Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MBA stänger locket själv, spökar?!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-14 18:56

Tre gånger de senaste dagarna har locket på min MBA stängt sig själv. Jag har haft den på ned/uppladdning/ftp och dragit igen locket till 7-10 cm glipa under tiden. Bland annat igår natt när den hann stå någon timme i den positionen innan jag somnade ifrån den. Och när jag vaknade var locket stängt! Jag är inte känd för att gå i sömnen och har förhoppningsvis varit ensam i rummet under natten... Den har även gjort likadant medan jag varit och jobbat, iväg och tränat etc. Är helt säker på att jag inte stängt locket själv. Någon som känner igen fenomenet? Svaga gångjärn? Magnetstängningen som gått haywire? Ghosts in the machine?!

Är i övrigt väldigt nöjd med MBA:n sedan jag laddade ner coolbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 19:04

Ja det är ett spöke

Gravity is a bitch.

  • Medlem
  • 2008-10-14 21:36

Lo-tech-lösning: Lägg ett suddgummi mellan locket och... det andra. Stänger locket sig ändå, skulle jag inte utesluta al-qaida.

Varför fälla ned skärmen öht? Rädd för damm i tangentbordet?
Jag brukar lägga en OH-plast jag har liggande över tangentbordet när det skall vara uppfällt över natten.

Varför inte bara installera Insomniax? Då kan du ha skärmen helt nedfälld utan att datorn går i sömnläge. Jag kör det dagligen på min Macbook, men det kanske överhettar en MBA?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-10-15 15:34

nej.. det går utmärkt att köra datorn med stängt lock.. ajg gör det själv på min macbook air och apple själva säger att så är fallet... förstår inte vem som pratar om att de skulle överhettas?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-15 16:15

Tack för svar. Naturligtvis kan jag köra med locket helt öppet, blockera med något eller fixa program så den inte går i viloläge när locket är stängt men det var inte det min fråga handlade om. Jag blev bara så konfunderad av fenomenet att locket förefaller ha stängt sig på egen hand. Gravity's a bitch, jo, men som jag skrev så har jag observerat locket stå i exakt samma läge som jag lämnat det i i mer än en timme utan att ha stängt sig självt, så varför har det gjort det sen? Inga teorier? Ingen som känner igen sig?

Jag ska banne mig gå till botten med det här, funderar på att upprätta en matris för lockobservationer... kanske installera en övervakningskamera?! Olika försöksparametrar? Vetenskaplig artikel i Macworld, världsberömmelse, medverkan i TV-programmet "Medium" på TV4? MBA-exorcism på bästa sändningstid? Möjligheterna är oändliga........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 18:11
Ursprungligen av Linn:

Tack för svar. Naturligtvis kan jag köra med locket helt öppet, blockera med något eller fixa program så den inte går i viloläge när locket är stängt men det var inte det min fråga handlade om. Jag blev bara så konfunderad av fenomenet att locket förefaller ha stängt sig på egen hand. Gravity's a bitch, jo, men som jag skrev så har jag observerat locket stå i exakt samma läge som jag lämnat det i i mer än en timme utan att ha stängt sig självt, så varför har det gjort det sen? Inga teorier? Ingen som känner igen sig?

Jag ska banne mig gå till botten med det här, funderar på att upprätta en matris för lockobservationer... kanske installera en övervakningskamera?! Olika försöksparametrar? Vetenskaplig artikel i Macworld, världsberömmelse, medverkan i TV-programmet "Medium" på TV4? MBA-exorcism på bästa sändningstid? Möjligheterna är oändliga........

Då kan du testa olika besvärjelser för att se vilken som har bäst effekt.

Enkelt, sätt bara på en filminspelning med iSight. Då ser du på filmen när locket stängs..

Du har inte en katt eller annat busfrö hemma? Tycker mig känna igen problemet att saker har flyttats lite då och då nämligen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-17 10:55

Dammråttor endast... de är rätt stora i och för sig... Hmmmmmm...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-10-18 00:06

jag har iofs inte problemet.. jag kan ha min öppen 2-3cm glipa över natten utan problem.. du vikar väll din upp o ner för mycket

Du har ju dessutom magneter i datorn som är till för att hålla den ihopfälld. Även om du har den 10cm uppfälld så är den ändå väldigt mycket mer ihopfälld än uppfälld, om man säger så. Detta gör ju att skärmen har lättare för att falla neråt än uppåt. Tillsammans med dragningskraften från magneterna så har du en ihopfälld dator!

Själv har jag ställt in aktiva hörn: Nedre högra släcker skärmen, Nedre vänstra startar skärmsläckare och Övre vänstra visar skrivbordet. På så vis kan jag snabbt släcka skärmen genom att föra muspekaren till Nedre högerkant och slipper störas av den ljus skärmen när jag ska sova och ha mörkt i rummet - om det nu kan vara anledningen till att du fäller ihop datorn lite grann.

Hoppas jag kunnat hjälpa till!

1
Bevaka tråden