Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillgängligt max-ram-minne för Photoshop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 11:29

Jag sitter på en PowerMac G5 2x2GHz, 8 GB ram som jag kör Mac OS X 10.5 på. Jag blev lite fundersam efter att jag stoppat in mina 8GB minne i datorn och sedan startade Photoshop CS3 och gick in i Preferences/Performance och såg att Available RAM var lika med 3072 MB. Jag förstår att jag inte kan tilldela alla mina 8 GB till ett program men endast 3 GB av 8 känns lite fjuttigt. Vad har jag missat?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-19 11:45

Photoshop använder så mycket minne det behöver. Öppna en bild och se hur mycket minne PS tar för sig då.
I OS X kan man inte själv tilldela minne som man kunde förr.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-19 12:32

Nu gissar jag, men Photoshop är ju inte 64-bitar. Kan det verkligen tillgodogöra sig mer då? Det kanske bara gäller för OS:et, att man måste ha 64-bitar för att använda mer än 4 gb ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 12:56

Ok, men varför finns det då ett reglage för att styra mängden minne i inställningarna?

Ursprungligen av bridell:

Ok, men varför finns det då ett reglage för att styra mängden minne i inställningarna?

UPP! Intresserad av svar på tidigare ställd fråga.

Ursprungligen av bridell:

Ok, men varför finns det då ett reglage för att styra mängden minne i inställningarna?

Jag skulle tro att inställningen finns för att begränsa mängden RAM som Photoshop slukar. Större minnestilldelning innebär att fler objekt hålls i minnet även om dom inte används - med en mindre tilldelning sparas det ner till dig när det inte används.

Ok, men hur ska man veta vad som är optimalt? Och som trådskaparen skriver har jag samma situation. Jag har 10gb RAM men enbart ca 3 finns med som maxgräns i PS. Då borde det alltså kvitta om jag trycker på med 100% i Photoshop eftersom jag fortfarande har kvar 7GB till resten av systemet?

Hittade detta: Improving Photoshop performance on the cheap | Creative Notes | Macworld

Ursprungligen av MacWorld:

Venture into Photoshop’s preferences (Command-K) and you’ll find the Performance section, where you can adjust how much RAM Photoshop uses to load your image into memory. No matter how much physical RAM you have installed on your Mac, you should use the slider to keep the setting hovering around the 60% to 65% mark at the very most. This will leave enough RAM to run Mac OS X and any other applications you may be running, yet still give the bulk of available RAM to Photoshop.

1
Bevaka tråden