Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IMAP eller POP mail?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag ett pop-konto mail men funderar på att byta till IMAP pga min IPhone.
Anledningen är att jag vill att skickade mail från Iphone även skall synas på min dator. Nu skulle jag vilja höra om någon har erfarenheter från det och vilka för/nackdelar som finns.
Tacksam för alla svar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-20 14:44

Jag skulle nog säga att IMAP är överlägset på i stort sett alla punkter. Den enda nackdelen jag kan komma fram till är att det krävs en del utrymme på din epostserver. - Alla dina mail ska ju lagras där.

Några fördelar värda att nämna:
- Du kan komma åt alla dina mail överallt där det finns internet (om du har ett webmailgränssnitt från din mail-leverantör)
- Som du redan tänkt på gäller det du gör på ett ställe överallt - om du flyttar ett mail från, säg, inkorgen till en annan mapp på din iphone är mailet flyttat när du kommer hem till datorn.
- Samma sak gäller med markeringen för lästa mail. Om du läser mail i din iPhone är de markerade som lästa hemma på datorn också.

Tack för svar.
Kan jag komma åt mina mail offline? dvs redan skickade eller mottagna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 15:22
Ursprungligen av artistfinder:

Tack för svar.
Kan jag komma åt mina mail offline? dvs redan skickade eller mottagna.

Ja, jag har ett IMAP-konto. Då jag inte är uppkopplad till internet kan jag fortfarande läsa gamla mail, dvs, min dator har kopierat dem. Jag behöver inte göra något speciellt för att det ska bli så.

Flytta även dessa meddelanden till servern så kommer du åt allt.

Jamen om jag inte har tillgång till servern?

Om du konfigurerar IMAP-kontot i ditt mailprogram så är det ju bara att kopiera upp de gamla mailen där, du behöver inte nån mer tillgång till servern än så.

Jaha.. jag kanske missförstod frågan. Tänkte att du menade mail du skickat med ditt POP-konto..

I Mail kan du ställa in om programmet skall lagra kopior av alla brev lokalt eller om den bara skall lagra det på servern.

Enligt telia kommer jag inte att kunna synka mina skickade mail på Iphone med min egen dator då jag måste skicka via deras SMTP-server.

"De mail du skickar från din iphone går ej att få upp i outlook etc. eftersom de använder sig av olika servrar, ett exempel är att mail du raderar på din telefon ligger kvar i den vanliga inkorgen på daton. Så tyvärr är det en omöjlighet på alla telefoner i dagsläget...

Nathalie Drambo , Telia Butik Humlegårdsgatan"

Hur har ni löst detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 12:38
Ursprungligen av artistfinder:

Enligt telia kommer jag inte att kunna synka mina skickade mail på Iphone med min egen dator då jag måste skicka via deras SMTP-server.

"De mail du skickar från din iphone går ej att få upp i outlook etc. eftersom de använder sig av olika servrar, ett exempel är att mail du raderar på din telefon ligger kvar i den vanliga inkorgen på daton. Så tyvärr är det en omöjlighet på alla telefoner i dagsläget...

Nathalie Drambo , Telia Butik Humlegårdsgatan"

Hur har ni löst detta?

jaghar exchange så då löser det sig alltid, alternativet kanske är gmail, tror att det funkar - nån här kanske vet mer

Använder gmal och mac.se IMAP.
Apple Mail hemma, iphones inbyggda i iphone.

Ställt in gmail:en eftersom den vart rejält inarbetad att vidarebef till mac.se.
Mac.se använder imap och funkar kanon. 450:- om året

Funkar kanon, mailen hamnar i både iphone och MBP'n.
Kan svara varifrån som helst.

IMAP är ett system för att brevprorgrammet i datorn och en extern server via internet, ska spegla varanda. Dvs - de brev som är på servern finns också i den egna datorn, och tvärt om. De brev som man har skickat från den egna datorn - finns också i serverns Skickat-mapp. Om du skickar ett brev från ett internetcafé någonstans och det hamnar i Skickat-mappen, så hamnar det i Skickat-mappen i din dator hemma när du är hemma igen och kopplar upp den. När man raderar ett brev i brevprogrammet i den egna datorn, så raderas det även på servern. In och ut-lådor speglar varandra.

POP har inte denna synkning. Med Pop hämtar du hem brev, och du kan i Apple Mail ställa in så att breven raderas från servern (jag har för mig att detta är utgångsvärdet).
In och Ut-mapparna speglar inte varandra. Det du skickar från datorn hamnar inte i serverns ut-låda automatiskt.

Fördelen med IMAP är att din e-post ser likadan ut på de enheter som är inkopplade på den, och du kan också få den tillgänglig via webben.

Jag testar detta via MobileMe nu och tycker det är jätteskönt och trevligt.

Observera nu, du kan fortfarande spara brev lokalt som inte finns på servern.
Jag har skapat lokala mappar för att arkivera sånt som jag inte känner att jag måste ha på servern. Man skiljer på lokala mappar och globala (sådana som även finns på servern).

Ursprungligen av Goflorp:

Mac.se använder imap och funkar kanon. 450:- om året
Funkar kanon, mailen hamnar i både iphone och MBP'n.
Kan svara varifrån som helst.

