Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyrfingerskommandon för oss andra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kil
  • 2008-10-17 13:35

Hallå,

Är det någon som har snappat upp om dessa fyr-fingerskommandon från kommer i och med den nya trackpaden kommer att släppas som en uppdatering även för oss andra med tidigare macar (t.ex MBA)? Verkar ju galet lättarbetat.

/anders

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-17 15:25

Jag tror inte att det är enbart mjukvarubaserat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-17 15:38

Det kommer inte eftersom det krävs den nya trackpaden.

MBA/MBP 4.1 kan väl känna igen fler än tre fingrar?
Så man tycker det borde gå att fixa?
Tror inte det beror på hårdvaran denna gången.

En snubbe som håller på med att hacka ihop lite linux-drivrutiner såg att den kunde detektera så många som elva fingrar.
YouTube - Linux Multitouch Demo
YouTube - touchd alpha 3

Inte för att jag har några större förhoppningar att apple skulle ge oss detta ^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 15:03

Apple kommer nog inte ge oss det i alla fall. 2-finger scroll aktiverades aldrig av Apple på gamla powerbook trots att det uppenbarligen var möjligt genom tredjepart-mjukvara. Jag minns inte var jag läste det någonstans men jag tror att någon (redan på dessa gamla datorer) hade tagit fram program som visade var på plattan det fanns kontaktytor med fingrar.
-Fler än 2 fingrar.
Nån som kommer ihåg något liknande?
Det borde i så fall teoretiskt vara möjligt. Jag tror i så fall faktiskt att det mest är en mjukvarumässig utmaning. Personligen tror jag det är rätt svårt att få till något som funkar ok.

Ursprungligen av sodemus:

Apple kommer nog inte ge oss det i alla fall. 2-finger scroll aktiverades aldrig av Apple på gamla powerbook trots att det uppenbarligen var möjligt genom tredjepart-mjukvara.

Det är inte helt sant. Min PowerBook av sista generationen klarade tvåfingersscroll utan tredjepartsmjukvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 15:45
Ursprungligen av Capeman:

Det är inte helt sant. Min PowerBook av sista generationen klarade tvåfingersscroll utan tredjepartsmjukvara.

Jo, jag vet. Det blev inte så tydligt, men "gamla" syftade på relativt gamla powerbooks. Det finns ju inga nya. Jag tror tvåfingersscroll infördes vid PB 1.33 GHz eller nåt sånt. Jag har dock fått det att funka på en 1Ghz:are.

Gesterna som kom i samband med Macbook Air kom väl retroaktivt till Macbook Pro som mjukvaruuppdatering? Eller jag kanske är full.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 15:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Gesterna som kom i samband med Macbook Air kom väl retroaktivt till Macbook Pro som mjukvaruuppdatering? Eller jag kanske är full.

Jag tror inte att du är full men jag har just för mig motsatsen att det inte kom som en mjukvaruuppdatering.

Det kan väl tänkas att de argumenterade på samma sätt som med 20kr-uppdateringen till 802.11n. Något i stil med att lagen förbjöd dom att "lägga till ny hårdvara" när den inte stod med i produktspecifikationen vid köpet. Typ att man köpte en ny maskin med ändrad specifikation när man köpte uppdateringen.

1
Bevaka tråden