Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox fråga, ang. öppnande av filer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur väljer jag var en fil jag öppnar via firefox, t e x en .pdf fil, hamnar. Nu lägger de sig alla på skrivbordet vilket resulterar i att detta svämmar över väldigt fort. Jag skulle helst vilja att de lade sig en folder alt. försvann efter att jag stängt ner dem.

Firefox-menyn > Inställningar > Allmänt > Spara filer till

Du kan välja en mapp.

Jo men det är ju när jag laddar ner en fil, jag pratar om när jag klickar på en länk till t e x en pdf fil, och väljer "open". Då öppnas den med resultatet att den sparas på skrivbordet av någon konstig anledning.

Det är samma sak. Först laddas filen ner av Firefox till den plats du angivet genom att göra som i inlägg #2. Därefter öppnas Preview eller Skim eller Adobes PDF-program etc.

Den sparas alltså inte i någon temporär mapp utan finns kvar där tills du slänger den. Nackdelen är att målmappen kan fyllas med grejer som man måste rensa efter ett tag. Men det finns fördelar, det är om du vill öppna filen igen, kanske en annan dag, då ligger den kvar där.

1
Bevaka tråden