Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skicka Pages-dokument med gmail?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det borde inte vara så svårt men jag lyckas inte.
Gmail står och tuggar hur länge som helst...

Någon som lyckats eller har samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 22:51

Du skriver inte om kör det via Safari eller Mail. Antar Mail då jag inte ens kan välja ett pages dokument om jag kör från Safari. Har antagligen med hur Pages-dokument är uppbyggda. Av samma anledning kan man inte bifoga Mac OS X-program.

I från Mail kan jag utan problem skicka.

Ursprungligen av acke:

Du skriver inte om kör det via Safari eller Mail. Antar Mail då jag inte ens kan välja ett pages dokument om jag kör från Safari. Har antagligen med hur Pages-dokument är uppbyggda. Av samma anledning kan man inte bifoga Mac OS X-program.

I från Mail kan jag utan problem skicka.

Det var från Gmails websida genom Firefox. Nu var jag ju tvungen å testa genom Safari och då är pages-dokumentet helt utgråat och går inte ens att välja.

Från Mail.app var det inget problem.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-17 22:58

Zippa dokumentet innan du mailar det!

Ursprungligen av ahmedmo:

Zippa dokumentet innan du mailar det!

Ja då funkar det. Märkligt ändå att det ska behövas... eller?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-17 23:24

Nej inte alls, ett pages dokument består av en mapp med en massa filer i bl a bilderna i dokumentet, det är precis som med programmen i OSX.

Som redan nämnts så är ett pages-dokument egentligen en mapp, eller ännu mer rätt: ett paket. Om du högerklickar på ett pages-dokument och väljer "Visa paketets innehåll" så kan du se vad som finns i det. Där kommer du hitta bilder, mapparna Contents och QuickLook (med en mini-bild av dokumentet) samt själva dokumentet i en index.xml.gz-fil.

Här finns mer information.
Desktop Confidential - File Formats - Why Your Pages Document Won't Attach to E-Mail (at Least the Regular Way)

Lösningen är att högerklicka på "dokumentet" och välja "Skapa arkiv".
Då samlas mappen och dess filer till ett komprimerat filarkiv i ett så kallat zip-format. Detta är en fil, ingen mapp längre. Detta kan du skicka.
När du har skickat detta så kan mottagaren packa upp den och då skapas ett pages "dokument" av det.

Mac OS X har inbyggd komprimering och uppackning av zip-arkiv, precis som Windows XP.

Open Document Format använder en liknande idé, men skillnaden där är att ODF redan från början skapar det komprimerade filarkivet - nackdelen är att det tar längre tid att öppna och spara ett sådant "dokument" eftersom det måste packas och uppackas varje gång.

1
Bevaka tråden