Ja mac.se funkar bra enda problemet är en sån som jag som inte kan slänga eller sortera mina mail. Jobbkontot står fn i 1 392 mail och då bytte jag klient för några månader sedan så äldre mail får jag leta efter i den gamla klienten :">

Men mac.se har duktigt med utrymme också (2GB) så där kan man spara mycket innan det blir fullt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-17 14:25

Jag lånar tråden lite, då jag har några funderingar kring mitt IMAP-konto hos one.com. Jag kör Mail, och IMAP. Servern verkar bara tillåta ett visst antal mejl, eller en mängd eller en tid, vilket gör att de försvinner efter typ 10 dagar. Jag vill ju ha synkning mellan dator och server (och iphone), men också att alla mejl sparas lokalt på datorn eftersom jag vill kunna gå tillbaka och kolla i gamla mejl.

Någon som har tips på hur jag ska konfigurera Mail för att uppträda som jag vill?

Jag kör Snow Leopard, ska kanske tilläggas.

Marcus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 00:57
Ursprungligen av Macke K:

Jag vill ju ha synkning mellan dator och server (och iphone), men också att alla mejl sparas lokalt på datorn eftersom jag vill kunna gå tillbaka och kolla i gamla mejl.

Någon som har tips på hur jag ska konfigurera Mail för att uppträda som jag vill

Om det idag är så att mailen försvinner från datorn när dom (av någon anledning) försvinner från IMAP-servern så kan du ändra i inställningarna för Mail.app så att du även sparar mailen lokalt:

Inställningar > Konto > Avancerat > under "Spara kopior av brev för läsning i frånkopplat läge" kan du välja Alla brev inkl. bilagor / alla utan bilagor / endast brev jag läst / spara inga.

(Gäller åtminstone i Leopard 10.5)

Har ni lyckats kopiera över epost som inte skickats via Gmail till Gmail via IMAP så att det visas i Gmail's Skickat-mapp? Det lyckas nämligen inte jag med när jag försöker skyffla över pop-hemplockade/skickade mejl via Outlook 2003.

När jag lägger över mejl som jag skickat ut från Outlook via andra konton (t.ex. Home.se) så visas avsändaren (dvs mitt eget namn) intill varje mejl i Gmail's listning istället för mottagarens namn. Dessutom visas felaktigt skickat-datum längst till höger i varje mejl-rad. Går jag in på mejlet ifråga ser jag rätt skickat-datum, men detta datum visas som sagt inte i list-vyn. Det är möjligt att man måste berätta för Gmail att det handlar om skickad epost, men jag hittar inget om hur detta görs (inte heller via Google).

Jag har även provat att låta mitt home.se-konto autentisera/verifiera mitt gmail-konto genom Lägga till en anpassad "Från:"-adress - Gmail Hjälp , men det hjälpte inte.

Har ni några förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 12:51
Ursprungligen av Mattias_N:

Har ni lyckats kopiera över epost som inte skickats via Gmail till Gmail via IMAP så att det visas i Gmail's Skickat-mapp? Det lyckas nämligen inte jag med när jag försöker skyffla över pop-hemplockade/skickade mejl via Outlook 2003.

När jag lägger över mejl som jag skickat ut från Outlook via andra konton (t.ex. Home.se) så visas avsändaren (dvs mitt eget namn) intill varje mejl i Gmail's listning istället för mottagarens namn. Dessutom visas felaktigt skickat-datum längst till höger i varje mejl-rad. Går jag in på mejlet ifråga ser jag rätt skickat-datum, men detta datum visas som sagt inte i list-vyn. Det är möjligt att man måste berätta för Gmail att det handlar om skickad epost, men jag hittar inget om hur detta görs (inte heller via Google).

Jag har även provat att låta mitt home.se-konto autentisera/verifiera mitt gmail-konto genom Lägga till en anpassad "Från:"-adress - Gmail Hjälp , men det hjälpte inte.

Har ni några förslag?

Har du testat Google Email Uploader?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-08 09:06
Ursprungligen av Macke K:

Jag lånar tråden lite, då jag har några funderingar kring mitt IMAP-konto hos one.com. Jag kör Mail, och IMAP. Servern verkar bara tillåta ett visst antal mejl, eller en mängd eller en tid, vilket gör att de försvinner efter typ 10 dagar. Jag vill ju ha synkning mellan dator och server (och iphone), men också att alla mejl sparas lokalt på datorn eftersom jag vill kunna gå tillbaka och kolla i gamla mejl.

Någon som har tips på hur jag ska konfigurera Mail för att uppträda som jag vill?

Jag kör Snow Leopard, ska kanske tilläggas.

Marcus.

Var är detta för sk*tsnack? (ursäkta ordvalet). Jag har kört mail hos one.com i flera år över IMAP, och jag har samtliga mina mail lagrade hos dem, där tas inga mail bort automatiskt, och den enda begränsningen av antal mail man får ha är ju det totala utrymmet man betalar för.

Mitt enkla tips är så här.

