Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation av Tiger utan skivor?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Polarens G5a ska hem till mig snart och den har Tiger, men han har inga installationsskivor till den, då det var hans gamla jobbdator som han köpte loss billigt.
Kan man göra en ominstallation utan att använda installationsskivor? Alltså en slags "fabriksåterställning", typ? Jag ska förvisso uppdatera OS:et i sinom tid, men tänkte att jag kan vänta tills Snow Leopard släpps för att se om det kommer stödja PPC också, eller om det får bli Leopard, helt enkelt. Men tills vidare lär ju Tiger göra ett bra jobb! Vill dock inte ha "hans dator", utan gärna en fresh start.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-18 01:30

Nej, "fabriksåterställningen" ligger på en av de grå skivor som medföljer datorn vid köp. Så för att göra en ominstallation behöver man "de grå" eller en köpeskiva av Tiger.

Ok! Hmm. Får se om han kan få med en från sitt jobb kanske. De lär väl finnas kvar. Känns dumt att köpa Leopard om nu Snow Leopard inte är långt runt hörnet och kanske har support för PPC.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-18 01:35

Kan du inte "låna" en skiva någonstans? Om nu datorn har levererats med Tiger är det väll ingen som har något emot var du hittar en skiva?

Att inte Microsoft, Apple med flera kan hitta en lösning till detta problem!
Man råkar ut för detta med jämna mellanrum.

Hur svårt kan det vara för Apple att göra en hämtningssida där datorns serienummer verifieras och ser att datorn såldes med ex Tiger och vips får man ladda hem en ISO fil man kan bränna med recovery skiva.

Är det för mycket begärt?

Microsoft borde ha en liknande funktion där man slår in Licensnycklen och får en skiva att ladda hem. Nej nu skall man sitta på piratbukten och leta efter en OEM-Skiva för att kunna använda original licens suck....

Det finns ju på många PCs, att man trycker F12 eller något vid uppstart för att starta återställning av OS:et. Väldigt praktiskt, faktiskt.

Sen är det väl ofta så att man får skylla sig själv om man a) köper en begagnad dator utan installationsskiva eller b) slarvar bort sin installationsskiva. Det är ju inte Apples, Dells eller HPs fel. Men visst är det smidigt att ha inbyggd återställningsfunktion!

Det kommer säkert lösa sig. Men synd att man kanske måste komma att ta till alternativa metoder!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-18 01:52

F12 funktionerna har jag inte mycket tillövers för... Att återställa datorn till ett stadium där datorn är full av HP eller Dell´s program som dom tvingat på en. Nej jag föredrar en nyinstallation och använder gärna utrymmet för recoveryn till någon bättre. Och nuförtiden skickar dom knappt med skivor längre! Iaf inte HP´n jag fick installera om Vista på för en tid sedan.... Ursäkta offtopic

Ursprungligen av Csoft:

F12 funktionerna har jag inte mycket tillövers för... Att återställa datorn till ett stadium där datorn är full av HP eller Dell´s program som dom tvingat på en. Nej jag föredrar en nyinstallation och använder gärna utrymmet för recoveryn till någon bättre. Och nuförtiden skickar dom knappt med skivor längre! Iaf inte HP´n jag fick installera om Vista på för en tid sedan.... Ursäkta offtopic

Det är helt oker Off Topic i mina ögon.
Min åsikt är densamma som din, när det gäller PC vill man ha en clean installation! Jag vill inte ha HPs egna, värdelösa brännarprogram, som är 1 för cd och 1 för dvd! Inte heller alla "smart lay out" och norton hit och dit osv.

Men tänk dig installationen du har utav OS X när du startar din mac första gången. Den installationen vore fint att tillgå via "F12-metoden". Det är ju en bra installation.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-18 02:04

Med dagens hårddiskutrymme borde man kunna avvara 10Gb till en recovery. Kanske något för Apple att ta till sig. Om inte annat som en funktion man själv kan lägga till.

När du startar din mac för första gången kan den ju snällt och vänligt fråga dig om du vill skapa en recovery partition

Ja. Det kanske kommer. Men det känns som något Apple inte skulle bry sig om så mycket, dessvärre.

Jag tror du kan få skivorna av Apple. Det är bara att ringa till Apple Store Sverige, trycka knappen för tekniskt support och berätta vilket serienr din maskin har. Frågan är vad det kostar.

Men det går. Jag ringde dem angående en iMac g3 vilket jag tappade skivorna för. Killen frågade efter serienr och så kollade han nog på sin databas och sa att de tyvärr inte hade längre skivor till en gammal dator. Så vi kom aldrig till frågan om kostnaden.

Ring och kolla...

Ursprungligen av elsevero:

Jag tror du kan få skivorna av Apple. Det är bara att ringa till Apple Store Sverige, trycka knappen för tekniskt support och berätta vilket serienr din maskin har. Frågan är vad det kostar.

Men det går. Jag ringde dem angående en iMac g3 vilket jag tappade skivorna för. Killen frågade efter serienr och så kollade han nog på sin databas och sa att de tyvärr inte hade längre skivor till en gammal dator. Så vi kom aldrig till frågan om kostnaden.

Ring och kolla...

Tack för tipset! Ska försöka ringa på måndag!

1
Bevaka tråden