Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sorteringen i itunes...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några katager i itunes med blandade låtar, alt. låtar av en och samma artist men inte sorterade efter album, t ex en mapp med låtar av Evert Taube (don't hate). Min vanliga sortering är efter "album och år" varför dessa låtar lägger sig i en mycket godtycklig ordning.

Finns det något sätt att själv välja hur en särskild mapp ska sorteras; kan jag lägga till ett visst sorteringsmönster för vissa låtar inom ett album, t ex efter låtnamnen eftersom det skulle vara den bästa sorteringen i en diverse-mapp av samma artist? Och vad är det som avgör den ordning de nu hamnar i egentligen?!

Kan man göra mappar och kataloger i iTunes? Eller menar du spellistor?

Förtydligande

Luddigt formulerat av mig kanske... Det jag har är ju hemmasnickrade album, t ex alla Evert Taube-låtar under albumet "evert taube". De spåren har därför inga nr och sorteras därför helt huller om buller. Finns det ngt sätt att få alla låtar i det albumet att sortera i bokstavordning men att ändå behålla den övergripande sortering i biblioteket som är efter "album och år"? Ett alternativ är ju att själv skriva in låtnr så låtarna hamnar i rätt bokstavsordning men om man då lägger till en ny låt till albumet får man ju problem...

Ursprungligen av Protector:

Luddigt formulerat av mig kanske... Det jag har är ju hemmasnickrade album, t ex alla Evert Taube-låtar under albumet "evert taube". De spåren har därför inga nr och sorteras därför helt huller om buller. Finns det ngt sätt att få alla låtar i det albumet att sortera i bokstavordning men att ändå behålla den övergripande sortering i biblioteket som är efter "album och år"? Ett alternativ är ju att själv skriva in låtnr så låtarna hamnar i rätt bokstavsordning men om man då lägger till en ny låt till albumet får man ju problem...

Har du testat att leka med "sortera efter"-fälten? Borde funka...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-19 08:41

Mitt förslag är att du taggar dina låtar ordentligt med albumnamn, spår-nr osv. Det är jätteskönt att ha det så tycker jag. Men å andra sidan så är jag ju riktigt nördig när det gäller min musik...

Ursprungligen av Leftrustle:

Har du testat att leka med "sortera efter"-fälten? Borde funka...

Jo, jag hoppades att det skulle vara lösningen, men just att sortera efter låtnamn finns ju inte med som alternativ...! =(

Thomaz:
Jag är nog rätt nördig med min musik själv (fast kanske på fel sätt...) Vill inte ha en strölåt att ligga i ett eget album för det stör mig som fan när jag browsar i biblioteket. Det finns därför ett antal kataloger/album som funkar som uppsamlingsplats för nytillagda "diverse-låtar", t ex "misc. hip hop" för att inte "Baby got back" med Sir Mixalot ska ha ett eget album. Eftersom det tillkommer låtar till det albumet rätt ofta blir det ju bortom nördigt att då sitta och uppdatera låtnumreringen på typ 70 låtar, vilket är det enda sätt jag kommit på för att skapa en helt valfri ordning i ett album.

Om ingen nu har ett bättre sätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-19 10:39

Okej ...hmm, för att ha den exakta ordningen du vill så är ju att numrera dem bästa alternativet.

I en playlist kan man dra låtarna i vilken ordning man vill - men det kanske inte är riktigt hur du vill ha det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 13:20

Prova att gå in på info om en specifik låt och kolla sen under Sortera, där kanske det går att fixa någon inbördes sortering av alla dina Taube-låtar...

1
Bevaka tråden