sen ni pratade om detta i denna tråden.. Kanske har det dykt upp en lösning? Har senaste versionen av både OS och adium. Vet någon nått?

1
Bevaka tråden