Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VisualHub/AudialHub läggs ner

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-03 22:56

Ett meddelande finns på deras hemsida att programmet läggs ner, tråkigt tycker jag då jag trivdes med Visualhub för konverteringar till bla min iPhone.

http://www.techspansion.com/visualhub/

Det var inte så roligt

Skitsynd. Bra och roligt program! Tur man har sitt ex i alla fall!

Så...Handbrake vann. Jag använder mest MPEG Streamclip själv (till allt möjligt), men ibland blir det Handbrake också (när MPEG Stremclip av någon obskyr anledning vägrar ta en fil/filer).

Ursprungligen av Zimmerman:

Så...Handbrake vann.

Var det en tävling? Jag uppfattade inte programmen som direkt konkurrenter och jag tror inte det är eventuella framgångar för Handbrake som orsakat nedläggningen, det verkar vara personliga grejer för utvecklaren. Handbrake håller på att utvecklas i rätt håll, men hittills har VH varit rätt ensam i sin nisch, i form av enkelhet och så.

Well, det suger verkligen, köpte VH tidigt och har använt det mycket (t.ex. för att konvertera film från min Ixus till iPhone-optimerat format) och tycker det var väl investerade pengar. Jag har också promotat det rätt mycket här på 99mac.

Hade dom inte kunnat sälja det till andra utvecklare?

I Macvärlden går det ju att tjäna pengar på små programvaror om dom är välgjorda och fyller ett behov, eftersom folk faktiskt betalar för sig i högre utsträckning än i Windowsvärlden.

Här är instruktionerna för att ta rätt backup på VisualHub:

In order to get VisualHub working if you need to switch computers, you need to back up two things:

1: VisualHub itself
2: The conversion engine

To back up the conversion engine, Copy the folder at:
/Library/Application Support/Techspansion/

...for good measure, you can also back up your Preferences file, containing your registration info in case you lose the original purchase e-mail. It's at:
/Users/yourname/Library/Preferences/com.techspansion.visualhub.plist

Det verkar också som att nuvarande version har en chans att stå sig ett tag:

As far as I can tell, VisualHub 1.34 will continue to work up to and through Snow Leopard. I obviously can't predict the future and what Apple will do, though.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-04 06:51

jag som just behövde AudialHub hittade en länk med programet me det funkar inte då den ska hämta codec från utveklarens server.

VisualHub är skitbra att konventera filmer till apple Tv med. synd att han bara lägger ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 01:58
Ursprungligen av what:

jag som just behövde AudialHub hittade en länk med programet me det funkar inte då den ska hämta codec från utveklarens server.

VisualHub är skitbra att konventera filmer till apple Tv med. synd att han bara lägger ner.

geekmeetsgirl.net ~ Visualhub Tools
finns "the final official release of Audialhub and the extra's installer"

Eftersom länken finns på Techspansion forum och får ligga kvar utgår jag från att utvecklarna tycker det är OK att man kan ladda ner hela

Ursprungligen av Katinka:

geekmeetsgirl.net ~ Visualhub Tools
finns "the final official release of Audialhub and the extra's installer"

Skönt att hitta med alla Extras, gillade/gillar Audialhub och nu när jag bytte dator ville jag såklart ha med den i programsviten

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-05 18:39
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-10-06 18:19

Innebär detta att man får cracka programmet?

Ett av de få sharewareprogram genom tiderna (ca 20 år med Mac nu) jag bestämt mig för att behålla och köpa. För att det är så sjukt bra, enkelt och snabbt och värt varenda spänn. Jag vill bara säga AAARGH!!

MPEG Streamclip är fult men det rockar fett. Att ett sådant program är gratis är sensationellt. Behöver man rippa scener från en DVD t.ex. så är det suveränt - konkurenterna kostar pengar och buggar fett.
Att packa filmer för ATV och iPhone/iPod innebär kanske en aning fler moment jämfört med t.ex. VisualHub och HandBrake - men å andra sidan kan man ställa in bättre och få ner filstorlekar utan att förlora synbar kvalitutt. När man packat en tid så vet man hur parametrarna ska ligga beroende på materialet.
Många proffs använder MPEG Streamclip - programmet sväljer nästan alla codecs och filsorter. Sanslöst bra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att packa filmer för ATV och iPhone/iPod innebär kanske en aning fler moment jämfört med t.ex. VisualHub och HandBrake - men å andra sidan kan man ställa in bättre och få ner filstorlekar utan att förlora synbar kvalitutt. När man packat en tid så vet man hur parametrarna ska ligga beroende på materialet.

