Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sladden från strömjacket till laddaren

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 16:30

Jag undrar om det går att köpa sladden som går till MBP laddare från strömutaget, alltså inte den tunna som går till datorn från laddaren, utan den som går från strömjacket till laddaren (den man kan byta mellan den med sladd eller den med bara "strömpinnarna"?

Vet någon vad den sladden heter och var jag hittar en sådan?

den hittar du i vilket elektronik affär som helst. Samma kabel som sitter i många dvd-spelare, kamera laddare osv..
Det är bara och ta med laddaren och visa uttaget för någon expedit..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 16:56

Tyvärr så kan jag inte ha en sådan som som är till typ radio/dvdspelare, för då har jag ingen jordning och min MBP ger ett brummande ljud genom ljudkortet då och då (måste ha ett bra ljudkort då jag ofta använder MBP till att skapa musik). Måste vara den som är Apple orginal så jag får med jordningen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-19 17:58

Du borde kunna köpa en av en välsorterad apple-handlare kan man tycka.

kolla på apple store?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 22:21

så klart att jag har!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-19 22:31

"AirPort Express Stereo Connection Kit med Monster Cables-kablar" innehåller bland annat en 1.8m lång förlängningskabel.

Jordning? Det är väl bara två pinnar in i själva transformatorn/laddaren? Jorden är väl mest en attrapp för att kontakten skall passa i ett jordat vägguttag?

Så är det iaf på min iBook-laddare, och kör själv - vid behov - med en vanlig "bergsprängarkabel"*. Använder även Ikea-adapter så att de amerikanska utvikbara stiften kan användas direkt.

[OT]
*Ungdomar: En bergsprängare var en populär benämning på en portabel stereokassettbandspelare, och myntades iom lanseringen av en Hitachibandspelare för snart trettio år sedan.

Ursprungligen av http://m3.idg.se/2.1022/1.117119:

Ordet ”bergsprängare” dök upp hos Hitachi när deras TRK9150 skulle lanseras i Sverige.
- Någon tyckte den såg ut som en bergsprängarbox, med handtaget som T:et som man detonerar med, berättar Anders Magnusson på Hitachi.

Bilder: Hitachi bergsprängare ORIGINALET = Kult ! på Tradera. Övrigt | Stereo &
[/OT]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 14:35
Ursprungligen av johan_tanying:

Jordning? Det är väl bara två pinnar in i själva transformatorn/laddaren? Jorden är väl mest en attrapp för att kontakten skall passa i ett jordat vägguttag?

Så är det iaf på min iBook-laddare, och kör själv - vid behov - med en vanlig "bergsprängarkabel"*. Använder även Ikea-adapter så att de amerikanska utvikbara stiften kan användas direkt.

[OT]
*Ungdomar: En bergsprängare var en populär benämning på en portabel stereokassettbandspelare, och myntades iom lanseringen av en Hitachibandspelare för snart trettio år sedan.

Bilder: Hitachi bergsprängare ORIGINALET = Kult ! på Tradera. Övrigt | Stereo &
[/OT]

om du tar bort den från laddaren och kollar in så ser du 2st metallbleck som är jordningen. är så på både MB och MBP så jag antar att det är så på iBooken också.

Ursprungligen av covent:

om du tar bort den från laddaren och kollar in så ser du 2st metallbleck som är jordningen. är så på både MB och MBP så jag antar att det är så på iBooken också.

Icke. Men den är iofs inte köpt i Sverige.

Kan f.ö. inte minnas några metallbleck på den MBP (1 gen) jag lånade i somras. Där stoppade jag i just en gammal bandspelarkabel för att få täcka avståndet skrivbord->vägguttag.

Ja den går att köpa, som reservdel. Art. nr: ZM922-5463
Kolla med närmaste Apple Butik om de har eller kan ta hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 14:36
Ursprungligen av metalmike:

Ja den går att köpa, som reservdel. Art. nr: ZM922-5463
Kolla med närmaste Apple Butik om de har eller kan ta hem.

Tack, lade en order idag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 16:08

Det går att köra men då är inte MBP inte jordad, man måste kolla i själva skenan på PS delen

1
Bevaka tråden