Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med externa diskar och sleep

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ny fräsch install av Leopard på iMacen. Har nyss köpt en extern disk (Freecom Classic 1TB) som skall vara Time Machine-kompatibel. Formaterade den efter manualen och partitionerade den i två delar, en till Time Machine och en för annat... Men det krånglar hela tiden. TM-backup failar efter datorn har sleepat, man kan inte unmounta/ejecta, Findern beachballar konstant. Om jag bootar om med USB-sladden i och disken på så dyker den inte upp efter reboot.

Jag har fått klartecken att byta ut disken från Freecom, men jag vill gärna försöka lösa problemet. Om det är ett mjukvaruproblem så blir det inte bättre av en ny disk helt enkelt.

Så, senaste uppdateringen av Leopard, helt ny extern disk, helt ny install och problem redan. Några idéer? Kan man hindra USB från att sleepa?

Hej,

Jag har samma problem med samma hdd som jag köpte igår! I mitt fall kör jag senaste Tiger och inte Leopard. Mycket irriterande då jag inte hade problem med en WD external HDD om jag kommer ihåg rätt. Störigt att man måste unmounta innan man stänger av eller datorn går i sleep mode. Jag testade på Vista och där var det inga problem alls med freecomen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 23:55

Varför partionerar du disken? Har du provat utan partionering?

Shompola: Jag testade med en gammal WD MyBook, och gissa vad som hände. Inga problem, ingen kraschad finder, backupen går igång som den ska efter sleep, den går ejecta... Men Freecom-disken, där det står att den ska vara Leopard/TimeMachine-kompatibel, den vägrar fortfarande. MyBooken har nu rullat felfritt i två dagar, många sleep-tillfällen, ingen finderkrasch och inget behov av att boota om.

Jag har hört av mig till Freecom-supporten. Butiken jag köpte av tillämpar inte öppet köp, och att få en ny disk som beter sig likadant hjälper inte mig.

acke: Japp, har testat utan partionering.

Jag kontaktade också supporten igår. Dessvärre har freecom outsourcat supporten till ett annat företag. I och för sig så var de verkligen trevliga och försöker att hjälpa till så gott de kan (de har kontaktat freecom och freecom ska göra tester, jag kommer att ringa supporten måndag eftermiddag och se läget) men de har ingent ansvar då de inte är freecom. De kan inte lova något. Och att få tag i freecom direkt verkar vara svårt. Något öppet köp har nog jag inte heller, och en jag vill inte heller ha en ny. Läste lite runt och network versionen verkar ha liknande problem.

Förresten, jag fick tipset från supporten att stänga av macen, koppla in usb hdd'n, slå på hdd'n, sen slå på macen, det verkade fungera bra. t.ex. fungerade sleep, och jag trodde allt var bra. Men en andra gång så blev det strul igen. För övrigt fick jag reda på att freecom disken inte använder sig av andra drivrutiner förutom generic mass storage device till mace, vet inte om det kan skapa problem.

Förövrigt så fungerar min freecom hdd bra med vista, i alla fall när jag testade den i fat32.. Formaterade sen till extended journaled, så kan inte testa på vista längre.

Shompola:
Skriv gärna igen när du hört från supporten. För min del är det rätt meningslöst om man ska behöva krångla varje gång. Plocka i och ur sladdar, starta saker i en viss ordning etc. Om WD klarar det borde Freecom också klara det, annars borde de inte skriva ut att de är Mac-kompatibla sådär.

Ringde du 08-numret till Freecom?

Yep, ringe 08 numret, pratade med två olika personer då jag har pratat med dem flera gånger nu. Den ena var en van macanvändare, och han visste om felet, men kunde inte göra mycket då freecom verkar inte vilja accceptera att det är problem. Jag kan tänka mig att freecom smygfixar felet i nästa version av dessa hdd'n utan att nämna att det fanns ett fel. Så brukar företag göra dessvärrre. Men men vi får se vad de säger på måndag.

Fick du något svar? Jag har inte fått svar på mitt mail till Freecom-supporten än, och när jag ringde igår kom jag inte fram på 08-numret.

Hej,

Jag ringde, och de har inte haft nått svar ännu från freecom. Medans jag har väntat har jag sökt lite på google på alternativ. Ett alternativ är att installera ett program som heter sleepwatcher, och i den konfigurera så att den gör något när datorn väcks upp respektive sover. I detta fall när datorn ska sova, unmounta hddn, och när den väcks upp mounta hddn. Det verkar fungera rätt så bra för min del.

sleepwatcher kan du hitta här: SleepWatcher 2.0.5 - MacUpdate
Installera dess pkg filer, de är två och det går smidigt. Sen ska du skapa två filer, en för wakeup och en annan för sleep. De ska heta .wakeup respketive .sleep och ligga under din user katalog, d.v.s. /Users/<din user>. Filrättigheten måste också vara +x, d.vs. de ska kunnas exekveras. Öppna xterm, och skriv chmod +x .sleep och chmod +x .wakeup där filerna ligger. Sen ska du med en editor öppna/skapa filerna och skriva ett litet skript.

Så här ser mina ut:

I filen .wakeup:

#!/bin/sh

disktool -l | egrep -i "Volname = 'namnet_på_din_hdd" | cut -d\' -f2 | xargs  -n1 disktool -m

I filen .sleep:

#!/bin/sh

disktool -l | egrep -i "Mountpoint = '/Volumes/namnet_på_din_hdd" | cut -d\' -f2 | xargs -n1 disktool -p

Byt ut namnet_på_din_hdd till det den heter.

Om du tycker att det är krångligt, så kan jag kanske skicka dig filerna istället, så kan du kopiera dem dit de ska (till din användarkatalog)

Förövrigt märkte jag att dra hddn i papperskorgen, eller högerklicka och välja eject verkar göra en unmount och ingen riktig eject.. ska det vara så?

edit/ fixade lite indentering.

Senast redigerat 2008-10-23 20:26

Shompola:
Jo, jag testade SleepWatcher, men för mig fungerade det inte. Time Machine kan ändå inte köras. Jag ringde Freecom i veckan, och ditt case (numera.. typ vårt case) ligger fortfarande och det verkar inte hända något.

Shompola: Fick mail idag från Freecom om att de vill ha ner min disk till Tyskland. Har du fått samma svar?

1
Bevaka tråden