Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bläddrat igenom tidigare tråd om nya macbooken utan att hitta allt för mycket om eventuella uppgraderingar av den. Hade väl varit rätt bra att samla information på ett ställe...

Någon som vet vad som gäller med hårddiskar? Skulle dessa två alternativ fungera?

Macoteket - Samsung SATA 500GB 2.5" 5400rpm
Macoteket - Western Digital Scorpio Blue SATA 500GB 2.5" 5400rpm

När det gäller minne, vad är kompatibelt då? För att få upp den billiga MacBooken från 2gb -> 4gb kostar 1380:- extra på apple.se.

Vet inte exakt vad jag letar efter, men de minnen jag hittade med samma specifikation (1066mhz, DDR3 SDRAM) kostar närmare tusenlappen för en 2gb modul.

Några förslag? Hur har ni andra tänkt göra?

/Jacob

Jag har beställt MB 2.4 i grundkonfiguration. 250GB disk räcker för mig, har allt på externa ändå. 2GB minne är i minsta laget men jag tror jag ska avvakta till minnespriserna faller något. Dustin tar 850 spänn för en 2GB DDR3 sticka. När de ligger runt 500 spänn slår jag till... Känns lite segt att DDR3 minnena är så dyra, man får ju 4GB DDR2 för under 600 spänn! Är DDR3 verkligen märkbart bättre?

Vad exakt är skillnaderna mellan DDR2 och DDR3 ens?

Men med tanke på detta så gör det Apple.se möjlighet med 4gb för 1380:- rätt prisvärt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-16 18:42

tack.
Hittade lite info om det på iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories där de plockat isär hela skiten!

Ursprungligen av jacoblo33:

Vad exakt är skillnaderna mellan DDR2 och DDR3 ens?

Skillnaden mellan DDR 2 och 3 är väl helt enkelt att DDR3 har en hastighet på 1066 MHz medan 2ans bara har 667 MHz. Snabbare minne helt enkelt.

Ursprungligen av xergio:

Skillnaden mellan DDR 2 och 3 är väl helt enkelt att DDR3 har en hastighet på 1066 MHz medan 2ans bara har 667 MHz. Snabbare minne helt enkelt.

Nej, det är andra saker som främst skiljer. Det finns DDR2-1066 och det finns DDR3-800. De stora fördelarna gentemot DDR2 är lägre värmeutveckling, högre bandbredd och lägre energiförbrukning. Å andra sidan har DDR3 ofta högre CAS latency än DDR2 plus att de är dyrare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-16 16:04

ja, faktiskt. konstigt nog!

Är det lätt att sätta i nytt minne själv i nya MB?

Har försökt läsa på mig och verkar inte vara allt för svårt. Dock mer komplicerat än tidigare om jag förstått det rätt.

Däremot ska bytet av hårddisk vara underlättat...

Jag gillar verkligen att man kan byta hd. För mig som är SSD-kåt, är det ju lika bra att köpa en med vanlig HD nu och vänta och se om det kommer nån fetare SSD med bättre pris, om ett år eller så. Känns grymt tryggt faktiskt. Om inte annat slipper man punga ut lika mycket nu och kan få mer för mindre om ett år. Plus att man kan använda den andra HD:n till nåt annat sen, när man bytt.

Från idg.se:

Något som tyvärr blivit krångligare med den nya designen är att komma åt RAM-minnet. Tidigare behövde du bara lossa ett par skruvar som fanns under batteriet för att lyfta på en lucka och sedan kunna byta minnesmodulerna, den nya designen kräver att du skruvar upp åtta skruvar och lyfter bort hela undersidan. Väl framme hittar du två SO-DIMM-platser där du precis som förut lätt kan byta RAM-minnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 11:48

Kan det vara så att Apple vill att man ska köpa minnen av dom från början?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-17 12:03
Ursprungligen av doomas:

Kan det vara så att Apple vill att man ska köpa minnen av dom från början?

självklart....

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-17 13:51

Bryter man någon garanti om man byter minnena själv i och med att man måste skruva bort hela bottenplattan?

Ursprungligen av widde:

Bryter man någon garanti om man byter minnena själv i och med att man måste skruva bort hela bottenplattan?

Inte om du inte har sönder något. Står ju i manualen hur man gör.

MacBook (Late 2008)

1
Bevaka tråden