Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka till auktioner och dylikt via radannons på 99?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Själv tycker jag att jag ser fler och fler annonser där rubriken är som vanligt men att annonsen i sig inte säger mer än

Ursprungligen av Gemene annonsör:

Jag säljer xxx. Se länk.
(Länk till Tradera)

Till en radannons tycker jag inte ska innebära reklam för en auktion. En radannons tycker jag ska innebära information om objektet till salu, samt ett prisförslag. Jag menar, om jag PM:ar personen så kommer jag ju inte kunna köpa den genom 99, utan jag kommer ju bli tvungen att köpa från Tradera!

Så reklam för sina auktioner på Tradera tycker jag ska hållas härifrån. Det som säljs via radannonser på 99 tycker jag ska kunna köpas genom 99. Annars kan ju 99 istället göra reklam för relaterade annonser på Tradera och tjäna pengar på det.

(Exempel: http://www.99.se/mac-s-ljes/253222-spore.html)

Det håller jag också med om och har tänkt på ett tag. Det är ju inte längre radannonser.

Och syftet med tråden är inte att döpa om tjänsten, utan snarare hålla borta reklam av försäljning på andra sidor. Det som annonseras på 99 ska säljas via 99, annars har det hamnat på fel ställe!

  • Medlem
  • Öland
  • 2008-10-20 07:30

Ställer mig upp och startar en lång och utdragen stående ovation!
Så ofta man har blivit irriterad på detta men aldrig själv kommit på att så här borde det inte vara.

Ställer mig bakom henkebarn till 100%!

instämmer till fullo.
Annonser skall vara annonser och inte auktioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 09:02

Absolut!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-20 09:29

Instämmer!

  • Medlem
  • 2008-10-20 09:29

Det här har diskuterats bland moderatorerna förut, och det vi kom fram till då var följande:

Det är ok, men! Annonsen bör innehålla motsvarande information som om man hade sålt enbart här, dvs en bra beskrivning av objektet och liknande.

Den här inställningen kan givetvis ändras om vi ser behovet.

Min privata inställning är som följer (citerar mig själv från diskussion i moderatorforumet):

Citat:

Lite småfult är det, men jag ser ändå det bättre att tillåta det än att förbjuda det. Om det däremot blir standard att man gör så (har inte sett sådana tendenser på 99musik) så kan man börja peta lite på det tycker jag. I sådana fall även skriva ner det tydligt i forumsreglerna så att man kan hänvisa till något.

(mer generella tips kring bra säljesannonser finns här: http://www.99.se/musikprylar-s-ljes/131746-inneh-ll-i-bra-s-ljannons.html)

Jo, men om något auktioneras kan man ju rimligtvis inte sälja det till någon som vill köpa det privat via 99.

Och är det inte till salu via 99 bör det inte annonseras om det här heller, då är det ju helt enkelt reklam. Reklam av den typen (som ger vinst) är ju inte tolererad på forumet annars, så det känns bara fel att man ska få göra så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-20 16:28

Detta är defenitivt på tapeten igen...
http://www.99.se/syntar-s-nt/253260-docktheremin-till-leere.html

Var går gränsen? Om man vill ha budgivning av 99or kan man väl sköta den "internt" här istället?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-20 16:55

Jag går mot strömmen och håller inte med!
Som jag ser det: Via 99(musik iaf) säljer man ofta saker lite billigare, dels för att man litar på köparna, man kan posta en pryl innan pengarna sitter på ens konto utan att behöva vara orolig för att bli blåst, för en osmidig affär, osv. Men, ibland kan man av olika skäl vilja mjölka ut så mycket pengar som möjligt ur ett objekt, eller misstänka att intresset för ens objekt inte är tillräckligt stort på 99 för att kunna få det sålt, och då tycker jag att det bara är bra om någon man litar på får chansen att buda på det på exempelvis Tradera, blir ju en bonus för både mig och köparen ifall vi vet att det är en fellow 99:a man handlar med. Sen behöver det inte ge vinst heller, en traderaauktion kan bli ett riktigt kap för köparen om det inte finns så många intressenter.
Säljaren _kan_ tjäna på det, köparen _kan_ tjäna på det (rent ekonomiskt), Tradera tjänar definitivt på det men det ligger ju inte i någons intresse att dra in pengar till dem, men framförallt så kan jag inte se vad 99 skulle förlora på att tillåta detta, vinsten är att medlemmarna kan göra affärer med någon bekant istället för okänd, samt att köparen får chansen att buda på ett för den eftertraktat objekt som annars kanske hade gått denne helt förbi.

