Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till Time Capsule från jobb-PC

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-13 17:08

Tack vare er lyckades jag ansluta till min Time Capsule från min jobb-mac (Anslut till server... och ip-numret, verkligen jättesvårt ).

Men hur gör jag för att ansluta från en jobb-PC? Afp-protokollet verkar inte rocka på pc. Måste jag installera AFP-protokollet på alla pc-datorer jag vill ansluta ifrån eller finns det någon inställning i Time Capsulen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-13 19:07

Inte svaret på din fråga men vilka inställningar ska man ha på Time Capsule för att göra detta? länk till tråden där du fick hjälp skulle vara bra.

ja, det vore guld att komma åt sin NAS från jobbet! How to?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-13 22:28

För att komma åt Time Capsulens hårddisk från min jobb-mac väljer jag bara "anslut till server..." (eller kommando+K) och skriver in ip-numret till Time Capsule.

Tror man måste ha ruten "Tillåt konfigurering via wanporten" ikryssad. Måste mig veterligen göras i det interna nätverket.

Sen är det bara att ange användarnamn och lösenord.

Frågan återstår dock. Hur kommer man åt TC från en jobb-pc?

Anyone?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-19 17:29

Oroväckande tystnad.

Det måste väl för bövelen gå att ansluta till TC från en pc utanför hemmet.

Eller?

Tror inte det efter att skummat igenom ett antal rop på hjälp om detta i apples support forum. Ringa apple kanske och fråga?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-25 05:28

Har du läst instruktionerna och installerat bonjour?

Kommer du åt den via mac så borde det gå via windows också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-26 21:58

Csof, Menar du att jag ska installera bonjour på min jobb pc?

Kan vara en idé. Men det känns grymt surt om man man måste installera bonjour på alla pc-datorer man använder utanför hemmet om man ska komma åt TC-hårddisken.

Kanske har jag uttryckt mig lite otydligt. Det är hårddisken på tc jag vill åt i första hand, var tusan jag än sitter.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-26 22:25

Precis så menar jag, det ska finnas med på skivan som kom med din Time Capsule.

Den här länken kan kanske ge dig lite bättre information:
Windows File Sharing with Apple's Time Capsule

Jag har ingen Time Capsule själv men jag har efterforskat lite inför ett eventuellt inköp. Så rapportera gärna hur det går!

Lycka till

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-09 22:51

Csoft. Kan rapportera att din idé fungerade smärtfritt.

Tar jag med mig min bärbara pc och kopplar upp mig på annan plats når jag TC:n via Airportverktyget. Jag kan konfigurera den utan problem. Kollade faktiskt inte om jag kom åt hårddisken men det tar jag för givet ska gå eftersom jag når TC:n.

Ändå kvarstår mitt ursprungliga problem. Det går inte att komma åt Time Capuslens hårddisk från en PC utanför nätverket (om man inte har med sig installations-cd och har behörighet att installera).

Scheisse.

För mig funkar det att ansluta till min airdisk (extreme+hd) via afp och ip-numret på routern.

tex. afp://XX.XXX.XXX.XXX/

ifrån var som helst där jag är uppkopplad. Super!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-10 00:02

Va??

Panther, menar du att du i Windows kan skriva afp://ip-numret?

Vad kör du för windows i så fall?

Nej, jag kör inte windows, men det måste väl gå i vilken browser som helst och är väl inte beroende på OS att ansluta via afp, eller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-10 01:08
Ursprungligen av panther:

Nej, jag kör inte windows, men det måste väl gå i vilken browser som helst och är väl inte beroende på OS att ansluta via afp, eller?

AFP fungerar inte i Windows utan 3e parts mjukvara...

Ursprungligen av Csoft:

AFP fungerar inte i Windows utan 3e parts mjukvara...

Vilket skit OS Tur man slipper köra det, men lycka till peoajax att hitta en annat alternativ som funkar.

Ursprungligen av Csoft:

AFP fungerar inte i Windows utan 3e parts mjukvara...

Vilken 3:e-partsmjukvara?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 10:41

Ni som ansluter till er TC från jobb har fast IP hemma förmodar jag?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-02-21 14:32

Har också en Time Capsule hemma. Har inga problem att ansluta till dess hårddisk från varken Mac OS 10.5 eller Windows XP från inom nätverket. Men över Internet kan jag bara ansluta till hårddisken i min Time Capsule från Mac OS, från Windows XP lyckas jag inte.
Kan inte riktigt i denna tråd tyda om någon verkligen lyckats med det men om någon annan här har lyckats, hur gjorde ni då? Måste jag göra något speciellt för att lyckas med detta över Internet? Någon annan som kanske har några tips?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-01 15:47

Ingen som vet hur man gör? För det måste väl ändå gå på något sätt?