1. Regga ett Gmail-konto
2. Ställ in den på IMAP
3. Välj att din nuvarande mejladress ska vidarekopplas till Gmail (detta är busenkelt i Gmails inställningar, du behöver bara bekräfta ett mejl typ) och välj att dina skickade mejl ska se ut som skickade från din nuvarande adress.
4. Öppna din mejlklient, t.ex. Mail.app eller Thunderbird, och knappa in Gmail-IMAP-kontot.
5. Kopiera över alla dina POP-mejl till Gmails mappar (drag and drop).
6. Vänta tills allt har kopierats över.
7. ??? Enjoy.

Jag gjorde detta, då jag hade ca 5 gigabyte med mejl och bilagor lokalt på min Macbook Pro. Utan backup. Gmail ger frikostigt med utrymme.

Det är väldigt enkelt med Gmail och köra iMAP från iPhone. Gmail har t o m beskrivning med bilder hur du ställer in ditt mailkonto på iPhone, sedan har de speciella tips, vilka serverinställningar man vill ha på skickade, raderade och utkast. Det är bara att logga in, gå på Settings>POP/IMAP settings och där ska det finnas det en länk för att komma till alla möjliga lathundar för olika e-post program och mobiltelefoner.

Enligt dem ska kontot ställas in manuellt och inte via iPhones förbestämda Gmail mall.

Allt man skickar via gmail hamnar i Gmail>All Mail>Sent Mail. Den mappen kan du kolla från iPhone och från datorn e-post klient. Däremot så hamnar inte mailen automatiskt i din "skickat" mapp på din e-post klient med IMAP.

Bästa helt klart är att "Skickat" finns tillgängligt överallt (hemma, jobbet, iPhonen).
Ofta är det relativt lätt få det att funka med ta emot mail till flera datorer, men strulet kommer när man skickar.

Skickar jag ngt från hemmet kan jag på flygande fot ta upp samma mail, ända ngt litet och skicka det vidare.... så smidigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-27 12:35

Finns inga nackdelar med IMAP jämfört med POP.

Jag rensar i MAIL genom att markera ett par hundra mail och skriva ut till PDF. Det flimrar i några minuter sedan har man ett par hundra PDF-filer, ett för varje mail. Sedan kan man radera för att frigöra utrymme på servern. Man får dock tänka på att bilagor försvinner på det här sättet.

Nej, eftersom Google Email Uploader tyvärr inte verkar fungera med ett vanligt Gmail-konto.

Första svaret i FAQ:

"The Google Email Uploader is only enabled for users with Google Apps accounts, not standard GMail accounts."

FAQ - google-email-uploader - Project Hosting on Google Code

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-12-22 22:51

Jag kör IMAP resp POP mot egen server (Kerio). IMAP är bra, riktigt bra, om man använder webmail och flera mailklienter. Alltså vill kunna se inkomna och skickade mejl både i bärbara, i stationära och (troligen) även Iphonen.

Men är IMAP långsamt när man hanterar stora mängder mejl. Öppna 30 mejl, läs, radera... vänta... vänta, vänta, läs nästa radera .... vänta osv.

Kör jag samma mejl via en regel som gör att de hamnar lokalt hos klienten eller kör via POP går det blixtsnabbt.

Om IMAP är långsamt beror de väl kanske på en slö server?

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-12-24 14:13

Jag får ständigt felmeddelandet "coulndt connect to imap.gmail.com på min iphone då jag surfar med 3G, men surfar jag med WIFI fungerar allting som det ska. Jag blir galen hjälp mig!

  • Medlem
  • 2009-12-29 08:34

Nybörjarfrågor gällande IMAP:

Om man raderar ett mail på sin dator och sedan synkar dator mot servern med mailen. Försvinner då mailet från servern?

Försvinner det raderade maiet från andra datorer när man synkar dom nästa gång? Eller behöver man ställa in mail på datorerna på något speciellt sätt för att det skall hända?

Om du kör IMAP så ligger ju alla mail på servern. Med IMAP så syncar man normalt inget, raderar du ett mail försvinner det direkt från servern. Man arbetar direkt mot servern hela tiden. Således försvinner det från alla ställen samtidigt.

byte från POP

ännu en nybörjare här.- jag använder två datorer/en dagtid och en kvällstid/har fått rådet att byta från POP til IMAP. min fråga är - de mail som ligger uppe /öppnade med Mail/ försvinner de i bytet????
om de ligger öppnade i mappar, försvinner dessa????
någon som kan tipsa innan jag byter+
tacksam för svar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-07 20:48

Skapa ett nytt konto i inställingarna för programmet Mail inställt för synkronisering via IMAP innan du tar bort inställningarna du redan har för POP-kontot. De mail som för tillfället finns på mailservern kommer då synas i en ny mapp för IMAP (eventuellt tomt om det inte finns några mail på servern)

Sedan kan du dra över dina gamla mail från POP-mappen till den nya, och de synkroniseras åter upp på mail-servern. När du fixar IMAP på nästa dator följer de gamla mailen automagiskt med!

Kolla bara hur stort utrymme du tillåts ha för gamla mail på mailservern så du inte överskrider det.

1
Bevaka tråden