Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksenhet mountas vid uppstart?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-26 11:54

Hejsan!

Min bror och jag kör Mac båda två, och har funktionen Personlig fildelning aktiverad (AFP). När vi ansluter till varandra dyker respektive HD upp på skrivbordet och allt fungerar klockrent!

Min fråga: Är det möjligt att lägga denna "serveranslutning" i Startobjekt, så att rätt IP och Användarnamn/Lösenord skrivs in varje gång datorn startas? På så sätt skulle hans HD alltid ligga där vilket skulle innebära MER lagringsutrymme för mig

/Vaiden

Du kan lägga den i Startobjekt ja men det förutsätter att han alltid har samma IP-nummer eller att ni har en intern DNS server.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-26 17:34

Jag har sett till att han alltid har samma IP-nummer genom att reservera det för honom i routern. Men VAD är det jag ska lägga i Startobjekt? Inte en genväg till själva enheten, det funkar inte? Ursäkta om jag är dum nu.

/Vaiden

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-26 21:23

Dra enheten till startobjekt, då blir det en genväg. Funkar finfint!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-06-26 21:40

Men enheten är sökvägen /Volumes/Macintosh HD, dvs den utgår ifrån att den redan är mountad (och IP-nummer och Användarnamn/Lösenord redan är ifyllt). När den öppnas vid uppstart finns ingen Macintosh HD i Volumes eftersom jag inte connectat till servern. Ursäkta om jag är otydlig, hoppas det framgår vad jag menar.

Finns det någon lösning? Jag har blandad miljö med två mac o en pc.

Ursprungligen av Code Red:

Finns det någon lösning? Jag har blandad miljö med två mac o en pc.

Har testat din lösning o anpassat den för windows utdelade mappar o det verkar fungera fint. "cifs://CASA;ANDREAS@ROMULUS/MEDIA%20(G)"

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-10-29 14:54

Jag har skrivit en lite guide på min sajt.

http://www.wangstedt.net/tips/mactips/autologinafp/

Detta kanske vore något för er. Fungerar även med afp (allt som stödjs av Finder)

http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=17801

Hej
Jag har lagt en server som startobjekt och datorn kopplar upp till den perfekt. Det enda jag inte gillar är att det den öppnar ett Finder-fönster för servern när jag startar. Hur tar man bort det?
tack

Testa kryssa i göm i start objekt, vet inte om det hjälper men det enda jag kommer på nu.

/Adam

tjena. tyvärr funkade det inte att välja Göm.
Kan man inte skriva nåt i Terminalen kanske?

jag har samma problem. Alla som ligger i start objekt öppnas Det var inte så innan hur får man bort det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 18:47

Jag använder mig själv av följande apple script för att mounta mina nätverksdiskar.

(Öppna och redigera efter eget tycke med Apple Script Editor'n)

De gångerna jag vill mounta diskarna så startar jag skriptet med quicksilver. Smidigt som tusan och inga fönster öppnas.

/p

1
Bevaka tråden