Detta fungerar i alla fall över Internet:
Konfigurering från Mac OS och Windows.
Hårddiskåtkomst från Mac OS.

Detta fungerar inom nätverket:
Konfigurering från Mac OS och Windows.
Hårddiskåtkomst från Mac OS och Windows.

Men hur kommer man åt hårddisken över Internet från Windows?
Alla tips välkomna!

Applemaskiner pratar AFP (Apple Filesharing protocol) Windows har sitt eget SMB (Sicket Mesigt Bygge .. när skämt åsido, men jag orkar inte slå upp vad det står för)

SMB kan man fixa till på Macen genom att välja fildelning via Samba.
Så markera enheten, slå på fildelning och välj (Systeminställningar/Delning) "Avancerat" att dela ut volymen med SMB.

Nu pratar vi Windowslingo.

Måhända går det i stöpet här. Vi får iaf svar på frågan går det att dela ut en TimeCapsule som kanske redan använder AFP över SMB samtidigt?

Funkar det så behöver vi ngt sätt att stabilisera ett IP. Det finns ju tjänster på nätet som lever på att för vissa applikationer och finesser måste man ha ett fast IP.

Sedan skall det väl fungera att peka rakt på.

Måhända får man ta reda på vad SMB vill ha för portar öppna i sin Brandvägg.

Att samtidigt kolla av lite att man mountar det hela som en SMB-share med LÖSENORD är väl bra....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-01 20:52
Ursprungligen av Goflorp:

Applemaskiner pratar AFP (Apple Filesharing protocol) Windows har sitt eget SMB (Sicket Mesigt Bygge .. när skämt åsido, men jag orkar inte slå upp vad det står för)

SMB kan man fixa till på Macen genom att välja fildelning via Samba.
Så markera enheten, slå på fildelning och välj (Systeminställningar/Delning) "Avancerat" att dela ut volymen med SMB.

Nu pratar vi Windowslingo.

Måhända går det i stöpet här. Vi får iaf svar på frågan går det att dela ut en TimeCapsule som kanske redan använder AFP över SMB samtidigt?

Funkar det så behöver vi ngt sätt att stabilisera ett IP. Det finns ju tjänster på nätet som lever på att för vissa applikationer och finesser måste man ha ett fast IP.

Sedan skall det väl fungera att peka rakt på.

Måhända får man ta reda på vad SMB vill ha för portar öppna i sin Brandvägg.

Att samtidigt kolla av lite att man mountar det hela som en SMB-share med LÖSENORD är väl bra....

Tack för svar!
Men eftersom det fungerar från Windows inom nätverket så borde det väl gå? Eller behöver jag göra något speciellt när jag ansluter över Internet?
Inom nätverket är det ju bara att skriva in ip-adressen till time capsule'n så blir man frågad om lösenordet. Men över Internet så säger den bara att det inte går att ansluta.

Ursprungligen av larsk:

Tack för svar!
Men eftersom det fungerar från Windows inom nätverket så borde det väl gå? Eller behöver jag göra något speciellt när jag ansluter över Internet?
Inom nätverket är det ju bara att skriva in ip-adressen till time capsule'n så blir man frågad om lösenordet. Men över Internet så säger den bara att det inte går att ansluta.

Det borde ju vara så för att din brandvägg stoppar trafik utifrån.

Du får kolla upp hur man skall låsa upp brandväggen för detta.
Se också till att du kan skydda det hela med lösenord - det är ju inte kul om vem Von Helst kan läsa ens filer...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-03-06 18:30

Tror jag har testat allt nu men jag får det inte att fungera.
Har testat Windows XP på två olika datorer på flera olika internetuppkopplingar med olika operatörer på olika platser. Jag har även testat att stänga av brandväggen utan resultat.
Nu har jag för tillfället i alla fall gett upp. Men om någon har några andra tips så får ni gärna skriva dem här i ändå. Tack för den hjälp jag fått hittills!

Hej

Vilka premisser behöver uppfyllas för att jag ska nå min Time capsule i lägenheten från min jobbmac?

Försökte ansluta via IP-numret jag hittade i airportverktyg, men det funkade inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-11 22:23

Har du ComHem som operatör, så funkar det inte direkt med IP numret, då måste du också göra en port forwarding för att få det att fungera.

Nix hemma har jag bredbandsbolaget (och på jobbet telia).TRodde det skulle funka med ipnr och anslut tilll server....

Ursprungligen av smurf:

Har du ComHem som operatör, så funkar det inte direkt med IP numret, då måste du också göra en port forwarding för att få det att fungera.

1
Bevaka tråden