Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny smbd process skapas hela tiden (10.4.9 server). Varför?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 10.4.9 server som delas ut med AFP och SMB till ett 20-tal användare. Någonting gör att nya smbd-processer skapas hela tiden och gamla avslutas. Antalet processer är hela tiden konstant men de får högre process ID med några sekunders intervall.

Loggen /var/log/samba/log.smbd upprepar detta i samma takt som nya processer kommer och går:

[2008/10/20 09:55:46, 1] auth_ods.c:opendirectory_smb_pwd_check_ntlmv1(387)
opendirectory_smb_pwd_check_ntlmv1: [-14090]opendirectory_user_auth_and_session_key key_length(0)

Kort och gott: Ska det vara så?

Känns spontant som någon dator försöker logga på och inte lyckas, men jag hittar inget i loggen som bekräftar detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 13:01

smbd spawnar en ny process för varje användare och inloggning mot filservern, så om klienten inte håller sessionen uppe utan hämtar sin fil, stänger och sedan hämtar en fil till osv så får du det beteende som du ser.

Tack för ett utmärkt svar!
Jag får köra uteslutningsmetoden för att se vilken/vilka datorer som gör detta.

Något annat verkar också skumt i min konfiguration.
Nu ligger process ID 0 kernel task och pendlar mellan 85%-95% av CPU.

Den kan väl inte påverkas av andra processer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 16:17

Kerneln är till för att hantera de resurser som finns för resten av systemet, dvs andra processer, så det som den alltid påverkas av är just andra processer..

Vad det gäller felsökning av smbd är det ju bara att du ställer upp log level i configen för smbd för att se vad/vem det är som orsakar "problemet"

1
Bevaka tråden