klart att 99-pris är kul. Det brukar ju vara så på forum. Men behöver du pengar så kan du alltid sätta ett vanligt pris. I mina ögon bör affärerna på 99 skötas via pm eller mail. Inte via auktion på en annan server som något annat företag tjänar pengar på!

Så 99mac har ensamrätt på de annonser som skrivs i annonsforumet?

Håller med Bobbski.

När det gäller Mac grejer så handlar det egentligen om att informera där de flesta potentiella köparna finns.

Det är mycket skitsnack om Tradera och Blocket, men jag tycker att den förstnämnda är ett av de bästa sätten att göra säkra affärer med folk man inte känner (bara för att folk finns här betyder det inte att de är seriösa!).

Jag tycker det är helt ok att lägga in en annons för ett objekt som man själv väljer att sälja via auktion för att få ett bra pris. Inte alla som bara vill bli av med saker utan kanske gör det för att finansiera ett annat köp. Varför då inte kunna informera där de flesta håller till, alla sitter ju inte och trålar genom alla auktioner.

Sedan finns det ju bättre och sämre sätt att göra det på. Lite stil och innehåll måste det ju vara.

Jag menar givetvis inte att man inte får annonsera någon annanstans. Klart man får och BÖR göra det. Men om man auktionerar ut en vara på Tradera så bör den rimligtvis finnas kvar för den som vinner auktionen, vilket innebär att den endast kommer säljas via tradera. Jag kan inte köpa den genom 99 utan någon auktion. På så vis är den inte tillgänglig genom annonsen den ligger ute i på 99.se.

Att lägga upp en annons med texten

Ursprungligen av annonsören:

Hej!

Jag säljer ett stycke MacBook Pro x.xghz (rev x från 200x)
x GB ram
x GB HDD
x" skärm

Säljes i x skick, med x medföljande tillbehör. Se bilder i min annons på blocket: Länk

är i mina ögon helt ok! Däremot är inte mitt exempel i första inlägget ok. Precis som det inte är ok att skriva reklam för sitt företag i andra trådar på forumet, även om det kan vara relevant.
En auktion på tradera är knappast lika tillgänglig för oss 99:are som en vanlig radannons som sköts via telefon, PM eller SMS.

Jag ställer mig också bakom henkebarn i det här fallet.
Helt och hållet.
Och eftersom henkebarn argumenterar bra för saken så behöver jag inte ens fylla i med något. Tack för det

Jag ser det mer som ett sätt att informera (annonsera) att datorpryl finns tillgänglig och Tradera är ett sätt att genomföra affären, och tycker personligen därför att det är ok, men jag förstår också era argument.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-10-23 11:24
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag ser det mer som ett sätt att informera (annonsera) att datorpryl finns tillgänglig och Tradera är ett sätt att genomföra affären, och tycker personligen därför att det är ok, men jag förstår också era argument.

Jag kan bara instämma och ser inget som helst problem med det hela. Om någon upplyser mig om något som finns att köpa, som förhoppningsvis är lite billigare, oavsett var så ser jag det bara som en fördel.

Ursprungligen av iggy:

Jag kan bara instämma och ser inget som helst problem med det hela. Om någon upplyser mig om något som finns att köpa, som förhoppningsvis är lite billigare, oavsett var så ser jag det bara som en fördel.

Men om tradera-annonser ses som "upplysning om möjlighet att köpa något billigare" så anser jag att man istället kan leta på tradera efter det man söker.

