Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

en David

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-16 18:26

Hejsan,

David heter jag, och är en gammal 99musikare som om en vecka har en MacBook, och därför en anledning till att hänga även i det här forumet.

Har varit datoranvändare sen barnsben, lekte mycket med min pappas atari. Det väckte intresse och jag köpte en Amiga (hittils min bästa dator). Sen blev det PC och Windows ett tag. Men, började tröttna lite och var nära att köpa en iBook innan min utbildning startade för 3 år sedan. Det blev dock inte så, utan en craptop från LG (som jag skriver på nu). Men den är trasig och garantin har gått ut. Så, nu när jag har fått leka lite med kompisars Macar så kände jag att det var motiverat att skaffa en. Och det känns väldigt bra, har ju bara sett bilder, men gillar den mer och mer för varje gång jag ser den.

Utbildning ja. Jag läser grafisk design och webbutveckling i Jönköping. Satsar på webbutvecklingen men är inte helt handikappad som grafiker. Ska bli kul att försöka utveckla lite för iPhone tycker jag. Vi får se hur det går med det dock.

Det var jag, i en väldigt förenklad form. Om någon mot förmodan skulle vilja veta något mer så svarar jag gärna.

Undrar hur det blir för din generation en David som växer upp med dator så tidigt ? Det är ju stor skillnad om man är ganska gammal när man börjar använda datorer aktivt. Har du någon SMS-tumme också ? Är den inte det man skojar om när de gäller de som är unga nu ? De använder tummen så mycket till mobilen och till dataspelen att nästa generationer kommer att få större tummar. Hur är din utbildning ? Kan ni använda er egen dator eller får alla låna ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 15:52

Bra tid att byta med tanke på de nya Macbooksen. Välkommen och har du frågor är det bara att köra på.
Två bra länkar:
Apple - Support - Switch 101
Apple - Find Out How - Mac Basics

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-17 18:01

KaRo:

Vår generation vet jag inte vad det ska bli av. Men om man får vara lite önsketänkande så kanske den kan bli fri och obunden av gränser. Tillgång till information för alla, möjligheten att utvecklas till den vi vill. Risken är dock att man drunknar i all information och inte vet hur man kritiskt ska ta tillvara på den.

"De använder tummen så mycket till mobilen och till dataspelen att nästa generationer kommer att få större tummar. "

Hehe, hur menar du? Skulle det vara en evolutionär fördel att kunna sms:a snabbt? Sexuellt urval möjligen.

"Hur är din utbildning ? Kan ni använda er egen dator eller får alla låna?"

Den är väl ok. Iaf som ingång om man är helt ny. Men om jag kunde välja om så hade jag inte valt den vägen jag gick. Samtidigt som jag inte är bitter. Drömmen hade nog varit konstfack tillsammans med en ingenjörsutbildning i datateknik. Men det känns lite sent att börja på det nu, med 3 år studieskulder, samt otillräcklig gymnasiekompetens för ingenjörsprogram. Nåja.

Datorer får vi låna. Helt ok, men PC. De är hyfsat kvicka iaf. Kanske lite väl inriktat mot Microsoft, iaf när det gäller webbutvecklingen. Fast, med risk för att svära i kyrkan, jag gillar .net-plattformen. Det är väldigt snabbjobbad. Dessutom kommer vi börja en kurs med 3Ds max nästa vecka, vilket jag har förstått inte finns till Mac OS. Så det är ju lite synd.

acke:
Tack för länkarna och tack för välkomnandet. Kommer säkert få frågor. Det är dock en allt för lång väntan till 5:e november... Hoppas att det kan gå lite fortare med leveransen.

Ursprungligen av en David:

KaRo: "De använder tummen så mycket till mobilen och till dataspelen att nästa generationer kommer att få större tummar. "
Hehe, hur menar du? Skulle det vara en evolutionär fördel att kunna sms:a snabbt? Sexuellt urval möjligen.

Nja, kanske ingen speciell fördel utan en naturlig utveckling av hur vi människor använder våra kroppar. Fast det kanske tar några hundra år till innan det märks.
Vet inte riktigt vad du menar med den sista meningen. Tror inte att storleken på tummen säger något om storleken på....ja, hjärnan.;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 18:04

Hej, hej!

Kul med grafiska formgivare! Och som en sådan så hör det väl till att man jobbar i mac!
/Lisa

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-17 18:14

Hej!

Men sakta i backarna, jag har allt för står respekt för yrkeskåren för att titulera mig som grafisk formgivare! Däremot är jag intresserad av och uppskattar grafisk formgivning. Är du själv grafiker?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 18:21
Ursprungligen av en David:

Hej!

Men sakta i backarna, jag har allt för står respekt för yrkeskåren för att titulera mig som grafisk formgivare! Däremot är jag intresserad av och uppskattar grafisk formgivning. Är du själv grafiker?

Respekt är överskattat!
Jag försöker som egen företagare på sidan om, men gör mitt bästa för att bli en...
Är föresten inte grafiker och grafisk formgivare olika saker?
En grafiker jobbar med grafik som litografier, kopparstick etc. Det gör inte jag. Jag jobbar med Illustrato/indesign och photoshop (och lite analogt med penna och papper):)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-17 18:30

Jo, jag använder nog grafiker och grafisk formgivare som samma sak. Fast mest kallar jag nog det för grafisk designer. Formgivare känns lite mer lera och glas, 3D-grejer.

Har du någon portfolio eller något man kan tjuvtitta i?

Respekt är bra, men ok, jag kanske är lite väl blygsam, eftersom att jag anser mig att vara på en nivå som ändå är helt ok för enklare ändamål. Fast jag är ingen Sagmeister.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 19:20

Portfolio, lite dåligt uppdaterad men här:
lisa bergström design

1
Bevaka tråden