Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn blir segare och segare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det 5e gången jag måste installera om XP på min mac sedan jag köpte den..

Den fungerar perfekt under några månader sedan blir den segare och segare och tillslut kan jag inte jobba med den alls. Detta har nu hänt 5 gånger och det var ca 2 månader sedan jag gjorde en om installation. Det börjar ofta med internet explorer: segt att hoppa mellan flikar, skrivbordet och andra program i aktivitetsfältet. Sedan börja outlook att strula. Programmet blir segare och segare att öppna. Sedan börjar de andra programmen att strula. Jag kan heller inte stänga av datorn utan skärmen blir grå och jag måste stänga av den med power knappen.

Jag får samma symptom varje gång.
Jag använder boot camp 2.1 men fick samma problem med tidigare versioner.
XP Service paket 3 (Körde sevice pack 2 innan)

Mac book pro
Intel core 2cpu
2.33 ghz
1.98 GB RAM
Kört virus program, defrag mm men inget hjälper.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag får väl börja med att utlysa en önskan om att inte förvandla denna tråden till en "skyll dig själv som installerar windows"-tråd.

Men vad gör du på din dator? Vad använder du för program i Windows?
Vilket antivirusprogram använder du? Hur kommer det sig att du använder just Explorer? Kan du tänka dig att använda Firefox istället? Kollat systemet efter ad-ware?

Är du säker på att du inte kan utföra dina sysslor i OS X istället?

Jag körde själv service pack 3 ett tag på min gamla dator o likadant nu när jag tänker tbx.... men det var ett virus.

Antivirus NOD32,
Sunbelt personal firewall
Spybot Search and destroy
Adobe Web Premium CS3
Adobe Design CS3
Har både firefox, explorer, mozilla (Det hjälper ju inte att använda firefox om hela datorn segar)
Min stationära dator har samma program men den har aldrig krånglat.
Sökt efter virus etc.

Ursprungligen av Stonevalley:

Nu är det 5e gången jag måste installera om XP på min mac sedan jag köpte den.....

Du tror inte att datorn vill säga något till dig ?
Som tex "Ge mig OS X så ska jag aldrig strula mer" ?;)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-20 14:20

Hur mycket ledigt diskutrymme har du? Kan ju vara något problem med växlingsfilen som fragmenteras...

Ursprungligen av bolle:

Hur mycket ledigt diskutrymme har du? Kan ju vara något problem med växlingsfilen som fragmenteras...

CS3 växlingsfil bör helst ligga på en annan HD än OS växlingsfil. Jag la CS växlingfil på en annan HD o genast laddar den 60-70 % snabbare (ungefär-subjektivt) i alla fall otroligt mycket snabbare än om den ligger på samma HD som OS.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-20 14:35

Ok denna tråden började spåra ut lite väl mycket så raderade OT, han vill ju trots allt ha hjälp med att få XP att fungera, inte uppgradeara till ett annat OS eller andra programversioner.
/Mod

Så där var det för mig också när jag körde Windows XP på min Acer TravelMate. Det fungerade i början, men så plötsligt blev det segare och segare och det hände även andra problem. Nu använde jag inte riktigt de program du kör med, men ändå...

Webb-programmen: ha cachen frånslagen och ta bort temporära filer så snabbt som möjligt, låt så lite som möljigt sparas i datorn. Här är något som annars växer och växer...

Norton Antivirus kan orsaka problem i datorn, inte i början men efter ett tag. Den gör något med filerna. Alternativet Panda kan också göra det (körde den på ett jobb och vi hade bara problem med det hela tiden, men å andra sidan var det i ett nätverk och där fungerade den Pandan inte så bra, detta var några år sedan kanske det har förbättrats nu).. MacAfee antivirus har jag kört på ett jobb och efter några månader så gick det inte längre att uppgradera programmet med nya virusdefinitioner och det gick inte att ominstallera programmet heller. Problemet med antivirus-program är att de djupdyker i datorns filer. De som jag upplever har bäst stabilitet i det långa loppet, det är F-Secure och Kaspersky.

AdAware körde jag för att få bort SpyWare. Jobbigt program att köra egentligen, den hittade massa spyware hela tiden, men viktigt ändå att hålla borta detta från datorn för spyware lägger ut massor med filer och allt bara växer.

Det här med brandväggen du kör - Windows XP har ju en inbyggd. Varför ha två?
Jag skulle ta bort den extra om jag vore du.

Så det råd jag ger - som komplement till det som redan skrivits i tråden - är att få ner systemet, ha så slimmat system som möjligt, så få grejjer i gång samtidigt som bootar med Windows.

