Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Belyst tangentbord på MacBook

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-19 20:47

Jag skall inhandla nya MacBook och vill ha det belysta tangentbordet i och med att jag ofta sitter i dämpad belysning. Dock tycker jag att det är lite i mesta laget att betala 3.000kr extra bara för det.

Hur är era erfarenheter med det belysta tangentbordet?
Jag undar hur mörkt det måste vara för att tangentbordet skall gå igång?
Skiljer det i battri resp. ström drift?

Jag har pratat med en bekant som har en PowerBook (eller MBP) och enligt honom så gick hans tangetbelysning igång först när det var becksvart i rummet.

Tacksam för svar
/Noel

Man kan slå på det manuellt när man känner för det också.

Har en MBP och sitter just nu i mitt vardagsrum med soft mysbelysning från 3 lampor, den närmsta 1 meter från mig. Tangentbordsbelysningen är igång och ser fin ut. Om han måste ha det bäcksvart är det nåt fel på den burken..

edit:

Ursprungligen av Rickard A:

Man kan slå på det manuellt när man känner för det också.

Den går ej att slå på om det är för ljust.

Ursprungligen av Johan S:

Den går ej att slå på om det är för ljust.

Jo. Jag sitter i ett upplyst rum nu och det är bara att slå på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-19 21:04
Ursprungligen av Rickard A:

Jo. Jag sitter i ett upplyst rum nu och det är bara att slå på.

Vad har du för dator?

Jasså. På min brukar det komma upp att det inte går när man försöker slå på den om det är för ljust..

Ursprungligen av Johan S:

Jasså. På min brukar det komma upp att det inte går när man försöker slå på den om det är för ljust..

Finns en kryssruta att man kan låta datorn styra ljuset på skärmen efter hur ljust det är, låter man bli den har jag för mig att även tangentbordet kan styras helt manuellt..

Workaround, lägg två pappersbitar över högtalargallren.....ljussensorn sitter under dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 10:02
Ursprungligen av Goflorp:

Finns en kryssruta att man kan låta datorn styra ljuset på skärmen efter hur ljust det är, låter man bli den har jag för mig att även tangentbordet kan styras helt manuellt..

Workaround, lägg två pappersbitar över högtalargallren.....ljussensorn sitter under dem.

På nya så sitter den vid webcamen o inte under högtalargallret...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-19 21:22

jag tycker de är ganska onödigt, finns kan de va bra ibland men de gångerna jag använder datorn i mörker är i sängen och då lyser skärmen upp tangenterna, detta är på en powerbook g4 som har silvriga tgt. det svarta kommer inte synas lika bra i mörker utan belysning, men för 3000:- tycker jag inte det är värt de.

Kan man slå av det? för liksom jag tror inte jag vill ha det för jag kan skriva på ett tangetbord utan att kolla på det så vrf ha ett onödigt lyse som bara drar batteri? Snälla säg att det går att stänga av funktionen!

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-10-19 21:33

om ni inte redan vet det så kan man bocka av "automatisk justering" i systeminställningarna så kan man reglera bakgrundsljuset som man vill via tangentbordet.

Mysig sak, men inte nödvändig, skärmen brukar ändå lysa upp omgivningen så pass mycket att man ser vad som står på tangenterna, men det handlar om lyx helt enkelt.

Senast redigerat 2008-10-19 23:48

Man kunde ju stänga av det på den gamla modellen. Kan säga att jag aldrig har använt det faktist. Tycker det räcker med ljuset från skärmen.. sen har jag en liten skada som göra att jag inte behöver titta på tangentbordet för att veta var tangenterna ligger :S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-20 09:40

Okej, tackar för alla tips.
Om man kan slå på / av den så känns det bra. Får dubbelkolla med säljaren så att man även kan göra det på nya MacBook.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-20 13:36

Knappen finns ju där, så det borde fungera. Dock är det bara två, mot tre som min gamla macbook pro har (den för att stänga av saknas, men man kan ju ändå sänka/höja).
http://images.apple.com/euro/macbook/images/overview-gallery2-20081014.jpg

Det är väl som på Air.

Det kan styras manuellt om det skall vara på eller av och i vilken styrka. Det drar omärkligt med batteri.

Det är en funktion som jag absolut inte skulle vilja vara utan och som jag älskar. Ser förbenat snyggt ut när det är tänt i mörkret och man kan skriva precis som vanligt.

Skärmens ljus kan inte på något sätt kompensera att ha backlit på ett svart tangentbord.

Du betalar inte 3000 för backlit. Det är betydligt snabbare CPU och större HD också. Om du har bestämt dig för att du bara behöver 2 GHz så må det vara hänt, men datorn är ändå mer framtidssäkrad och modern om du vill sälja vidare.

Det är en no-brainer att välja datorn med 2.4 och backlit.

MVH,

A

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-20 17:16

Jag skulle snarare säga att det är en smaksak. Jag har aldrig haft användning för belysningen på mitt tangentbord (man ska ju trycka på knapparna, inte titta )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-20 17:57

Jag tycker faktiskt det är riktigt pissigt att det inte finns med på ingångsmodellen faktiskt, av de nya varianterna förstås. (inte den gamla vita)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-26 10:30

Svart tangentbord i mörker är inget problem. Har man bara rätt fingersättning så tittar man aldrig på det ändå.

Ursprungligen av Smirf:

Svart tangentbord i mörker är inget problem. Har man bara rätt fingersättning så tittar man aldrig på det ändå.

Sicken fantastisk workaround. En skrivmaskinskurs på tre månader.
Det är ju exakt vad man behöver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 09:48

Det är ett tag sedan jag köpte min MB med bakgrundsbelyst tangentbord. Måste säga att jag inte ångrar mig en sekund över valet. Jag tillhör dem som fick lära sig att skriva analog!! skrivmaskin i grundskolan. Så jag tittar knappast på tangenterna när jag skriver längre texter, men vid vanlig surfning och när man behöver svara med vissa korta knapptryckningar så måste jag titta ner på tangentbordet.
Det som är riktigt skönt är att man inte behöver kisa för att se vad som står på tangentbordet. Ofta så tittar man på en skärm som lyser skarpt och att sedan flytta blicken till ett mörkt tangentbord gör att, iallafall, jag måste kisa.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-12-02 20:44
Ursprungligen av noel:

Det är ett tag sedan jag köpte min MB med bakgrundsbelyst tangentbord. Måste säga att jag inte ångrar mig en sekund över valet. Jag tillhör dem som fick lära sig att skriva analog!! skrivmaskin i grundskolan. Så jag tittar knappast på tangenterna när jag skriver längre texter, men vid vanlig surfning och när man behöver svara med vissa korta knapptryckningar så måste jag titta ner på tangentbordet.
Det som är riktigt skönt är att man inte behöver kisa för att se vad som står på tangentbordet. Ofta så tittar man på en skärm som lyser skarpt och att sedan flytta blicken till ett mörkt tangentbord gör att, iallafall, jag måste kisa.

Håller med, jag kan visserligen inte skriva helt utan att titta på tangenterna. Du slipper kisa när du tittar ner. Många säger att man inte behöver det om man har rätt fingersättning (eller vad det nu heter), men när du ska använda datorn till annat än att bara skriva som diverse snabbkommandon och specialtangenter i dunkel belysning tycker jag det är användbart. Helt klart. Har du inte användning av processorn så kanske det är ett lite saftigt pris dock.

1
Bevaka tråden