Det är skillnad på reklam och försäljning. Föreställ dig vad Konsumchefen hade sagt om någon kom in och satte upp ett blad i Konsumbutiken om "Tokbillig oxfilé - Endast hos Ica!". Det som säljs via tradera säljs inte via 99 och därför hör inte annonser om traderaauktioner hemma på 99.se!

Jag är förvånad av att endast 1 administratör/moderator kommenterat tråden.

Ursprungligen av henkebarn:

Det är skillnad på reklam och försäljning. Föreställ dig vad Konsumchefen hade sagt om någon kom in och satte upp ett blad i Konsumbutiken om "Tokbillig oxfilé - Endast hos Ica!". Det som säljs via tradera säljs inte via 99 och därför hör inte annonser om traderaauktioner hemma på 99.se!

Jag är förvånad av att endast 1 administratör/moderator kommenterat tråden.

OK, här har du synpunkt från en moderator till:
Jag ser inget problem i att man lägger in länkar till auktioner i vårt köp- och sälj-forum. Men jag skulle vilja ha en regel som säger att man måste skriva lite info om varan, så att annonsen inte bara innehåller länken. Sådana "tomma" annonser ska vi inte ha här, tycker jag. Man ska veta vad det är som säljs utan att behöva klicka på auktionslänken.

Och angående ICA/Konsum-liknelsen:
- Konsum lever på att sälja livsmedel. ICA är en direkt konkurrent till Konsum. Att ICA lockar över kunder är negativt för Konsum.
- Vi lever inte på vårt köp- och sälj-forum. Tradera är inte en direkt konkurrent till 99.se. Att en försäljning sker via Tradera innebär inget negativt för 99.se.
Så där är stora skillnader som gör att den liknelsen inte var så lyckad, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Vi lever inte på vårt köp- och sälj-forum. Tradera är inte en direkt konkurrent till 99.se. Att en försäljning sker via Tradera innebär inget negativt för 99.se.

Det är väl själva kärnan i frågan, men visst samtycker jag också till mer tydlighet, inte bara i detta fallet

Jag håller helt och hållet med SkrotNisse i den här frågan. Vari ligger problemet?

Ursprungligen av ztaafen:

Jag håller helt och hållet med SkrotNisse i den här frågan. Vari ligger problemet?

+1

njkbgxcgfj

Huh ?!?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Huh ?!?

Jag håller alltså med, men att bara skriva +1 var för kort för forumet så jag la till lite tecken...

1 - .

(Jag använder FORTH och misstycker....)

I feel so enlightened...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 17:29

Skulle man inte kunna kräva att säljarna skriver att det gäller tradera eller var det kan vara i rubriken? Därigenom slipper sådana som jag att klicka upp posten

Ursprungligen av Katinka:

Skulle man inte kunna kräva att säljarna skriver att det gäller tradera eller var det kan vara i rubriken? Därigenom slipper sådana som jag att klicka upp posten

Well, om inget annat är det en bättre lösning än att bara låta det bero. Men långt ifrån optimalt.

Jag tycker att Jesper sagt detta ganska bra, och för att argumentera FÖR att man ska få annonsera en sak här och sedan sälja den GENOM Tradera är att flertalet gånger när man svarat på en annons här så har säljaren tagit budgivning, vilket effektivt blivit blind budgivning där man inte har någon aning om den/de andra budgivarna existerar. På Tradera är deta uppenbart (att det sedan ibland finns folk som driver upp priserna där är en annan sak).

Typexempel, jag köpte en MacBook Pro här av en medlem och slutpriset hamnade en bra bit över annonspriset (som ni kallar det 99.se priset), så då faller det argumentet.

Man annonserar HÄR för att här finns det en massa Macanvändare, och så säljer man genom Tradera, på ungifär samma sätt som man kanske skulle kunna hänvisa till Blockets girotjänst.

MEN så klart ska annonsen vara shysst utformad så att det står vad som gäller, exempel:

xBook X GHz XGB RAM X GB HD X-drive etc.
Säljes genom Tradera auktion 3*w.tradera.com/aid_xxxxxxxx

Bevaka tråden