Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm ändrar upplösning på den interna

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-18 09:33

Hej!

Titt som tätt, vid föredrag och presentationer, kopplar jag in en projektor till min MacBook med Leopard. Upplösningen på den externa skärmen/projektorn brukar bli rätt, men upplösningen på den interna skärmen ändras. Den går heller inte tillbaka när jag drar ur skärmkabeln, utan alla fönster ligger omkringkastade och upplösningen blir fel.

Jag vill i grundläget ha så att det utökade skrivbordet syns på externa skärmen, så inte åskådarna ser vilka fönster jag har öppna. Och jag vill inte att den interna skärmens upplösning ändras och kastar runt de fönster som finns där.

Finns det någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-18 12:40

Du ska stänga av skärm-spegling (heter det så?). Du tänker helt rätt i din inställning till vad du respektive publiken ska se. Keynote med Presenter Display är mycket bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-22 23:25

Tack! Går det att låsa på något sätt? Jag använda datorn för en presentation i lördags då jag körde skärmbildsdubblering av, dvs utökat skrivbord. Jag såg det jag vill se på den lilla skärmen och publiken såg keynotepresentationen på den stora.

Efter presentationen åkte jag hem och laddade om. Idag var det dags igen. In med sladden till en annan proj och vips hamnade mitt skrivbord på duken. Skillnaden var alltså dels projektorn (en annan än i lördags) och dels att jag körde Powerpoint idag (pga kompabilitet med kollegor).

Jag vill ju att mitt utökade skrivbord ska hamna på den externa porten oavsett vilken skärm jag kopplar in. Är det möjligt?

När jag sen dragit ut kabeln ligger alla fönster huller om buller på skrivbordet. Går det att slippa?

/Marcus.

Du kan välja att spegla din dators skärm med projektorn eller annan skärm eller att ha, som du verkar vilja ha det, dockan, menyraden osv på din dators skärm och visa det du vill på projektorn eller skärmen, alltså allt detta justerar du under systeminställningar sedan bildskärm.
Du kan även justera upplösning.
Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-23 17:15

Men jag kan ju bara ändra inställningar när jag har en extern skärm inkopplad. Och när jag kopplar ur den glömmer datorn vilka inställningar jag gjort till nästa gång jag kopplar in en extern skärm. Det borde ju rimligen vara samma inställningar varje gång, men så är det alltså inte.

Och det verkar heller inte finnas ngn lösning på det, eller?

Hmmm.. konstigt att de "nollställer" sig. För mig så stannar inställningarna kvar. Hoppas någon kommer med ett bättre svar, förstår att det är störande.

1
Bevaka tråden