Men det var precis där VH hade sin styrka, nämligen att det var en tuta-och-kör-lösning där man slapp fundera på några som helst inställningar (men dom fanns där ändå om man ville). Man behövde inte hålla på att lära sig genom "trial and error" för att rätt inställningar. Bara att välja destinationsformat och kvalité och så tog programmet hand om resten på ett kompetent sätt.

Mycket intressant. Det verkar inte vara exakt samma kod rakt igen, uppenbarligen, men något att jobba på för den som vill/kan ta tag i det.

Jag tror annars att detta är en nisch där det går att ta betalt för ett program. De som föredrar en idiotsäker process brukar också vara dom som är mer benägna att betala för det, medan dom som gärna meckar själva också är dom som är mera benägna att använda open source-alternativ (som ffmpeg i detta fall) även om det kräver mer jobb.

Ja! De har fortfarande roliga meddelanden i nya FilmRedux.

Nåja, då är jag nöjd iaf.

Såg just att det finns ett program som heter ReduxEncoder och beskriver sig som "based upon Techspansions VisualHub". Det verkar dock vara lite buggigt fortfarande, av kommentarerna på MacUpdate att döma.

Ursprungligen av Adrian B:

Såg just att det finns ett program som heter ReduxEncoder och beskriver sig som "based upon Techspansions VisualHub". Det verkar dock vara lite buggigt fortfarande, av kommentarerna på MacUpdate att döma.

De började jobba med Redux strax efter att VisualHub lades ner, men den är som du säger fortfarande i ett väldigt tidigt skede... Och har varit ett bra tag nu.

Ursprungligen av Capeman:

De började jobba med Redux strax efter att VisualHub lades ner, men den är som du säger fortfarande i ett väldigt tidigt skede... Och har varit ett bra tag nu.

Ja, jag hade bara missat att FilmRedux (som ju varit på tal i den här tråden sedan länge) bytt namn och blivit ReduxEncoder.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-23 11:25

Vad är det ReduxEncoder gör som inte Handbrake kan göra?

Ursprungligen av planB:

Vad är det ReduxEncoder gör som inte Handbrake kan göra?

Vet inte om det är så stor skillnad längre. Men när VisualHub lades ner var skillnaden milsvid, framförallt i gränssnitt och enkelhet. Hanbrake spelade aldrig på samma planhalva på den tiden för de som ville ha en tuta-och-kör-lösning utan att behöva bry sig om inställningar, format och annat.

Men sedan dess har Handbrake tagit viktiga steg framåt från 0.9.3 och framåt och hur stor skillnad det är idag vet jag inte.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-23 11:53
Ursprungligen av Adrian B:

Vet inte om det är så stor skillnad längre. Men när VisualHub lades ner var skillnaden milsvid, framförallt i gränssnitt och enkelhet. Hanbrake spelade aldrig på samma planhalva på den tiden för de som ville ha en tuta-och-kör-lösning utan att behöva bry sig om inställningar, format och annat.

Men sedan dess har Handbrake tagit viktiga steg framåt från 0.9.3 och framåt och hur stor skillnad det är idag vet jag inte.

Kolla gärna senaste versionen. Jag tror det hände rätt mycket med senaste utgåvan. Jag kör med en förinställning som heter Apple Universal för TV-bruk. Jag rör inga andra inställningar. Ställer bara in svenska subtitles och klickar på start. En videoguide på iLove:

http://www.ilove.nu/mactv/mactv-3-rippa-dina-dvd-skivor-med-handbrake/

På en iMac C2D 2.4 blir tar en dvd-film c:a dubbla speltiden med den inställningen. Jag brukade koda mina filmer på jobbdatorn under helgerna. Det går ju köa upp den och låta den jobba en seriesäsong.

Fast just att rippa DVD är ju inte poängen med VisualHub, det har alltid varit Handbrakes starka sida. Poängen med VH var att ta vilka videoklipp som helst som man har på datorn och automagiskt få dom konverterade till rätt ändamål (som iPod, iPhone eller annat). Men sedan 0.9.3 är alltså även Handbrake inne på dessa domäner.

Visst är 0.9.3 den senaste?

Ursprungligen av Zimmerman:

Visst är 0.9.3 den senaste?

Ja, det stämmer faktiskt. Då har det inte hänt något sedan november förra året.

Ett annat bra alternativ, som likt ReduxEncoder bygger på VisualHub, är Video Monkey som bland annat kan plocka information från internet för att skapa metadata i filerna. Det underlättar väldigt mycket om man som jag ofta lägger över tv-serier till iTunes.

http://videomonkey.org/

  • Medlem
  • 2010-02-02 10:39

Tog just hem Video Monkey men märker att jag inte kan välja annat än Apple Devices. Alla lösa videoformat är inte valbara. Vad kommer detta sig? =/

Mvh Fredrik

1
Bevaka tråden