Tack för alla tips. Det finns givetvis en anledning varför jag kör PC på min Mac annars hade jag ju självklart bara använt OS X. Jag försöker hålla systemet så slimmat som möjligt raderar alltid temporära filer, kör defrag, skannar för antivirus och spyware mm. Har inga spel installerade. Besöker oftast samma sidor på nätet, några nyhetssidor, facebook mm sällan att jag "surfar runt" Systemet ser exakt likadant ut från installationen tills den börjar krångla, det vill säga att jag inte har installerat några nya program under tiden. Så allt är samma och det tar ca 3 månader tills den börjar krångla igen. Så nu vet jag att om 3 månader måste jag installera om allt vilket tar en väldigt lång tid. Skall testa att lägga växlingsfilen för CS3 på en annan HD.
Vill hälst slippa byta till en PC. Jag trivs med min Mac

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-20 17:32
Ursprungligen av Stonevalley:

Nu är det 5e gången jag måste installera om XP på min mac sedan jag köpte den..

Den fungerar perfekt under några månader sedan blir den segare och segare och tillslut kan jag inte jobba med den alls. Detta har nu hänt 5 gånger och det var ca 2 månader sedan jag gjorde en om installation. Det börjar ofta med internet explorer: segt att hoppa mellan flikar, skrivbordet och andra program i aktivitetsfältet. Sedan börja outlook att strula. Programmet blir segare och segare att öppna. Sedan börjar de andra programmen att strula. Jag kan heller inte stänga av datorn utan skärmen blir grå och jag måste stänga av den med power knappen.

Jag får samma symptom varje gång.
Jag använder boot camp 2.1 men fick samma problem med tidigare versioner.
XP Service paket 3 (Körde sevice pack 2 innan)

Mac book pro
Intel core 2cpu
2.33 ghz
1.98 GB RAM
Kört virus program, defrag mm men inget hjälper.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag kör flera olika WinXP instanser (både i BootCamp och Fusion) och jag har märkt en tydlig "seghet" efter SP3. Märkbar skillnad mot de instanser som fått ligga kvar på SP2.
Har ingen teknisk förklaring (mer än just att jag tror det beror på SP3) men har heller inte tyckt att det har blivit läge för om-install... än
Om jag ska föreslå något är det att INTE lägga på SP3 nästa gång du installerar om. Uppstår felen på samma sätt, så är det då alltså inte Windows utan själva datorn som är orsak.

Måste man ha antivirus?

Dum fråga kanske men måste man ha antivirus när man kör XP på Mac:en?

Det känns som den segar duktigt när Avast letar igenom filerna innan start av olika applikationer.

Tyvärr så hade jag redag lagt på SP3 innan jag såg meddelandet. Vågar man avinstallera SP3 eller finns det risk att den börjar strula då? Men jag hade samma problem när jag körde sp2.

Kjellebelle: Ja du måste ha antivirus om du kör Mac.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-23 08:28
Ursprungligen av Stonevalley:

Tyvärr så hade jag redag lagt på SP3 innan jag såg meddelandet. Vågar man avinstallera SP3 eller finns det risk att den börjar strula då? Men jag hade samma problem när jag körde sp2.

Har inte praktiserat avinstallation av SP3, men min magkänsla säger mig - LÅT BLI!
Ta då hellre jobbet med att göra en fräsch nyinstallation och stanna vid SP2. O:-)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-23 17:34
Ursprungligen av Stonevalley:

Tyvärr så hade jag redag lagt på SP3 innan jag såg meddelandet. Vågar man avinstallera SP3 eller finns det risk att den börjar strula då? Men jag hade samma problem när jag körde sp2.

Hmmm, känner inte igen dina problem alls
Känns din Mac (MAC OS X) frisk annars?
Har du kollat med Apples support?

Vet att det är en dålig tröst, men mina XP instanser har kört fint i både BC och Fusion i snart 2 års tid utan ominstallation (ja, förutom med SP3 då). Så jag har tyvärr inte fler tips

Jag vill minnas mig att det var något vajsing med just Service Pack 3 och BootCamp, men att det skulle ta sisådär 3 månader innan det blivit riktigt illa tror jag inte det var. Kan dock med god sannolikhet ha en inverkan, eftersom Windows ibland förefaller vara baserat på minst 10% magi. Dock skulle jag göra som Macsimal säger och inte lägga in SP3 riktigt än. Jag kör med Windows XP SP2 på min MacBook och det är samma installation som för ett år sedan, utan några direkta skillnader i hastighet.

Antivirus bör man kanske köra lite då och då, men så länge man inte öppnar alla möjliga skräpfiler man kan få i e-posten och låter bli att ladda ner saker från skumma ställen så brukar man klara sig ganska bra. Bättre är det också om man låter bli Internet Explorer eftersom den i mångt och mycket brister i säkerhet och funktionalitet jämfört med exempelvis Firefox.

Brandvägg är dock absolut att rekommendera och jag personligen skulle inte kasta upp en Windows-maskin på nätverket utan att ha åtminstone den inbyggda brandväggen aktiverad. Den må vara bristfällig, men är å andra sidan långt bättre än att inte ha en brandvägg alls!

Kul annars att min MacBook är den bästa maskin jag hittills kört Windows på... Lite mysko känns det allt ibland.

1
Bevaka tråden